• 1
  • 2
2012-03-26, 20:01
Medlem
Ajaxxs avatar
Hej,
Jag funderar på att köpa den nya Nikon D800 samt ett 24-70 objektiv. Det givna valet för samtliga är givetvis Nikonversionen som alla hissar till skyarna, det är det objektiv som jag verkligen vill ha.

Dock är det så att Sigma och Tamron (tror jag) har alternativ till detta objektiv, som är betydligt billigare, och jag skulle vilja ha lite olika åsikter om alternativen är fullgoda när man köper en så pass dyr kamera som D800?
Citera
2012-03-29, 10:33
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Hej,
Jag funderar på att köpa den nya Nikon D800 samt ett 24-70 objektiv. Det givna valet för samtliga är givetvis Nikonversionen som alla hissar till skyarna, det är det objektiv som jag verkligen vill ha.

Dock är det så att Sigma och Tamron (tror jag) har alternativ till detta objektiv, som är betydligt billigare, och jag skulle vilja ha lite olika åsikter om alternativen är fullgoda när man köper en så pass dyr kamera som D800?

Kanns lite som att kopa en porche och slanga pa billiga dack...
Citera
2012-03-30, 15:45
Medlem
krmtms avatar
stämmer som står ovanför här.. att stoppa på ett sämre glas på ett så pass fint hus vore tråkigt, prestandan du är ute efter i huset kommer hämmas av optiken du hänger på..
Citera
2012-03-30, 20:25
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krmtm
stämmer som står ovanför här.. att stoppa på ett sämre glas på ett så pass fint hus vore tråkigt, prestandan du är ute efter i huset kommer hämmas av optiken du hänger på..

Jag hade personligen hellre lagt pengarna pa glas an hus, om jag var tvungen att valja. Det ar sallan kameran det hanger pa, hellre en kombinaiton av fotograf och objektiv...
Citera
2012-03-30, 20:36
Medlem
Ajaxxs avatar
Ni svarar fan som alla jag frågar, hade hoppats att jag skulle hitta någon som säger att Sigman är ok jmf. Nikon :-)

...jag får nog bita ihop och även köpa Nikon optiken också även om det är dyrt.

Skälet att jag köper en D800 är upplösningen, som jag behöver, samt att det går att filma med den.

tack för svaren.

Citera
2012-04-08, 10:48
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajaxx
Ni svarar fan som alla jag frågar, hade hoppats att jag skulle hitta någon som säger att Sigman är ok jmf. Nikon :-)

...jag får nog bita ihop och även köpa Nikon optiken också även om det är dyrt.

Skälet att jag köper en D800 är upplösningen, som jag behöver, samt att det går att filma med den.

tack för svaren.

Får man fråga vad du behöver upplösningen till?
Citera
2012-04-09, 12:47
Medlem
EckiEckis avatar
Jag säger också att jag skulle välja Nikkor-gluggen, av en enda anledning: Sigman är bra, men Nikkorgluggarna kan kalibreras tillsammans med just ditt kamerahus, det går inte att göra med tredjepartsobjektiven.
Citera
2012-04-18, 22:52
Medlem
Ajaxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Får man fråga vad du behöver upplösningen till?

Jag tar bilder på långt avstånd och behöver förstora vissa rejält, min D70 hänger verkligen inte med.
Citera
2012-04-18, 22:53
Medlem
Ajaxxs avatar
Var inne på Japanphoto, eller vad affären heter, och de kunde inte säga när D800 kan tänkas vara tillgänglig :-(
Citera
2012-05-01, 18:51
Medlem
Jag har provskjutit D800:an, och kommer INTE att kopa den.

Skitbra kamera for datageeks som gillar att ga in och pilla pa filer pa pixelniva, men det faktum att dom plockat bort AF kontrollerna, bade fran baksidan av kameran och framme bredvid objektivet, gor att allt gar sjukt mycket langsammare an pa min d700:a.

Nej tack, Nikon, det har kanns helt fel. Jag koper en D700:a till istallet.
Citera
2012-05-01, 19:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exilsvenskefan
Jag har provskjutit D800:an, och kommer INTE att kopa den.

Skitbra kamera for datageeks som gillar att ga in och pilla pa filer pa pixelniva, men det faktum att dom plockat bort AF kontrollerna, bade fran baksidan av kameran och framme bredvid objektivet, gor att allt gar sjukt mycket langsammare an pa min d700:a.

Nej tack, Nikon, det har kanns helt fel. Jag koper en D700:a till istallet.

Jag förstår inte vilka kontroller du saknar?

Personligen tycker jag att det är smidigare på D800 eftersom jag inte behöver flytta några fingrar alls, vilket jag behöver göra på mina D700 och D3?
Citera
2012-05-01, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag förstår inte vilka kontroller du saknar?

Personligen tycker jag att det är smidigare på D800 eftersom jag inte behöver flytta några fingrar alls, vilket jag behöver göra på mina D700 och D3?

M-C-S knappen pa framsidan, och spot, 3d och closest subject valjaren pa baksidan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in