• 2
  • 3
2018-11-20, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Largo-Sama
Hej,

Något jag grubblat länge över är varför hundar är förbjudna på mer eller mindre alla badstränder i Sverige. Man får inte ens gå genom strandområdet med hunden om man ska till andra sidan. Vill man inte lämna hunden hemma när man ska till stranden så får man söka sig till någon av de få hundtillåtna stränderna som oftast är små och avlägsna.

Jag kan inte komma på något hållbart argument till vad hundar gör för skada på stränder jämfört med alla andra platser. Håller man den kopplad och plockar upp efter den så vad är problemet? Finns det belägg för att förbjuda hundar eller är det bara baserat på okunskap, hundrädsla eller hundhat?

Jag gissar att de som skrivit reglerna (politiker?) tänkt på något av följande sätt:

"... av hygieniska skäl"
På vilket sätt är en hund ohygienisk? Vad gör hundar mindre hygieniska på stranden jämfört med parken där folk leker och solar precis på samma sätt? Naturen är full med äckliga djur, t.ex fåglar som bär sjukdomar och bajsar ner vissa stränder. För att inte tala om parasiter och giftiga alger som kan finnas i vattnet. En tam hund är väl långt ifrån ohygienisk jämfört med de vilda djuren som finns överallt i vattnet och kring stränderna? Är man så mån om sin hygien ska man nog hålla sig borta från stränder, med eller utan hundförbud.

"... hundrädda ska också kunna vistas på stranden."

Självklart ska de kunna göra det, men samma sak gäller väl parker, gator och andra offentliga miljöer? Med det argumentet, borde man inte förbjuda hundar överallt?

"... kissar och bajsar överallt"
Bajset plockar man självklart upp efter sin hund. Kiss är svårare, men hur många vilda djur (och barn) tror du inte redan både kissar och bajsar i vattnet och på stranden? Tama hundar är väl inte så farliga i jämförelse? Vettiga hundägare vet att man ska låta sina hundar bajsa- och kissa av sig på annan plats innan man går dit man vet att det är mindre uppskattat.

"... springer lösa och stör andra badgäster"
Varför måste hunden springa lös? Det kan väl råda koppeltvång precis som på de flesta andra ställen?

"... skäller"
Stör det mer på stranden än andra platser, där barn och vuxna som oftast redan för ett stort oväsen när de leker? De flesta hundar i min trakt skäller inte när de är ute, åtminstone inte särskilt ofta.

du ställer en fråga och svarar på den själv, finns ju fler skäl. ofta så är det förbud mot att bada hundarna, blöt hund luktar illa ex. sen finns ju totalförbudet för hundar pga att folk inte följer hänvisningar och släpper lös hunden ändå, sen springer den och busar med okända människor och ägaren skrattar och säger att "hunden är lekfull" ok, det skiter väl jag i tänker man och vill bara sätta en kula i hundjäveln och ägaren också. Folk retar upp sig på hundarna helt enkelt och på ägarna, ägarna retar upp sig på att nån har retat upp sig sen är allas strandvistelse förstörd, thats why

Om precis alla människor hade lugna hundar som ligger kopplade i skuggan och har vettiga ägare så skulle det inte finnas några förbud. Dock är detta inte fallet, så du får gå nånstans där man får ha hundar eller lämna hunden hemma, visst är det trevligt med hundar men alla tycker inte det.
Citera
2018-11-20, 10:45
Medlem
Nu är detta en bumpad tråd så jag skiter i TS.
En badplats med hundförbud är en offentlig plats. Det som utmärker dessa är bla livbojen.
En offentlig plats ska vara alla till gagn, även hundrädda människor. Hur det är med allergier i utemiljö kan jag inte uttala mig om.
Hundavföring är inte en av anledningarna till att det är hundförbud då badgäster har en jävla förmåga att skita ner mer än hundar vilket drar till sig ex fåglar som får mat. Detta gör att många av våra ständer är fulla av gåsskit, vilket badgästerna verkar uppskatta.

Men rubriken har delvis fel.
Det råder hundförbud på offentliga badplatser. Däremot så gäller allemansrätten på alla andra platser i naturen där exempelvis naturliga badstränder ingår.
Citera
2018-11-26, 13:40
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jefflajevel
Det ni hundägare inte visar hänsyn till är att det finns personer som är jävligt rädda för hundar. Jag själv som har hundfobi vill fan inte se en boostad hund springa lös, för då skulle jag få panik.

Jag blir överlycklig när det står på diverse skylter att det råder hundförbud. Men tyvärr finns det folk som skiter i lagen ändå.

Som sagt tänk på det nästa gång. Ni hundägare måste fan visa hänsyn till oss. Spelar ingen roll om det är en snäll hund eller om ni säger att den inte bits, vi är FORTFARANDE RÄDDA FÖR HUNDAR!

Fobier kan ju inte vara alla andras problem, hur fan skulle det se ut om man tillmötesgår allt och alla med fobier? Det är ditt problem, inte andras. Bara för det tycker jag inte att alla badplatser bör tillåta hundar.
Citera
2018-11-29, 22:40
Medlem
Witkos avatar
Efter att ha läst denna korta tråd önskar jag att det var människoförbud på stränderna.
Människor är egoister som bara ser saker ur sin egen synvinkel, fan jag behöver en privat strand till sommaren 2019.
Citera
2018-12-02, 01:08
Medlem
Äppelkäcks avatar
Jag har levt med en-tre hundar sen jag var liten (har två för tillfället) men tycker oerhört illa om lösa hundar och hundar i flexikoppel bland folk, t.ex. på badstränder.

På badplatser är det ofta alldeles för soligt och varmt för att en hund ska må bra om man inte kan ha den i skuggan, kyla av den då och då och också kan ge den svalt vatten. Badar man med hunden så behöver den skaka av sig vattnet flera gånger när den kommer upp, det är inte populärt bland strandfolket! Många hundar sprätter i sanden om de har pissat, vilket de faktiskt gör då och då. Har sett att hundägare gräver en liten grop i sanden, puttar ner hundens skitkorvar och sen öser sand över. Sen kommer kanske nån unge och gräver. Eller nån ska gräva ner en öl- elker läskburk så den inte blir så varm. Är inte skiten nedgrävd tillräckligt djupt (vilket den sällan är) räcker det att några går i sanden några gånger för att korvarna ska komma upp till ytan.

Det är inte många hundar som uppskattar en dag, eller ens nån timme, i värmen på en stimmig allmän badstrand.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in