• 1
  • 2
2012-03-26, 19:02
Medlem
Hej,

Något jag grubblat länge över är varför hundar är förbjudna på mer eller mindre alla badstränder i Sverige. Man får inte ens gå genom strandområdet med hunden om man ska till andra sidan. Vill man inte lämna hunden hemma när man ska till stranden så får man söka sig till någon av de få hundtillåtna stränderna som oftast är små och avlägsna.

Jag kan inte komma på något hållbart argument till vad hundar gör för skada på stränder jämfört med alla andra platser. Håller man den kopplad och plockar upp efter den så vad är problemet? Finns det belägg för att förbjuda hundar eller är det bara baserat på okunskap, hundrädsla eller hundhat?

Jag gissar att de som skrivit reglerna (politiker?) tänkt på något av följande sätt:

"... av hygieniska skäl"
På vilket sätt är en hund ohygienisk? Vad gör hundar mindre hygieniska på stranden jämfört med parken där folk leker och solar precis på samma sätt? Naturen är full med äckliga djur, t.ex fåglar som bär sjukdomar och bajsar ner vissa stränder. För att inte tala om parasiter och giftiga alger som kan finnas i vattnet. En tam hund är väl långt ifrån ohygienisk jämfört med de vilda djuren som finns överallt i vattnet och kring stränderna? Är man så mån om sin hygien ska man nog hålla sig borta från stränder, med eller utan hundförbud.

"... hundrädda ska också kunna vistas på stranden."

Självklart ska de kunna göra det, men samma sak gäller väl parker, gator och andra offentliga miljöer? Med det argumentet, borde man inte förbjuda hundar överallt?

"... kissar och bajsar överallt"
Bajset plockar man självklart upp efter sin hund. Kiss är svårare, men hur många vilda djur (och barn) tror du inte redan både kissar och bajsar i vattnet och på stranden? Tama hundar är väl inte så farliga i jämförelse? Vettiga hundägare vet att man ska låta sina hundar bajsa- och kissa av sig på annan plats innan man går dit man vet att det är mindre uppskattat.

"... springer lösa och stör andra badgäster"
Varför måste hunden springa lös? Det kan väl råda koppeltvång precis som på de flesta andra ställen?

"... skäller"
Stör det mer på stranden än andra platser, där barn och vuxna som oftast redan för ett stort oväsen när de leker? De flesta hundar i min trakt skäller inte när de är ute, åtminstone inte särskilt ofta.
Citera
2012-03-26, 19:10
Medlem
Därför att folk vill kunna vara på stranden utan att behöva akta sig för hundskit fattar du väl?
Lång ifrån alla människor plockar upp efter sin hund.
Jag tycker det är jävligt skönt att kunna vara på stranden utan att ha massa hunder som ska springa runt och skälla på folk.
Även om du gillar hundar så finns det många människor som inte gör det. Jag tycker fan det borde vara förbjudet men hundar på gatorna också.
Citera
2012-03-26, 19:10
Medlem
UngeHerrMasks avatar
De svartmarkerade raderna ger dig svaren.
Case closed.
Citera
2012-03-26, 19:14
Medlem
problemet är väll förmodligen att alla kanske inte är lika skötsamma som just dig.
jag skulle inte vilja se en massa blattar springa runt med ett gäng aggressiva pittbulls nära en barnfamiljer precis.
Senast redigerad av malmo91 2012-03-26 kl. 19:18.
Citera
2012-03-26, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyrostail
Därför att folk vill kunna vara på stranden utan att behöva akta sig för hundskit fattar du väl?
Lång ifrån alla människor plockar upp efter sin hund.
Jag tycker det är jävligt skönt att kunna vara på stranden utan att ha massa hunder som ska springa runt och skälla på folk.
Även om du gillar hundar så finns det många människor som inte gör det. Jag tycker fan det borde vara förbjudet men hundar på gatorna också.

Om man tycker att det är jobbigt med skit, spring och skäll, borde man inte förbjuda just skit, spring och skäll istället för alla hundar? Har man en kopplad hund som är tyst och som man plockar upp efter, vad är då problemet?

Att man KAN missköta sig är väl ingen anledning att förbjuda något? Det finns folk som slänger engångsgrillar, ölburkar och fimpar överallt. Ska man förbjuda grillning, öldrickande och fimpar också?

Jag tycker inte om barn även om många andra gör det. De skriker, stör andra som vill ta det lugnt och kissar i vattnet, men jag skulle aldrig drömma om att förbjuda alla barn på stranden för det.

Citat:
Ursprungligen postat av UngeHerrMask
De svartmarkerade raderna ger dig svaren.
Case closed.
Jadu, att skriva "case closed" tillför inte så mycket till debatten. Jag tycker att jag slog hål på de svartmarkerade argumenten ganska bra, men det är bara jag.
Citera
2012-03-26, 19:17
Medlem
MissMDs avatar
Jag kan på ett sätt förstå att det är förbud eftersom många ägare är idioter och inte kan ta hand om sina hundar.

Här har vi dock enbart förbud mot rastning av hundar, dvs att man inte får gå dit för att hunden ska göra sina behov. Det är ofta hundfolk nere på stranden som tränar och dylikt. Mycket trevligt
Citera
2012-03-26, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmo91
problemet är väll förmodligen att alla kanske inte är lika skötsamma som just dig.
jag skulle inte vilja se en massa blattar springa runt med ett gäng aggressiva pittbulls nära en barnfamiljer precis.
Blattar får ju springa runt med sina aggressiva pitbulls på alla andra ställen. Varför ska just stranden vara ett undantag? Aggressiva pitbulls borde inte vara någonstans såklart, men varför är just stranden den mest heliga zonen?
Citera
2012-03-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Largo-Sama
Blattar får ju springa runt med sina aggressiva pitbulls på alla andra ställen. Varför ska just stranden vara ett undantag? Aggressiva pitbulls borde inte vara någonstans såklart, men varför är just stranden den mest heliga zonen?
för att barnen brukar ofta leka där typ kasta boll eller liknande och föräldrarna kanske koncentrerar sig mer på ungen som är i vattnet än ungen som står brevid dom och kastat boll och vad tror du en 4 åring har för chans mot en hund?
Citera
2012-03-26, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmo91
för att barnen brukar ofta leka där typ kasta boll eller liknande och föräldrarna kanske koncentrerar sig mer på ungen som är i vattnet än ungen som står brevid dom och kastat boll och vad tror du en 4 åring har för chans mot en hund?
Det finns massor av barn med bollar i parken också. Hur många hundar tror du går till attack mot en fyraåring bara för att den kastat en boll? Situationen du målar upp är väldigt långsökt.
Citera
2012-03-26, 19:50
Bannlyst
Det ni hundägare inte visar hänsyn till är att det finns personer som är jävligt rädda för hundar. Jag själv som har hundfobi vill fan inte se en boostad hund springa lös, för då skulle jag få panik.

Jag blir överlycklig när det står på diverse skylter att det råder hundförbud. Men tyvärr finns det folk som skiter i lagen ändå.

Som sagt tänk på det nästa gång. Ni hundägare måste fan visa hänsyn till oss. Spelar ingen roll om det är en snäll hund eller om ni säger att den inte bits, vi är FORTFARANDE RÄDDA FÖR HUNDAR!
Citera
2012-03-26, 19:52
Medlem
Som sagt tidigare så är det långt ifrån alla som har någon koll på sina hundar.
Från en grusgrop där det eg inte är badplats men många är...

*Hund skälle oavbrutet i 1 timme ingen sa åt den, dagen efter förfasades ägarna av en annan hund som skällde lite sporadiskt då och då.

* "kamphundstyp" med vidhängade husse, "Dy kan dom hälsa min är snäll"
Nej min hund kan nafsa andra hundar så det vill jag inte (hunden närmar sig han står där och skriiiiker på den inget händer) hunden ser inte min hund och hussen får snart andra offer i siktet, "Dyyy kan dom leka" Kommer hunden inte ens på inkallning så har den inget att göra på en badstrand.

* Hundskit

*Hund simmar på unge som hamnar under vattnet, det klassiska "den vill bara leka" kommer från ägaren.

*Familjen WT invaderar med 3 hundar som alla skäller och far omkring hej vilt.

Nej långt ifrån alla har koppel på och en hund under full uppsikt.
Nån ordning måste råda på en del ställen i synnerhet små stränder, vid havet tror jag kanske det är lättare ge plats för alla,

Men visst skulle det vara härligt gå vid havsbandet med ett gäng hundar och låta dom leka i vattnet.
Citera
2012-03-26, 20:10
Medlem
sommarlovs avatar
Ursprungligen hade jag en förlåtande och trevlig syn på er hundägare och hundar.

Sedan har det hänt en massa saker, hundar har flygit på mig och mina barn på alla möjliga "hund-koppel-ställen".

Era ursäkter är inget värda, när olyckan har hänt, varför fattar ni inte!

Nu sparkar jag efter era jädra frolic-frossare!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in