• 1
  • 2
2012-03-26, 18:21
Bannlyst
Hej.

Jag sitter på ett arbete där jag har 3 månaders uppsägningstid, på grund av olika orsaker känner jag mig väldigt opepp på att köra dessa 3 månader fullt ut. Jag ska börja studera snart och kommer då att flytta till en annan ort.

Jag blir alltså snart av med min bostad på den här orten där jag har jobb och kan med andra ord inte fullfölja mina 3 månaders uppsägningstid. Jag gick idag in och pratade med min chef som blankt vägrade ta den diskussionen.. jag har 3 månaders uppsägningstid och det finns inga kompromisser oavsett anledning, det spelar t.om ingen roll om jag inte har någon bostad, det är inte deras problem. Jag kan till viss mån förstå chefen, men samtidigt är det en lite väl hård smäll kan jag tycka.

Så kort och gott, vad kan min arbetsgivare göra med mig om jag väljer att knulla denne i röven och sticka exempelvis den 25:e när min sistas lön dimper ner på kontot, förutom att ta lönen som jag har innestående?

Jag är fullt införstådd med att jag ej kan använda arbetsgivaren som referens i framtiden, men förutom det? Det är ju trots allt ett avtal jag har ingått och planerar att bryta, jag antar att det finns någon form av bestraffning?

Har googlat och läst men jag hittar ingenting konkret.. mest gissningar.

Någon som är insatt och kanske t.om har hamnat i samma situation?
Citera
2012-03-26, 18:35
Medlem
pekalskis avatar
Dom fryser väl semesterpengar och lön. Och du är nog inte välkommen tillbaka
Citera
2012-03-26, 18:38
Medlem
BadAliass avatar
Varför har du TRE månaders uppsägningstid?
Citera
2012-03-26, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pekalski
Dom fryser väl semesterpengar och lön. Och du är nog inte välkommen tillbaka

Jag är säker på att de inte lagligen får göra det, dock så kan de begära ut skadestånd om de faktiskt kan bevisa att du orsakat dem reell ekonomisk skada som de inte kunnat undvika.
Citera
2012-03-26, 19:12
Medlem
Ronilles avatar
Dessutom har du sumpat en referens inför framtiden. Det kan tyckas som en bagatell, men man vet aldrig vem som känner vem och när man hade behövt en sådan kontakt/referens.
Citera
2012-03-26, 19:23
Medlem
GlennGBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAlias
Varför har du TRE månaders uppsägningstid?

Hör och häpna, ibland gäller sådana avtal.
Varför skulle det vara något onaturligt?
Citera
2012-03-26, 19:39
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenn3
Hej.

Jag sitter på ett arbete där jag har 3 månaders uppsägningstid, på grund av olika orsaker känner jag mig väldigt opepp på att köra dessa 3 månader fullt ut. Jag ska börja studera snart och kommer då att flytta till en annan ort.

Jag blir alltså snart av med min bostad på den här orten där jag har jobb och kan med andra ord inte fullfölja mina 3 månaders uppsägningstid. Jag gick idag in och pratade med min chef som blankt vägrade ta den diskussionen.. jag har 3 månaders uppsägningstid och det finns inga kompromisser oavsett anledning, det spelar t.om ingen roll om jag inte har någon bostad, det är inte deras problem. Jag kan till viss mån förstå chefen, men samtidigt är det en lite väl hård smäll kan jag tycka.

Så kort och gott, vad kan min arbetsgivare göra med mig om jag väljer att knulla denne i röven och sticka exempelvis den 25:e när min sistas lön dimper ner på kontot, förutom att ta lönen som jag har innestående?

Jag är fullt införstådd med att jag ej kan använda arbetsgivaren som referens i framtiden, men förutom det? Det är ju trots allt ett avtal jag har ingått och planerar att bryta, jag antar att det finns någon form av bestraffning?

Har googlat och läst men jag hittar ingenting konkret.. mest gissningar.

Någon som är insatt och kanske t.om har hamnat i samma situation?

Sjukskriv dig! Gjorde en liknande habrovink nyligen, slutet av januari, och har nu landat ett jobb med högre lön och enbart natt - något jag varit ute efter sedan ett par år tillbaks... Det är dock inte att rekommendera till den med svaga nerver! Du förlorar en viktig referens, får inte stämpla (om du inte har läkarintyg på att arbetet är olämpligt för dig - detta dokument skall dock vara daterat FÖRE du säger upp dig).

Ibland måste man våga chansa - kanske vågat att göra detta i Sverige. I alla fall om du inte är eftertraktad på arbetsmarknaden. Om du gör detta i ex. Norge så skall du ha god chans att ro detta i land!

Men, som sagt, tänk efter FÖRE!

Lycka till!
Citera
2012-03-26, 19:47
Bannlyst
Ingen som vet vad som händer alltså?
Senast redigerad av Cayenn3 2012-03-26 kl. 20:21.
Citera
2012-03-26, 21:34
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenn3
Ingen som vet vad som händer alltså?

Arbetsgivaren kan alltid hävda avtalsbrott och dra dig inför skranket - men jag tror inte du innehar en sådan position så att detta ens skulle vara en 1% fara - arbetsgivaren måste kunna tjäna mycket på en sådan markering och jag tror inte du är värd detta, sett ur din arbetsgivares perspektiv!

Vad var det för fel på att sjukskriva sig? Då slipper du jobbet direkt och du får dina pengar - det enda du mister då är en referens...
Citera
2012-03-27, 09:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bythewayimdead
Arbetsgivaren kan alltid hävda avtalsbrott och dra dig inför skranket - men jag tror inte du innehar en sådan position så att detta ens skulle vara en 1% fara - arbetsgivaren måste kunna tjäna mycket på en sådan markering och jag tror inte du är värd detta, sett ur din arbetsgivares perspektiv!

Vad var det för fel på att sjukskriva sig? Då slipper du jobbet direkt och du får dina pengar - det enda du mister då är en referens...

Men för vad?

Ryggont är väl ganska svårt att få igenom.. psykiska besvär, där med.. vad är då lättast? funderar faktiskt på detta. Tack för din hjälp bythewayimdead.
Senast redigerad av Cayenn3 2012-03-27 kl. 10:12.
Citera
2012-03-27, 10:24
Medlem
Danielxbf32s avatar
Strikt juridiskt kan du bli stämd för avtalsbrott och åläggas att ersätta arbetsgivaren för "skadan" dock åligger det arbetsgivaren att påvisa vilken faktisk skada ditt agerande har orsakat. Det är mycket osannorlikt att så sker.

Arbetsgivaren har INTE rätt att frysa utbetalningar för redan utfört arbete eller inarbetad semesterersättning.

Utanför juridiken så bränner du förstås en referens etc.
Citera
2012-03-27, 10:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Strikt juridiskt kan du bli stämd för avtalsbrott och åläggas att ersätta arbetsgivaren för "skadan" dock åligger det arbetsgivaren att påvisa vilken faktisk skada ditt agerande har orsakat. Det är mycket osannorlikt att så sker.

Arbetsgivaren har INTE rätt att frysa utbetalningar för redan utfört arbete eller inarbetad semesterersättning.

Utanför juridiken så bränner du förstås en referens etc.

Förutom förlorad inkomst och en referens mindre så kan alltså inte ett skit hända, det låter faktiskt rätt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in