2012-03-26, 16:22
Medlem
jag låg och läste aftonhoran (kallas väl så på fb?) där det stod om en ryss som mördat och ätit upp sex personer. i samma artikel stod det om en annan ryss som slagit ihjäl och ätit en annan man, tillsammans med sin kompis. det låter väldigt makabert, men jag började fundera lite över det hela...

finns det en faktisk lag som säger att man inte får äta människor i sverige?

med min begränsade juridiska bakgrund så börjar jag tänka brott mot griftefriden, men alltså inget i sig om att det är illegalt att äta någon direkt.

om man hypotetiskt skulle amputera något på någon eller vara i en sådan situation där man kunde ta kött från en levande människa (ungefär som filip och fredrik gjorde på tv), skulle det då vara illegalt även om man hade "ägarens" tillåtelse?

skum tanke som sagt, men... ja. det finns väl inget som förbjuder kannibalism i sverige idag bortsett från att man bryter mot andra lagar?
Citera
2012-03-26, 16:26
Medlem
Bongmons avatar
Kanibalism är olagligt i sverige, Ja.
Citera
2012-03-26, 16:32
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
https://www.flashback.org/t904100

https://www.flashback.org/t287740

Förvisso gamla trådar, men man finner lite mer information.
Citera
2012-03-26, 16:33
Medlem
bon-vivants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
det finns väl inget som förbjuder kannibalism i sverige idag bortsett från att man bryter mot andra lagar?

Med kannibalism antar jag att du menar att äta upp en människa, inte bara en liten bit. Jag tvivlar på att själva kannibalismen finns behandlad i svensk lag, men däremot får du ju inte bruka våld mot någon annat än i nödvärn och dylikt. Du måste ju döda personen för att kunna äta denne, och det får du inte även om du har personens tillåtelse.

Om du hittar ett stycke människokött som ser gott ut, tar hem det i tron att det är oxfilé, tillagar det och äter upp har du inte begått något brott. Om du däremot har beställt människokött av någon annan, har du ju beställt ett mord.
Citera
2012-03-26, 16:34
Medlem
har du lagtext på det?
jag frågar eftersom jag faktiskt inte hört talas om att någon åkt dit för det även fast vi hade något fall för ett par år sen. mord och det fick killen, men inte kannibalism.
Citera
2012-03-26, 16:38
Medlem
jag får tacka för länkarna, det verkar dock som att det teoretiseras endel, men att man faktiskt inte kommer fram till att det är ett brott att i sverige äta någon annan.
... såg att det finns två personer (om jag minns rätt) i usa som blivit dömda för brottet, men då är det genom hela usa's historia och således ytterst sällsynt.
Citera
2012-03-26, 16:53
Medlem
bon-vivants avatar
Jag undrar hur det skulle bli i ett scenario där en person hittar ett paket saftigt människokött, samt inser att det är människokött, för att sedan äta upp det. Det finns bevis för att personen som hittar köttet inte har något som helst med mordet att göra. Kanske skulle denne kunna anklagas för att ha försvårat en brottsutredning, då han åt upp bevismaterial. Vad tror ni?
Citera
2012-03-26, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bon-vivant
Jag undrar hur det skulle bli i ett scenario där en person hittar ett paket saftigt människokött, samt inser att det är människokött, för att sedan äta upp det. Det finns bevis för att personen som hittar köttet inte har något som helst med mordet att göra. Kanske skulle denne kunna anklagas för att ha försvårat en brottsutredning, då han åt upp bevismaterial. Vad tror ni?
Brottet heter brott mot griftefriden.
Citera
2012-03-26, 17:02
Medlem
bon-vivants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Brottet heter brott mot griftefriden.

Danke!
Citera
2012-03-26, 17:56
Medlem
så har vi kommit fram till att det är brott mot griftefriden och inte brottsligt att äta en annan människa? är kannibalism att äta upp en död människa btw? det känns som att man annars skulle kunna äta en del av en människa och det skulle vara legalt. självstympning följt av att låta någon annan äta en typ.

bon-vivant: rent TEORETISKT så skulle man kanske kunna bli fälld för någon form av medhjälp eller något, jag tänker att man ju inte får förstöra bevis
ja, förutom brott mot griftefriden naturligtvis.

mer teoritisering i fallet som bon-vivant skrev, om man inte skulle vara medveten om köttets härkomst så skulle man väl inte kunna bli fälld för något då brott mot griftefriden kanske är ett brott där med måste finnas uppsåt, yes? no? maybe? =)
Citera
2012-03-26, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lovelorn
så har vi kommit fram till att det är brott mot griftefriden och inte brottsligt att äta en annan människa?
Hur fan får du ihop det där? Brott mot griftefriden är ett brott.

Men nej, det finns ingen speciell paragraf som styr kannibalism, men att det kommer män i vita rockar och tvingar dig att flytta till ett rum med madrasser på väggarna är nog inte helt omöjligt.
Citera
2012-03-26, 19:44
Medlem
Jag skrev lite fult att äta någon är inte ett brott som heter kannibalism, utan ett brott som heter brott mot griftefriden OM individen är avliden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in