2006-01-12, 21:26
Medlem
Realists avatar
Läste i svd om han som käkade upp en människa efter att både offret och gärningsmannen avnjutit offrets penis inte begått ett brott då han åt offret. Var väl tyskland har jag för mig.

Jag har sökt men inte funnit svar.

Får en person äta människokött från en annan person lagligt i Sverige? Jag menar alltså själva ätandet och inte gravskändning/mord/misshandel/framkallande av fara eller likande eventuella följdbrott utan rent av själva ätandet.

Låt säga så här: En person offrar sitt finger och ger det till mig så jag klan äta det. Begår jag ett brott?

Inte för att jag är hungrig utan mer sugen.......................att få veta.
Citera
2006-01-12, 22:04
Medlem
... man kan ju tänka sej mindre dramatiska scenarium... men ändå...
Jag tror att du kan äta upp din frus moderkaka efter en förlossning.
... gärna med din brors blindtarm som förrätt. :tease:

Men jag vet inte om det finns något förbud, jag har inte sett något iaf.

Lycka till!
Citera
2006-01-12, 23:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .LA.
Jag tror att du kan äta upp din frus moderkaka efter en förlossning.
... gärna med din brors blindtarm som förrätt. :tease:

Men jag vet inte om det finns något förbud, jag har inte sett något iaf.

Lycka till!

Det kan du, eller hon, eller den ni bjuder moderkakan till. Dock är denna då en avfallsprodukt och det är således inte fråga om kannibalism. Att jämställa med att äta snor eller annat. Skär du däremot upp en gravid kvinna och tar samt äter hennes moderkaka är det kannibalism.

Är inget annat brott inblandat, vilket torde vara ovanligt, är det ingen skillnad motför om du äter griskött eller fisk vad jag har förstått. Kött som kött.
Citera
2006-01-13, 01:41
Medlem
Brott mot griftefriden, förutsatt att personen är död.

Om inte personen är död blir ju själva styckandet misshandel av lämpligt allvarlighetsgrad. Samtyckte torde inte vara aktuellt...

/J
Citera
2006-01-13, 01:59
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwedenBoy
Brott mot griftefriden, förutsatt att personen är död.

Om inte personen är död blir ju själva styckandet misshandel av lämpligt allvarlighetsgrad. Samtyckte torde inte vara aktuellt...

/J

Säg att du förlorar ditt finger i en arbetsplatsolycka. Det torde knappast vara olagligt för din arbetskamrat att äta upp den, förutsatt att h*n har ditt tillstånd. Eller hur? Det finns ingen lag som säger att du är tvingad att sy fast avhuggna fingrar o dyl.
Citera
2006-02-28, 04:15
Bannlyst
I Ryssland är själva ätandet, kannibalismen, inte ett brott. Däremot förstås själva dödandet. Man kan tänka sig att det är likadant i Sverige. Finns dock kanske inga prejudikat på området.

Citat:
2 Cannibals Convicted of Murder After Cooking Russian Man for Dinner

Created: 27.02.2006 11:49 MSK (GMT +3), Updated: 14:53 MSK, 15 hours 13 minutes ago

MosNews

A court in Russia’s Far East convicted two men of murder after they killed and ate a man, sharing the meal with their girlfriends. The women were not prosecuted as cannibalism proper is not punishable under Russian criminal law.

The two men, residents of Petropavlovsk-Kamchatsky, have been found guilty of murder, Interfax reported Monday, and sentenced them to 20 and 13 years in prison.

In October 2004 the two friends met a man at an alcohol kiosk. After a brief conversation, they killed him, dismembered his body and cooked it.

Then they invited their girlfriends to dinner, telling them the meat was dogs’ meat. The girls only learned what they had eaten after they finished the dinner.

However the girls who ate human flesh were not taken to court.

“The Russian legislation does not say anything about cannibalism,” the court said.

A similar trial took place in Kamchatka four years ago. Then, the group of criminals that killed and ate several people were sentenced to more than 20 years in prison each.

http://www.mosnews.com/news/2006/02/27/cannibalsconvicted.shtml
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in