• 1
  • 2
2012-03-26, 10:18
Bannlyst
Tjena har ett projekt i skolan och ska skulle gärna vilja vet några för och imot argument. Min lärare ville gärna höra lite vad ''vanligt folk'' tyckte om abort. Själv så är jag för abort.
Citera
2012-03-26, 10:30
Bannlyst
Jag anser att det är varje människas beslut, det är deras kroppar, det är kvinnan som måste bära, föda och ta hand om barnet. Det finns många anledningar till att man inte vill eller kan ta hand om ett barn, Tex. våldtäcksoffer som har blivit gravida borde inte tvingas ta hand om ett barn som alltid kommer att påminna dem om våldtäkten. Eller väldigt fattiga personer som helt enkelt inte har råd att mätta en till hungrig mun. Eller om mamman har någon slags sjukdom som är/kan vara ärftlig eller om kvinnan T.ex. har HIV eller liknande som kan överföras till barnet. Men jag anser att ett bra själ även är att man inte är tillräckligt mogen eller erfaren för att ta hand och uppfostra ett barn, för att ta hand om ett barn är inte en lätt uppgift och det krävs både mycket pengar och tid. Ett barn borde växa upp i en trygg miljö med folk som älskar det och vill ha det, inte med folk som bara har det för att det inte gick att göra abort. Ett barn ska vara tryggt, älskat och önskat, annars kommer både föräldrar och barnet att lida av det. Och ärligt talat, det finns människor som aldrig borde få vara föräldrar.

OCH DETTA ÄR JU VAD JAG TYCKER
Citera
2012-03-26, 10:33
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubenericson
Tjena har ett projekt i skolan och ska skulle gärna vilja vet några för och imot argument. Min lärare ville gärna höra lite vad ''vanligt folk'' tyckte om abort. Själv så är jag för abort.

Jag är för abort. Låt oss säga att jag blev gravid..va får jag höra av dem som e emit abort?
- det e ett liv
Svar. Nej det e inte ett liv förrän 11-15 veckan. Beroende var i världen man bor..en del anser att d e ett liv när hjärnan börjar utvecklas å en del menar att livet uppstår när hjärtat utvecklas.. 4 veckors gravidet e bara en köttbit..inget liv..

-du får stå för dina misstag
Svar. Ska barnet också stå för mitt misstag ? Ibland dyker oplanerade saker i livet..d får man ta..men ett barn får inte komma t jorden oplanerat! Det är inte samma sak. Det är ett liv.

Jag har fler ...men vi låter fb användare argumentera lite
Citera
2012-03-26, 10:34
Medlem
gentlemans avatar
När det gäller abort är det lite olika beroende på vad man har för behov och vilken livsstil man har. Men rent generellt kan man säga att du klarar dig långt med den vanliga tidiga aborten som erbjuds av ungdomsmottagningen. Sista trimestermodellen som är bra att ha är en lite våldsammare modell som går att köpa i vissa delstater i USA (även kallad partial birth abortion).
Citera
2012-03-26, 10:46
Medlem
Meskilstunas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
Jag är för abort. Låt oss säga att jag blev gravid..va får jag höra av dem som e emit abort?
- det e ett livSvar. Nej det e inte ett liv förrän 11-15 veckan. Beroende var i världen man bor..en del anser att d e ett liv när hjärnan börjar utvecklas å en del menar att livet uppstår när hjärtat utvecklas.. 4 veckors gravidet e bara en köttbit..inget liv..

-du får stå för dina misstag
Svar. Ska barnet också stå för mitt misstag ? Ibland dyker oplanerade saker i livet..d får man ta..men ett barn får inte komma t jorden oplanerat! Det är inte samma sak. Det är ett liv.

Jag har fler ...men vi låter fb användare argumentera lite

Jo, ett liv kan man nog hålla med om att det är. Det är det redan från börjar, bakterier är också liv, och växter.

Det som händer vid vecka 11 - 15 är inte grensen när det går från köttbit till liv utan snarare när den går från primitiv organism till människoliknande organism.

Om man har ett vetenskapligt, biologiskt perspektiv så borde det inte vara så svårt att vara okay med att döda primitiva organismer. De flesta som är emot abort (ursäkta min fördom) har nog antagligen ett religöst perspektiv. För dem spelar det inte roll hur primitivt den blivande människan är, så länge det är en organism som kommer att utvecklas till en människa är det fel, enligt dem, att döda den.

Religösa som tror på själen har ju naturligtvis grova problem att göra aborter, för tror man på själen så dödar man ju en människa, även om det bara rör sig om ett litet litet embryo.

Ett icke-religöst argument mot abort skulle kunna vara att: om man får göra abort hur som helst, så kanske folk slutar ta ansvar för att ha skydd, man kan glömma p-piller, dagen efterpiller etc etc och ändå komma undan.

Det finns ju enstaka kvinnor som gjort en väldigt stor mängd aborter, fast i ärlighetens namn så kanske det är lika bra att de inte blir mammor, för om man lyckas misslyckas med skydd så många gånger i rad så har jag svårt att se en ansvarstagande vuxen redo för att skaffa barn.

Jag är definitivt för abort.
Citera
2012-03-26, 10:46
Medlem
Judenfraus avatar
Vad jag definierar en människa är av minnen. För det tycker jag vad som gör en människa är just minnen, hur många minnen man har tillsammans är en relation. Jag är helt för abort om det inte används som en prevetinmedel som metod att man kan bara ha slösaktigt oskyddat sex gång på gång och göra abort när man blir gravid och sen upprepa processen.
Citera
2012-03-26, 12:26
Innan fostrets hjärta kan slå så är det ok i min mening. Sen om någon blivit våldtagen så ska den också få abortera bort fostret. Men folk som ändrar sig efter 3 månader får stå sitt kast eller aDoptera bort ungen
Citera
2012-03-26, 14:08
Medlem
Gtars avatar
"Jo, ett liv kan man nog hålla med om att det är. Det är det redan från börjar, bakterier är också liv, och växter.

Det som händer vid vecka 11 - 15 är inte grensen när det går från köttbit till liv utan snarare när den går från primitiv organism till människoliknande organism.

Om man har ett vetenskapligt, biologiskt perspektiv så borde det inte vara så svårt att vara okay med att döda primitiva organismer. De flesta som är emot abort (ursäkta min fördom) har nog antagligen ett religöst perspektiv. För dem spelar det inte roll hur primitivt den blivande människan är, så länge det är en organism som kommer att utvecklas till en människa är det fel, enligt dem, att döda den."

hmm... min pojkvän är läkare och jag sociolog Både han och jag använder fb (samma konto)..en del av d du skrev om visste jag ju redan..men inte allt annat Intressant...jag blev lite nyfiken nu.. ska ställa lite frågor när mr.Dr kommer hem sen
Så enligt de flesta religioner så är organism också ett liv då?
jo.. d e ju ett liv.. beroende på hur man ser på d...egentligen..liv är ju samtidigt en definitions fråga...
Nu känns d som jag flummar lite...
Citera
2012-03-26, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar

Så enligt de flesta religioner så är organism också ett liv då?

Faktiskt, inte alls. Judendomen säger att ett foster blir en människa efter/vid födseln, enligt islam får barnet sin själ 19 (tror jag...) veckor in i graviditeten. Inom islam är preventivmedel inget tabu, men vad jag förstått av judendomen så anses abort inte vara något man ska pyssla med. Det är alltså inte så enkelt att man bara kan titta på religiösa föreställningar och finna ett mönster.
Citera
2012-03-26, 16:26
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Faktiskt, inte alls. Judendomen säger att ett foster blir en människa efter/vid födseln, enligt islam får barnet sin själ 19 (tror jag...) veckor in i graviditeten. Inom islam är preventivmedel inget tabu, men vad jag förstått av judendomen så anses abort inte vara något man ska pyssla med. Det är alltså inte så enkelt att man bara kan titta på religiösa föreställningar och finna ett mönster.

hmm...så enligt judendomen så blir d en människa efter födseln..vad är d före födseln då? Vad är fostret i mammas mage? Inom islam är preventivmedel inte förbjudet har jag fått höra av en imam när vi va på studiebesök (när jag gick i gymnasiet) .. men ok..så abort är inget man ska pyssla me...är det "helst" då.. eller är det "förbjudet" ..?

"Enligt judisk tradition är fostret ännu inte en människa, och det blir inte en person förrän efter födelsen. Därför betraktas abort inte som att döda en människa. Inom judendomen finns en stor variation mellan olika grupper och deras inställningar till abort, främst om i vilken grad man ska ta hänsyn till hur kvinnan påverkas av graviditeten och födseln. Alla grupper accepterar abort om moderns liv är hotat. Den stränga inriktningen menar att detta är det enda tillåtna skälet, medan liberalare inriktningar menar att abort får utföras av andra skäl, som till exempel att graviditeten skulle förstöra kvinnans äktenskap"
källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Abortfr%C3%A5gan

...men om d inte hotar moderns liv sägs d..och man bara vill göra abort för att d "råkade" bli ...då?
eller våldtäkt etc? Hur tolkar man d då?

Variationen är stor inom islam men i allmänhet ses preventivmedel som acceptabla. Abort anses som ett sämre alternativ än att använda preventivmedel. Enligt muslimsk tradition anses fostret få en själ 120 dagar efter befruktningen (cirka 19 veckor). Gemensamt för de fatwor som lämnats under senare delen av 1900-talet är att abort är förbjudet efter 120 dagar, om inte aborten är till för att rädda moderns liv. När det gäller skälen för abort före 120 dagar varierar inriktningarna mellan att det är förbjudet till att det är accepterat om familjen önskar det. Islamiska lärde i Sverige har inte haft invändningar mot den svenska abortlagen.

källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Abortfr%C3%A5gan

Inom islam är d alltså tillåtet att göra abort..
Men inom katolska, Protestantism så verkar d inte vara ok att göra abort..(??)

Jag hade en vän (när jag pluggade på universitetet) som blev gravid. Självklart ville hon inte ha barnet..men hon va ortodox..å guuuud vilket liv d blev...hon va lite religiös..Hon fick och har än idag ångest för d som hände. Hon gjorde abort och d har nu gått ca 1 år..hon kan, än idag, inte lägga ner d..och frågeställer jämt om "gud kommer att förlåta henne" ... själv e jag inte religiös..jag tillhör inte någon religion..men jag förstår henne..
Abort frågan blir ju mer komplicerat när religioner är inblandade...
Citera
2012-03-26, 16:28
Bannlyst
Hört att i tex USA så skjuter man gärna abort läkare och man kan inte heller direkt få ett ''straff'' och det tycker jag också är fel.
Citera
2012-03-26, 17:38
Medlem
gentlemans avatar
Vad menar du med "straff"? Varför bryr sig din lärare om vad folk på internet tycker?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in