Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Faktiskt, inte alls. Judendomen säger att ett foster blir en människa efter/vid födseln, enligt islam får barnet sin själ 19 (tror jag...) veckor in i graviditeten. Inom islam är preventivmedel inget tabu, men vad jag förstått av judendomen så anses abort inte vara något man ska pyssla med. Det är alltså inte så enkelt att man bara kan titta på religiösa föreställningar och finna ett mönster.
hmm...så enligt judendomen så blir d en människa efter födseln..
vad är d före födseln då? Vad är fostret i mammas mage? Inom islam är preventivmedel inte förbjudet har jag fått höra av en imam när vi va på studiebesök (när jag gick i gymnasiet) .. men ok..så abort är inget man ska pyssla me...är det "helst" då.. eller är det "förbjudet" ..?
"Enligt judisk tradition är fostret ännu inte en människa, och det blir inte en person förrän efter födelsen. Därför betraktas abort inte som att döda en människa. Inom judendomen finns en stor variation mellan olika grupper och deras inställningar till abort, främst om i vilken grad man ska ta hänsyn till hur kvinnan påverkas av graviditeten och födseln.
Alla grupper accepterar abort om moderns liv är hotat. Den stränga inriktningen menar att
detta är det enda tillåtna skälet, medan liberalare inriktningar menar att abort får utföras av andra skäl, som till exempel att graviditeten skulle förstöra kvinnans äktenskap"
källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abortfr%C3%A5gan
...men om d inte hotar moderns liv sägs d..och man bara vill göra abort för att d "råkade" bli ...då?
eller våldtäkt etc? Hur tolkar man d då?
Variationen är stor inom islam men i allmänhet ses preventivmedel som acceptabla. Abort anses som ett sämre alternativ än att använda preventivmedel. Enligt muslimsk tradition anses fostret få en själ 120 dagar efter befruktningen (cirka 19 veckor). Gemensamt för de fatwor som lämnats under senare delen av 1900-talet är att abort är förbjudet efter 120 dagar, om inte aborten är till för att rädda moderns liv. När det gäller skälen för abort före 120 dagar varierar inriktningarna mellan att det är förbjudet till att det är accepterat om familjen önskar det. Islamiska lärde i Sverige har inte haft invändningar mot den svenska abortlagen.
källa:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Abortfr%C3%A5gan
Inom islam är d alltså tillåtet att göra abort..
Men inom katolska, Protestantism så verkar d inte vara ok att göra abort..(??)
Jag hade en vän (när jag pluggade på universitetet) som blev gravid. Självklart ville hon inte ha barnet..men hon va ortodox..å guuuud vilket liv d blev...hon va lite religiös..Hon fick och har än idag ångest för d som hände. Hon gjorde abort och d har nu gått ca 1 år..hon kan, än idag, inte lägga ner d..och frågeställer jämt om "gud kommer att förlåta henne" ... själv e jag inte religiös..jag tillhör inte någon religion..men jag förstår henne..
Abort frågan blir ju mer komplicerat när religioner är inblandade...