• 1
  • 2
2012-04-16, 05:26
Medlem
Eisbrechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bigger-Dreams
Klarade mig utan problem

Va riktigt nojjig, så jag la alla ampuller i två stycken schampoo flaskor.
Hade inte behövt göra det eftersom att det inte var någon som kollade bussen.

Åkte kvällsbussen utan problem. Kanske hade jag bara tur att dem inte kollade bussen.

Mina personliga erfarenheter säger mig att det är ovanligt att de genomför några större kontroller när reser över gränsen. Håll i minnet att det är rätt kraftig trafik just mellan Sverige - Norge (åtminstone vad gäller Osloregionen, övriga gränskontroller har jag mindre erfarenhet av).

Jag kan faktiskt inte minnas att jag blivit stoppad någon gång (och då har jag ändå rest tämligen mycket på just den sträckan).
Citera
2012-04-16, 11:15
Medlem
ClasseEks avatar
Kanske lite offtopic men om jag är i Norge och preppar och åker sedan över till Sverige över en helg t.ex och då testas man och då har man prepp i kroppen hur blir det då? Åker man dit då fast man använt sig utav steroiderna i Norge där det är legaliserat för privat bruk.
Citera
2012-04-16, 11:22
Medlem
Clone-your-willys avatar
Kan bli svårt för dig att bevisa att du tagit preppen i norge om du torskar i sverige.
Citera
2012-04-16, 11:38
Medlem
Eisbrechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClasseEk
Kanske lite offtopic men om jag är i Norge och preppar och åker sedan över till Sverige över en helg t.ex och då testas man och då har man prepp i kroppen hur blir det då? Åker man dit då fast man använt sig utav steroiderna i Norge där det är legaliserat för privat bruk.

Citat:
Ursprungligen postat av Clone-your-willy
Kan bli svårt för dig att bevisa att du tagit preppen i norge om du torskar i sverige.

Det beror lite på hur den norska lagen ser ut. Så här säger den svenska brottsbalken;

Citat:
Brottsbalk (1962:700)

2 kapitlet

1 § För brott som begåtts här i riket dömes efter svensk lag och vid svensk domstol. Detsamma gäller, om det är ovisst var brott förövats men skäl finnes antaga att det är begånget inom riket.

2 § För brott som begåtts utom riket döms efter svensk lag och vid svensk domstol, om brottet begåtts

* 1. av svensk medborgare eller av utlänning med hemvist i Sverige,
* 2. av utlänning utan hemvist i Sverige, som efter brottet blivit svensk medborgare eller tagit hemvist här i riket eller som är dansk, finsk, isländsk eller norsk medborgare och finns här, eller
* 3. av annan utlänning som finns här i riket och på brottet enligt svensk lag kan följa fängelse i mer än sex månader.

Första stycket gäller inte, om gärningen är fri från ansvar enligt lagen på gärningsorten eller om den begåtts inom område som inte tillhör någon stat och enligt svensk lag svårare straff än böter inte kan följa på gärningen.

I fall som avses i denna paragraf får inte dömas till påföljd som är att anse som strängare än det svåraste straff som är stadgat för brottet enligt lagen på gärningsorten.

Notera det understrukna. Om innehav utgör brott enligt norsk rätt och omfattas av straffansvar så kan man dömas i Sverige. Mig veterligen finns inget sådant straffansvar i norsk rätt, varför straff enligt svensk lag ej kan ådömas.

Notera dock att du kan straffas i Sverige, enligt svensk rätt och vid svensk domstol om det finns skäl att anta att du tagit preparatet inom svenskt territorium.
Citera
2012-04-16, 19:05
Medlem
Ipissonus avatar
Angående gränspasseringen mellan Sverige och Norge så är det i stort sett dagliga kontroller av något slag. Oftast är dessa kontroller inriktade mot den tyngre yrkestrafiken samt busstrafiken men vid tips eller andra riktade insatser kan det hända att all trafik på gränsen kontrolleras.

Vid kontroll används ibland narkotikahundar som söker igenom fordonen, dessa hundar kommer vanligtvis inte att markera på de flesta dopingpreparat så som testo och dylikt. Däremot kan det markeras på amfetaminliknande preparat med snarlik kemisk sammansättning, exempelvis ephedrin.

Det vanligaste vid kontroll är att passagerare frågas om syfte med inresa i Norge och ombeds uppvisa legitimation, detta för att förhindra illegal invandring. Det händer även ofta att busspassagerare ombeds lämna bussen för att identifiera sitt bagage i lastrummet, om det skulle ske och du har prep. i din packning så låt det då inte ligga utan var kall och identifiera din packning då tullen använder sig av den här metoden för att kunna beslagta oidentifierat bagage som ofta innehåller olagliga varor.

Det är alltså i stort sett säkert att transportera doping mellan Sverige och Norge.
Att posta, som någon föreslagit i tråden, är inte att rekommendera då Norge p.g.a särskilt höga tullavgifter på de flesta varor har en extremt hård kontroll på postgången.

För smuggling av narkotika och doping som kan markeras av hund skulle jag rekommendera tåg då det finns fler "gömställen" där och att det empiriskt görs färre kontroller ombord på tågen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in