2012-03-25, 14:51
Medlem
Hej!

Ja, lite bakgrundsinfo från mig är att jag för 13 år sen körde Debian, sen blev det windows och enbart överklocka i massa år till o från, för att nu på senare (äldre) dar köra Linux på laptop, eftersom det var sjukt länge sen jag körde Linux började jag med lite mjukstart i Ubuntu (och alla dess avkommor), lite opensuse, för att slutligen hitta Arch - med vilken jag lär stanna

Hursomhelst, nog om det. Jag har lite tvångstankar att hålla koll på HD'n, vilket gör att jag kollar läget med df rätt ofta, det är nu jag önskar lite bra förklaring. I *buntu's och opensuse stämmer df rakt av med det som är partionerat, i min nuvarande Arch är det såhär:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs 49G 6.9G 40G 15% /
/dev 1.5G 0 1.5G 0% /dev
run 1.5G 280K 1.5G 1% /run
/dev/sda3 49G 6.9G 40G 15% /
shm 1.5G 0 1.5G 0% /dev/shm
tmpfs 1.5G 12K 1.5G 1% /tmp
/dev/sda1 98M 18M 76M 19% /boot
/dev/sda4 184G 4.7G 170G 3% /home

Givetvis vet jag vad som jag gjort, sda1 = boot á 100Mb, aja, syns ju ovan

Men... sda2 = ... vad? /run, /dev/shm, /tmpfs är inget jag skapat, och som inte heller synts till i Ubuntu eller OpenSUSE. Försökt läsa lite men det blir fort så krångligt.

Om jag nu fattat rätt och tolkar det rätt kan man då säga att sda2 är swap, och t.ex /run är bara mounting-points på swapen?

Ivarjefall störande att se dom i df .. kollar man t.ex i sysinfo:/ (konqueror) så ser man bara dom faktiska partionerna sda1,2,3.

Ja, bara en tanke o fundering såhär på söndagseftermidagen..
Citera
2012-03-25, 19:39
Medlem
FlyingMachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magican
Hej!

Ja, lite bakgrundsinfo från mig är att jag för 13 år sen körde Debian, sen blev det windows och enbart överklocka i massa år till o från, för att nu på senare (äldre) dar köra Linux på laptop, eftersom det var sjukt länge sen jag körde Linux började jag med lite mjukstart i Ubuntu (och alla dess avkommor), lite opensuse, för att slutligen hitta Arch - med vilken jag lär stanna

Hursomhelst, nog om det. Jag har lite tvångstankar att hålla koll på HD'n, vilket gör att jag kollar läget med df rätt ofta, det är nu jag önskar lite bra förklaring. I *buntu's och opensuse stämmer df rakt av med det som är partionerat, i min nuvarande Arch är det såhär:

Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
rootfs 49G 6.9G 40G 15% /
/dev 1.5G 0 1.5G 0% /dev
/dev/sda3 49G 6.9G 40G 15% /
shm 1.5G 0 1.5G 0% /dev/shm
tmpfs 1.5G 12K 1.5G 1% /tmp
/dev/sda1 98M 18M 76M 19% /boot
/dev/sda4 184G 4.7G 170G 3% /home

Givetvis vet jag vad som jag gjort, sda1 = boot á 100Mb, aja, syns ju ovan

Men... sda2 = ... vad? /run, /dev/shm, /tmpfs är inget jag skapat, och som inte heller synts till i Ubuntu eller OpenSUSE. Försökt läsa lite men det blir fort så krångligt.

Om jag nu fattat rätt och tolkar det rätt kan man då säga att sda2 är swap, och t.ex /run är bara mounting-points på swapen?

Ivarjefall störande att se dom i df .. kollar man t.ex i sysinfo:/ (konqueror) så ser man bara dom faktiska partionerna sda1,2,3.

Ja, bara en tanke o fundering såhär på söndagseftermidagen..
Dina fysiska partitioner är sda1 (/boot), sda3 (/) och sda4 (/home). Resten är virtuella filsystem av varierande slag. Ett exempel är tmpfs, som är ett virtuellt filsystem för temporära filer som finns i minnet (läs mer på Archs superba wiki).

Ännu mera information går att hitta på Wikipedia.

PS.
Om du endast är intresserad av att syna dina partitioner är det lättare att göra så i ett partitioneringsprogramm (fdisk, qparted, etc).
Citera
2012-03-25, 20:51
Medlem
hashs avatar
Skapa ett alias för ditt df-kommando som bara visar det du vill se.
T ex kan du göra nedan kommando, spara det som alias i någon av dina login-filer, om du kör bash så är det ~/.bashrc eller ~/.bash_profile

alias df='df | egrep "Filesystem|^\/" | grep -v \/dev$'
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in