2012-03-25, 09:46
Medlem
Vibliriblands avatar
Funderar på att byta ut mitt supremecard jag fått via Siba och haft som backup i plånboken.

Jag känner att det meningslöst att ha ett kort som med största sannolikhet har dåliga bonusar när jag istället kan göra ett aktivt val och ha ett bättre kort.

Diskussionen är alltså: Vilket kreditkort är bäst att ha som A: Backup och vilket är bäst att ha som B: autogirokopplat till sitt lönekonto och istället hantera alla sina utgifter ifrån det kortet för att maximera bonusar

Scenario A borde gynnas av låga avgifter och bra villkor medan scenario B: inte är lika priskänsligt då syftet är att få stora bonusar.

Vad säger fb?
Citera
2012-03-25, 11:04
Medlem
endures avatar
Det beror ju helt på hur mycket man spenderar på årsbasis.. Jag körde Mastercard Platinum ett tag på Handelsbanken, men det lönar sig inte riktigt om man inte spenderar 100k+ om året. Just nu kör jag 1 bankkort som back-up privat, ett företagskort, och ett allkort med poäng kopplade till återinvesteringar i Handelsbanken-fonder.

Om du letar efter kort med fördelaktiga bonusar, kan jag rekommendera NK:s kort, då de har ett jäkla bra sortiment, och allting du köper, även utanför NK, resulterar i poäng.
Citera
2012-03-25, 11:29
Medlem
Vibliriblands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Det beror ju helt på hur mycket man spenderar på årsbasis.. Jag körde Mastercard Platinum ett tag på Handelsbanken, men det lönar sig inte riktigt om man inte spenderar 100k+ om året. Just nu kör jag 1 bankkort som back-up privat, ett företagskort, och ett allkort med poäng kopplade till återinvesteringar i Handelsbanken-fonder.

Om du letar efter kort med fördelaktiga bonusar, kan jag rekommendera NK:s kort, då de har ett jäkla bra sortiment, och allting du köper, även utanför NK, resulterar i poäng.

Bra råd, tack.

Jag sitter och funderar på eurocard platinum, men det som är intressant är var brytgränsen går för när det lönar sig.
Min gissning är att det ligger över 100.000kr per år då bonusar överstiger de 1500kr i årsavgift.

Skall kolla NKs kort, och överväger även eurocard gold som har sin back2u bonus, där man får återbäring vid köp på en mängs olika ställen

EDIT: Nks kort ger (vid MasterCard, inte bara deras interna kort) 1.5 poäng per krona, 5000 poäng = 100kr rabatt NK.

Osäker på om det är bäst i jämförelse med Eurocard gold som (om jag minns rätt) har drulleförsäkring på hemelektronik och t.ex. 10% på hotells.com och 5% rabatt på expedia.
Senast redigerad av Vibliribland 2012-03-25 kl. 11:51.
Citera
2012-03-25, 12:10
Medlem
endures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Bra råd, tack.

Jag sitter och funderar på eurocard platinum, men det som är intressant är var brytgränsen går för när det lönar sig.
Min gissning är att det ligger över 100.000kr per år då bonusar överstiger de 1500kr i årsavgift.

Skall kolla NKs kort, och överväger även eurocard gold som har sin back2u bonus, där man får återbäring vid köp på en mängs olika ställen

EDIT: Nks kort ger (vid MasterCard, inte bara deras interna kort) 1.5 poäng per krona, 5000 poäng = 100kr rabatt NK.

Osäker på om det är bäst i jämförelse med Eurocard gold som (om jag minns rätt) har drulleförsäkring på hemelektronik och t.ex. 10% på hotells.com och 5% rabatt på expedia.

Om jag fick välja skulle detta var en bra kombination för mig: Visa bankkort/Mastercard allkort, Eurocard Gold, NK-nyckeln och Statoil-kort. Allting handlar om var du handlar, och för hur mycket. Eftersom NK-nyckeln egentligen är ett mastercard, innehåller det i princip samma förmåner.

Eurocard Gold är ett bra all-round-kort, med schysta förmåner. Eurocard Platinum om du spenderar över 100k om året, eller reser mycket. Platinum erbjuder även concierge-service, men den bör man vara försiktig med. Känner en som använde sig av denna för att få tag i biljetter till en utsåld konsert. Det gick utmärkt, men han märkte inte förrän senare att biljetterna hade kostat honom 10-20k styck ^^.

Anledningen till att jag inte själv använder Eurocard, är för att dessa inte har någon maxgräns. Jag kan i princip köpa en bil med kortet. Om jag skulle tappa det eller bli bestulen och någon skulle köpa, ja, en bil t.ex. på min bekostnad skulle det förstås vara mindre kul... =) Går väl antagligen att överklaga, men jobbigt blir det.
Citera
2012-03-25, 13:42
Medlem
Vibliriblands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Om jag fick välja skulle detta var en bra kombination för mig: Visa bankkort/Mastercard allkort, Eurocard Gold, NK-nyckeln och Statoil-kort. Allting handlar om var du handlar, och för hur mycket. Eftersom NK-nyckeln egentligen är ett mastercard, innehåller det i princip samma förmåner.

Eurocard Gold är ett bra all-round-kort, med schysta förmåner. Eurocard Platinum om du spenderar över 100k om året, eller reser mycket. Platinum erbjuder även concierge-service, men den bör man vara försiktig med. Känner en som använde sig av denna för att få tag i biljetter till en utsåld konsert. Det gick utmärkt, men han märkte inte förrän senare att biljetterna hade kostat honom 10-20k styck ^^.

Anledningen till att jag inte själv använder Eurocard, är för att dessa inte har någon maxgräns. Jag kan i princip köpa en bil med kortet. Om jag skulle tappa det eller bli bestulen och någon skulle köpa, ja, en bil t.ex. på min bekostnad skulle det förstås vara mindre kul... =) Går väl antagligen att överklaga, men jobbigt blir det.

Jag tror snarare man får bäst valuta för kortet om du använder enbart ett kort, tex med Nknyckeln master card får du 3% återbäring på alla köp att spendera på NK. Vilket är helt ok om du gör alla dina inköp med det kortet.
Dock känns 3000kr per år i återbäring rätt snålt i sin helhet.

Det kokar nog ned till att man får räkna var man har störst utgifter i relation till möjliga bonusar och plockar ett sådant kort, må så vara att det kan bli ett mindre glassigt Coop master card eller något

Egentligen vill man ju ha euro card platinum och ha användning för sky loungen
Citera
2012-03-25, 14:44
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vibliribland
Jag tror snarare man får bäst valuta för kortet om du använder enbart ett kort, tex med Nknyckeln master card får du 3% återbäring på alla köp att spendera på NK. Vilket är helt ok om du gör alla dina inköp med det kortet.
Dock känns 3000kr per år i återbäring rätt snålt i sin helhet.

Det kokar nog ned till att man får räkna var man har störst utgifter i relation till möjliga bonusar och plockar ett sådant kort, må så vara att det kan bli ett mindre glassigt Coop master card eller något

Egentligen vill man ju ha euro card platinum och ha användning för sky loungen

Återbäring som bara går att använda på NK låter hyggligt begränsat. Ta ett kort som har generell återbäring typ okq8 istället då om man skall snacka om bästa kortet, flashigaste kortet är en annan diskussion.
Citera
2012-03-25, 20:51
Medlem
Blocket.ses avatar
Ett kreditkort som backup..

Spara ihop till en vettig buffert,, då snackar vi backup..
Citera
2012-03-26, 03:56
Medlem
Discover verkar anses vara ett av de förmånligare åtminstone här i Staterna. Tror att man får cashback mellan 1-5% på vad man handlar för beroende på kategori. Vet inte om det finns i Sverige dock?

Sedan finns det ju andra faktorer att betänka som är lite mer ytliga.. Har själv flera 5 olika kreditkort varav två mest för att de ser fräsiga ut och ger access till flygplatslounger. Cashback är nog det man ska gå efter när man väljer kort om man inte är vansinnigt intresserad av flygplatslounger, concierge service eller mileage i flygbolagsprogram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in