2014-05-16, 18:52
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Det hade kanske varit trevligt, men det var ju inget svar på frågan. Poängen är att oavsett vad den kostar (nämnaren) så kan du inte bedöma bang for the buck utan att också uppskatta täljaren. Anledningarna till att man driver ISS är många. Det är absolut inte bara vetenskapliga skäl. Min fråga var alltså:

Tar du hänsyn till alla olika skäl som finns för att driva ISS och hur gör du när du sätter ett värde på dessa?

Japp.
Citera
2014-05-16, 20:06
Medlem
grals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Japp.

… och hur gör du när du sätter ett värde på dessa? (som frågan löd)
Citera
2014-08-08, 23:34
Medlem
Stod nyss och tittade när iss passerade. Strax efter, i exakt samma hastighet, följde en annan ljusprick. Den lyste lite svagare än iss men det var absolut inget flygplan. Vad kan det ha varit?? De följdes åt genom hela "överflygningen"
Citera
2014-08-08, 23:36
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skane4ever
Stod nyss och tittade när iss passerade. Strax efter, i exakt samma hastighet, följde en annan ljusprick. Den lyste lite svagare än iss men det var absolut inget flygplan. Vad kan det ha varit?? De följdes åt genom hela "överflygningen"
Stod själv och tog lite bilder, det fu såg efter var ju ESAs ATV 5, de kommer väl docka imorgon runt 2-tiden på eftermiddagen om jag inte har helt fel
Citera
2014-08-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredde104
Stod själv och tog lite bilder, det fu såg efter var ju ESAs ATV 5, de kommer väl docka imorgon runt 2-tiden på eftermiddagen om jag inte har helt fel

Aha! Tackar för infon!
Citera
2014-08-09, 00:25
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Den 12:e.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Georges_Lemaître_ATV
Citera
2014-08-10, 21:17
Medlem
Fredde104s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Den 12:e.
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Georges_Lemaître_ATV
Visst fan, tog fel på dagarna! Ber om ursäkt för detta!
Citera
2014-11-24, 06:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Den ryska rymdfarkosten sköts upp igår kväll och redan nu på morgonen har dess besättning välkomnats ombord av de som redan befann sig på iss.
Minns att rymdfärjan jagade ikapp iss under ett par dagar för att sakta närma sig men den ryska kör rakt på i full fart och bromsar vid målet.

Hur kan flygprofilerna skilja sig så kraftigt?
Och om inte annat så torde den korta flygtiden vara en rätt stor besparing jämfört med rymdfärjan.
Citera
2014-11-24, 09:52
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Hur kan flygprofilerna skilja sig så kraftigt?
Och om inte annat så torde den korta flygtiden vara en rätt stor besparing jämfört med rymdfärjan.
Det har flera förklaringar. Dels för att rymdfärjan krävde att ISS gick i en lägre bana som var svårare att nå. Dessutom har bättre elektronik gjort att man numera vågar ta större risk och köra rakt mot den, tidigare ville man gå flera varv extra för att kunna matcha ankomstbanan med större säkerhetsmarginal. ISS manövrerar även numera för att möta upp bättre med Soyuz, och jag tror att dess bana har ändrats så att den är lättare att nå från just Baikonur. Den snabba rutten genomfördes första gången 2013. Det är t.o.m. möjligt att minska restiden till 4 eller 2 timmar i framtiden.

En nackdel med 6-timmarsrutten är att besättningen sitter fastspänd hela tiden, vilket de klagat på är obekvämt. Med tvådagarsrutten kunde de gå in i orbital modul med 5 kubikmeter utrymme och "sanitetsanläggning", jämfört med reentry module där de sitter under uppskjutningen med 2½ kubikmeter.
Senast redigerad av Fri 2014-11-24 kl. 10:00.
Citera
2014-11-25, 03:17
Bannlyst
Citat:
Visst fan, tog fel på dagarna! Ber om ursäkt för detta!
Det är lugnt, men gör inte om det bara.
Citera
2015-02-27, 09:40
Medlem
Fris avatar
ISS gör ett varv runt Jorden på 1½ timme. Det betyder att den är på solsidan ca 45 minuter i sträck. De flesta om inte alla EVA varar längre än 45 minuter, ofta många timmar.

Varför blir det inte för mörkt för astronauter att utföra arbeten när ISS är i skuggan? Inget direkt solljus och ingen reflektion från Jordens nattsida. Jag har iofs inte sett så mycket på EVA:s, men jag har aldrig lagt märke vare sig till att det är becksvart eller att det finns några strålkastare, och det vore väl problematiskt att placera dem på ett användbart sätt, helst en bit bort från rymdstationen.
Citera
2020-09-21, 00:45
Medlem
wwrs avatar
Snygg (uppsnabbad) video från ISS.
https://twitter.com/ivan_mks63/statu...617102848?s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem