Citat:
Ursprungligen postat av
Sujok
Enligt Dagens Industri vars källa är Bloomberg så är ISS det dyraste bygget någonsin,
"Den internationella rymdstationen, ISS, är det dyraste bygget i mänsklighetens historia. Det slår Bloomberg TV fast.
Rymdstationen beräknades från början kosta 8 miljarder dollar, motsvarande 52 miljarder kronor. Slutnotan blev dock hela 60 miljarder dollar – 392 miljarder kronor, rapporterar Bloomberg TV.
I den summan ingår dock varken driftskostnaden eller kostnaden för uppskjutningarna.
Sammantaget beräknar Bloomberg TV kostnaden till 150 miljarder dollar, cirka 981 miljarder kronor."
Jag har inte verifierat siffrorna så de stämmer. Dagens Industri är ju trots allt finansvärldens Aftonbladet.
Stämmer det så är det ju ganska mycket pengar.
Klart det är mycket pengar, men samtidigt är det ett väldigt stort bygge (som pågått sedan 1998) - som dessutom befinner sig i rymden, vilket genast drar upp kostnaderna.
Får för övrigt en känsla av att Bloomberg TV lyft utvalda delar av kostnadskalkylen från Wikipedia:
Citat:
The ISS is arguably the most expensive single item ever constructed.[262] As of 2010 the cost is estimated to be $150 billion. It includes NASA's budget of $58.7 billion for the station from 1985 to 2015 ($72.4 billion dollars in 2010), Russia's $12 billion ISS budget, Europe's $5 billion, Japan's $5 billion, Canada's $2 billion, and the cost of 36 shuttle flights to build the station; estimated at $1.4 billion each, or $50.4 billion total.
Vinter-OS i Soiji kostade i jämförelse ca 51 miljarder dollar. Jag vet ju vad jag tycker är den bättre investeringen