Satt och sökte på lite tips till PS3 spelet Skyrim, så här mitt i natten.
Så kommer jag till ett forum som vid första anblicken verkar vara
ett väldigt stort och flitigt använt spelforum.
Väldigt många postare, väldigt många inlägg och väldigt många svar.
Långa trådar med användare som postar svar och fyller på med
olika inblickar i Skyrim, bland annat.
Men... efter ett par minuter märker jag att det är något som inte stämmer.
Avatarerna på användarna... de följer ett tema, det är bilder på helt vanliga
människor. Men något är väldigt fel... något är onormalt... det känns inte äkta...
Sen börjar jag undersöka datum på inläggen. De sist postade inläggen är skrivna
runt den 23-24 december förra året. Sedan upphör alla aktivitet på forumet,
folk slutar helt abrupt att skriva. Som att all tid har avstannat.
Jag inser nu att allt är fejk. Ett jättestort forum som bara är en fasad. En fasad
för vad? Varför gör man så? Finns det något att tjäna pengar på? Vill man sprida
något obehagligt? Förklara om någon vill och kan.
Här är sidan, men gå in på egen risk. Jag vet inte om det är fyllt med trojaner
och skit. Jag har själv varit där och min McAfee har inte klagat... men jag kan
ju inte veta säkert...
Kanske vill få in medlemmar till forumet och försöker bygga en fasad att det redan är ett aktivt forum och att det finns innehåll att hämta där.
Kanske sprider trojaner och dylikt som du säger, skulle ju knappast våga ladda ner några filer från det där forumet i alla fall.
Sista inlägget är skrivet idag, Crysis forumet ju.
EDIT: Prövade registrera en användare, krävs dock admin-approval för att få inlägg publicerade. Säkert en falsk fasad med falska inlägg för att locka medlemmar bara iochmed att man inte kan klicka på användarna, den höga postcounten är alltså fake.
EDIT3: Forumet är faktiskt jävligt kusligt, någon har skrivit en jävla massa själv i flera tusen sidor på bara en forumsektion. Behöver inte vara bara en nödvändigtvis. Men jävlar vilka vibbar jag får ifrån den där sidan. Skulle inte förvåna mig om det står att den ägs utav demoner om man kör en whois på domänen eller något..
Senast redigerad av Xiztec 2012-03-25 kl. 01:34.
Kanske vill få in medlemmar till forumet och försöker bygga en fasad att det redan är ett aktivt forum och att det finns innehåll att hämta där.
Kanske sprider trojaner och dylikt som du säger, skulle ju knappast våga ladda ner några filer från det där forumet i alla fall.
Men de första trådarna är skapade redan 2008 och 2009 och det är oerhört många trådar. Känns lite konstigt om de har byggt upp det för att locka spelare. Men något är skumt med det.
Men de första trådarna är skapade redan 2008 och 2009 och det är oerhört många trådar. Känns lite konstigt om de har byggt upp det för att locka spelare. Men något är skumt med det.
Kan ju även vara uppbyggt för att plocka ut användares lösenord. Dvs en "phishing-sida".
Så registrera dig inte med samma lösenord till din användare som till mailen.
Det är riktigt skumt med avatarerna. Måste vara nåt plugin som plockar random bilder ur en databas och använder dom som avatar.
Väldigt många användare med riktiga namn också, Trevor, Casey Mcmillan, Richard Dixon o.s.v.
Grejen är att nästan alla topics och inlägg verkar vara genuina, möjligtvis kan dom vara kopierade från ett annat forum eller liknande, samt flertalet kopior av samma trådar.
Gjorde en google image search på några av avatarerna. De verkar huvudsakligen plockade på myspace, och de dyker även upp på två andra forum, topgamesforum.com och sonytalk.com vilka verkar vara systersiter med klart liknande koncept (forumlayout likadan, real life-folk på avatarbilder som troligen är stulna någonstans ifrån).
Jag förstår inte syftet, det enda jag kan tänka mig är att bygga en email-adress/lösenords-datbabas, men det känns som mycket jobb för lite pengar.
Precis. Det finns ju inte en chans i världen att ALLA användare på ett forum
lägger upp bilder där de poserar på ett eller annat sätt
På äkta forum, där finns det en bred variation av avatarer, både bilder på
användarna själva, blandat med snodda bilder av olika motiv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!