Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Jag är långtidsarbetslös, så har inte haft jobb eller fått lön på över 12 månader. Jag har ett litet kapital, men det är för att klara hela året och det är knappt. Men dom kanske inte bryr sig om sånt så länge dom får reda på att man har tak över huvudet?
Vad jag är mest rädd för är att man ska bli nonchalerad som en bortskämd ungdom och ärendet kastas i papperskorgen.
Hur räknar man ut existensminimum? Finns det någon fast summa för det?
om du har ett kapital så måste du spendera hela summan, du får verkligen inte ha några pengar överhuvudtaget. sedan prioriterar man folk som inte har tak över huvudet.
man har en riksnorm som gäller för alla i hela riket. för en ensamstående person ligger summan på 3840 kr (inkl. hushållskostnader) + hyra, el etc. när det gäller hyra, el etc så har man vissa riktlinjer. det gäller allt från storlek på bostad och antalet rum till maxhyra.
Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Blev du satt i kö eller nått då eller blev du helt enkelt av med deras bidrag för bostad?
Låter ju väldigt konstigt och hemskt att dom skulle ha fått för sig att du "gjort bort dig" och inte skulle få någon mer chans att få tillgång till bostad.
står ju kvar i bostadsköer, men jag blev av med ekonomisk hjälp. socialen anser att jag kan bo gratis hos föräldrarna och att de kan försörja mig gratis, trots att försörjningsplikten har upphört. så jag har ingen möjlighet att söka ny bostad utan socialens hjälp.
de skickade mig till föräldrarnas hem i annan kommun och betalade för resan så att jag skulle få tak över huvudet.
vet som sagt inte hur det kommer att bli för dig, men du kan ju alltid pröva att kontakta socialen och se om de kan hjälpa dig med bostad istället.