2012-03-24, 23:14
Medlem
OndaParabolens avatar
I helgen så fick jag höra någonting som sårade mig en aning.
Min kära mor påpekade att så som dom bodde nu (Med sambo och 2 barn) så var det trångt och dom tyckte det skulle kunna vara skönt med mer utrymme och frågade mig då om jag kunde flytta ut.
Även fast jag petar in ekonomiskt med de sparpengar jag lyckats spara ifrån jul och födelsedag som jag överlever med hela året med och hjälper väldigt mycket i hemmet.

Så då undrar jag, kan SOC hjälpa till med att bidra till boende?

Jag har inget riktigt boende. Pendlar mellan att bo hos tre personer, min mor, min bror och min far, då främst hos morsan.
Och ingen vill ha mig boende hos dom.

Jag är aktivt arbetssökande och väntar på att börja få min ersättning.

Jag är över 21.

Efter att ha läst lite andra fall så verkar dom vara väldigt noga med att man inte får ha sparade pengar eller att de man "bor hos" får ha för stora inkomster.
Och vad det låter som ifrån det andra skriver så måste man vara uteliggare eller ha grava besvär med tillfälligt boende för att ens ha chans att få någonting. Kan man ens ansöka med mina grunder?

Självklart är det här ingenting jag vill, utan snarare ett måste då ingen vill ha mig boende hos sig och jag vill inte vara till en plåga och i vägen.
Citera
2012-03-24, 23:28
Medlem
socialen är skyldig att hjälpa dig mer eller mindre. Men inte om du har ett sparande ( dom vill ha kontoutdrag från alla dina konton som redovising till att du inte har något att leva på ). Om du har en sambo eller liknande så räknas din partners ekonomi med i kontrollen med alla hennes/honnom konton. Har du haft ett jobb dom senaste 12 månaderna skall du visa vad du hadde i lön senast ( löneavi måste uppvisas). Och du måste visa uppp konton minst minst minst 3 månader tillbaka. Är allt noll eller under existensminimun så får du hjälp av socialen .

Men du kan alltigt försöka. jag har gjort det en del...å det gäller att vara smart å lura dom mer med orden en papper. Har du en en bra syft historia att dra upp som är troligt om en problem familj sedan barnsben. Är det ett plus kan jag säga....men är du inte en bra person att hålla masken på att ljuga....så är det nästan kört
Citera
2012-03-24, 23:30
Medlem
jag är i en liknande sits och har själv frågat om hjälp här på flashback, och frågat socialtjänsten om hjälp.

dessvärre verkar det vara ruskigt svårt att få hjälp med bostad. själv hade jag jobb och studier tidigare, men blev sedan arbetslös. då hade jag egen bostad och fick försörjningsstöd. sedan brann min lägenhet ner, och jag fick akutboende första natten, sedan blev jag hänvisad till boende hos vänner och familj.

för mig så har det än så länge varit svårt att få hjälp ifrån socialtjänsten, även om jag har fått tag på tillfälligt boende hos folk, och kan låna pengar. förlorade ju id, bankomatkort och hela rubbet i branden så har inte tillgång till egna pengar, därav lån. om jag hade hade känt folk som jag kunde bo hos, så skulle jag vara helt hemlös vid detta laget. kan ju säga att jag inte är särskilt optimistisk när det gäller att få nytt boende med hjälp av socialtjänsten. skulle ju kunna söka egen bostad, men behöver socialen till hjälp för att kunna betala hyra och allt annat varje månad.

så jag tror inte att du ska förvänta dig för mycket. du kan ju alltid ringa till ditt lokala socialkontor på måndag och höra dock. skadar ju inte att ringa dit och kolla.
Citera
2012-03-25, 00:25
Medlem
OndaParabolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrDragon
socialen är skyldig att hjälpa dig mer eller mindre. Men inte om du har ett sparande ( dom vill ha kontoutdrag från alla dina konton som redovising till att du inte har något att leva på ). Om du har en sambo eller liknande så räknas din partners ekonomi med i kontrollen med alla hennes/honnom konton. Har du haft ett jobb dom senaste 12 månaderna skall du visa vad du hadde i lön senast ( löneavi måste uppvisas). Och du måste visa uppp konton minst minst minst 3 månader tillbaka. Är allt noll eller under existensminimun så får du hjälp av socialen .

Men du kan alltigt försöka. jag har gjort det en del...å det gäller att vara smart å lura dom mer med orden en papper. Har du en en bra syft historia att dra upp som är troligt om en problem familj sedan barnsben. Är det ett plus kan jag säga....men är du inte en bra person att hålla masken på att ljuga....så är det nästan kört

Jag är långtidsarbetslös, så har inte haft jobb eller fått lön på över 12 månader. Jag har ett litet kapital, men det är för att klara hela året och det är knappt. Men dom kanske inte bryr sig om sånt så länge dom får reda på att man har tak över huvudet?
Vad jag är mest rädd för är att man ska bli nonchalerad som en bortskämd ungdom och ärendet kastas i papperskorgen.

Hur räknar man ut existensminimum? Finns det någon fast summa för det?

Försökte du bara eller lyckades du få?
Om du gjorde, förskönade du din version eller drog du rövarhistoria?

Citat:
Ursprungligen postat av Ataris
jag är i en liknande sits och har själv frågat om hjälp här på flashback, och frågat socialtjänsten om hjälp.

dessvärre verkar det vara ruskigt svårt att få hjälp med bostad. själv hade jag jobb och studier tidigare, men blev sedan arbetslös. då hade jag egen bostad och fick försörjningsstöd. sedan brann min lägenhet ner, och jag fick akutboende första natten, sedan blev jag hänvisad till boende hos vänner och familj.

för mig så har det än så länge varit svårt att få hjälp ifrån socialtjänsten, även om jag har fått tag på tillfälligt boende hos folk, och kan låna pengar. förlorade ju id, bankomatkort och hela rubbet i branden så har inte tillgång till egna pengar, därav lån. om jag hade hade känt folk som jag kunde bo hos, så skulle jag vara helt hemlös vid detta laget. kan ju säga att jag inte är särskilt optimistisk när det gäller att få nytt boende med hjälp av socialtjänsten. skulle ju kunna söka egen bostad, men behöver socialen till hjälp för att kunna betala hyra och allt annat varje månad.

så jag tror inte att du ska förvänta dig för mycket. du kan ju alltid ringa till ditt lokala socialkontor på måndag och höra dock. skadar ju inte att ringa dit och kolla.

Blev du satt i kö eller nått då eller blev du helt enkelt av med deras bidrag för bostad?
Låter ju väldigt konstigt och hemskt att dom skulle ha fått för sig att du "gjort bort dig" och inte skulle få någon mer chans att få tillgång till bostad.
Citera
2012-03-25, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Jag är långtidsarbetslös, så har inte haft jobb eller fått lön på över 12 månader. Jag har ett litet kapital, men det är för att klara hela året och det är knappt. Men dom kanske inte bryr sig om sånt så länge dom får reda på att man har tak över huvudet?
Vad jag är mest rädd för är att man ska bli nonchalerad som en bortskämd ungdom och ärendet kastas i papperskorgen.

Hur räknar man ut existensminimum? Finns det någon fast summa för det?

om du har ett kapital så måste du spendera hela summan, du får verkligen inte ha några pengar överhuvudtaget. sedan prioriterar man folk som inte har tak över huvudet.

man har en riksnorm som gäller för alla i hela riket. för en ensamstående person ligger summan på 3840 kr (inkl. hushållskostnader) + hyra, el etc. när det gäller hyra, el etc så har man vissa riktlinjer. det gäller allt från storlek på bostad och antalet rum till maxhyra.

Citat:
Ursprungligen postat av OndaParabolen
Blev du satt i kö eller nått då eller blev du helt enkelt av med deras bidrag för bostad?
Låter ju väldigt konstigt och hemskt att dom skulle ha fått för sig att du "gjort bort dig" och inte skulle få någon mer chans att få tillgång till bostad.

står ju kvar i bostadsköer, men jag blev av med ekonomisk hjälp. socialen anser att jag kan bo gratis hos föräldrarna och att de kan försörja mig gratis, trots att försörjningsplikten har upphört. så jag har ingen möjlighet att söka ny bostad utan socialens hjälp.

de skickade mig till föräldrarnas hem i annan kommun och betalade för resan så att jag skulle få tak över huvudet.

vet som sagt inte hur det kommer att bli för dig, men du kan ju alltid pröva att kontakta socialen och se om de kan hjälpa dig med bostad istället.
Citera
2012-03-25, 03:47
Medlem
Mina historier är dock sanna som jag har sakt. Bara att jag har formulerat dom mer till mer min fördel. Du skall inte ljuga så hemst mycket inte så jag menar. Men min familj var inte den bästa i barndomen å är inte en idag fast jag är vuxen nu. Men har du så du klarar dig ett tag som du beskriver. Så kan du glöma hjälp hos sosialen. Men det du kan göra är isåfall att ta ut alla pengar från kontot och vänta i 5-6 månader. Sedan gå till sosialen och exp beräta en historia.....Nu ger jag bara ett EXEMPEL

Men historen skall helst vara så sann som möjligt. Bara att du omformulerar den till din fördel.....Gör en höna av en fjäder. Men fjädern kommer ju från hönan

EXEMPLET

Min far är grov alkolist sedan många år. Jag har försökt att bo hemma för att spara pengar i undomen men min pappa har alltigt tagit mina pengar. Och hur mycket jag en gav honnom så var han alldrig nöjd och var alltigt väldigt nervärderande. ( jag har svårt för att säga nej) Min mor har blivigt mishandlad när jag var liten av honnom. jag har varigt hoss psykolog ett flertal gånger för detta. Jag har kommigt i ekonomisk kris pågrund av honom.
Jag har sömproblem (ätter dom här medecinerna för att klara denna börda). Min mor har tagt skada av detta med hon har tröstat sig genom att köpa massa saker. Och satt sig själv i ekonomisk kris på grund av honom. Hon har försökt flyta ifrån ha men har kommigt tillbaka till honom om om om igen. Idag har jag ingen kontackt med min far längre. Och mamma bor på annan ort

Alltså min bakgrund som jag själv har berättat för att få hjälp av sosialen är värre en så här kan jag säga. Men om du förstår vinkel så behövs det rätt så mycket för att få hjälp. Men den här historein är ett exempel.......Och den måsta vara mycket längre en så här för att du skall få hjälp. Mycket mer detaljerad för att dom skall priotera den.

Sedan fins det taskigare sätt att strässa dom på för att få hjälp. Men då måste du läsa på det...... är ingen man lär sig på en pisskvart.

Och tilllägga om du har sambo så räka att den personen måste göra lika så. Ekonomin räknas ihop
Senast redigerad av MrDragon 2012-03-25 kl. 03:50. Anledning: tilllägg
Citera
2012-03-25, 03:53
Medlem
Alltså är du en person som har hatt en bra familj å alldrig ramlat i trubel på något sätt ekonomiskt, psykiskt problem av något slag. Eller liknade så är det svårt
Alltså sosialen är en sista utväg...å då skall det vara en sista utväg....inte en möjlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in