Citat:
Ursprungligen postat av peligrosso
Hej! Något som jag tänkt på är hur det kommer sig att alla är så fogliga?
I affären så står alla lugnt i kö och väntar på sin tur osv, hur kommer det sig att folk inte är fullständigt utflippade som i djurvärlden te. x?
Självkontroll är en "dygd", alltså något som gör att den självkontrollerade blir "respekterad", medan den som tappar självkontrollen blir "bestraffad" med "förakt". Det är en social norm. En viss nivå av altruism är också social norm, och belöningen är någonting i stil med "respekt" eller mer åt "beundran". De riktigt altruistiska männen/kvinnorna drar på sig en slags alfa-hanne/alfa-hona-status och attraherar fler exemplar av det motsatta könet. Deras gener sprids mer än andras gener. Systemet har redistribution som ändamål, nämligen att jämna ut ekonomiska störningar, skapa ökad koordination mellan individerna så att man kan samarbeta för att avvärja hot.
Citat:
Känns som att vi får tacka religionen och våra smarta hjärnor för det men hursomhelst så är detta något jag funderar på ofta och är väldigt tacksam över!
Jag drog den sociobiologiska varianten. Religionen säger i princip samma sak, men med en massa tunga svårgenomträngliga symboler som får ateister att tro att "religionen är farlig".
Citat:
Vad tror ni förresten djuren tänker om oss?
Vilda djur: rädd-rädd. Tama sälskapsdjur: snäll-snäll-mat-leka. Andra husdjur: mat-gåut.