• 1
  • 2
2012-03-24, 20:29
Medlem
peligrossos avatar
Hej! Något som jag tänkt på är hur det kommer sig att alla är så fogliga?
I affären så står alla lugnt i kö och väntar på sin tur osv, hur kommer det sig att folk inte är fullständigt utflippade som i djurvärlden te. x?
Känns som att vi får tacka religionen och våra smarta hjärnor för det men hursomhelst så är detta något jag funderar på ofta och är väldigt tacksam över!
Vad tror ni förresten djuren tänker om oss?
Dom borde ju verkligen undra vafan vi sysslar med när vi glider runt i våra bilar eller bara roar oss med saker som fotboll och sånt..
Citera
2012-03-24, 20:34
Medlem
pumpadskinheads avatar
Svårt att som enskild person flippa ur när det finns lagar som bestraffar detta.
Vi är väl en hel del smartare än djuren vill jag tro. Därför är vi mer civiliserade.
Citera
2012-03-24, 20:38
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pumpadskinhead
Vi är väl en hel del smartare än djuren vill jag tro. Därför är vi mer civiliserade.
Det tror jag inte. Tar du bort el, bilar, hus etc etc. Står människan där och undrar varför inte ens Iphone fungerar.
Citera
2012-03-24, 20:45
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det tror jag inte. Tar du bort el, bilar, hus etc etc. Står människan där och undrar varför inte ens Iphone fungerar.
Tar du bort el, bil, hus och iphone så bygger människan ett vindskydd och gör upp en eld. Däri ligger skillnaden.
Citera
2012-03-24, 20:49
Medlem
Snotrics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Tar du bort el, bil, hus och iphone så bygger människan ett vindskydd och gör upp en eld. Däri ligger skillnaden.

Exakt. Det började ju inte direkt med dator och TV och allt man kan tänka sig i en affär.
Citera
2012-03-24, 20:50
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojski
Hur många klarar av att göra det? 1 av 100 i dagens samhäll med homosexuella bloggare och annat trams.
Citera
2012-03-24, 20:55
Moderator
Allaballawallas avatar
Varför ska vi tacka "religionen" för det?
Vilken religion förresten?

Mycket av orsakerna till att folk inte ballar ur har nog att göra med spegelneuroner...

Monkey see, monkey do!

3-Negrer-Med-Kedja
Har mer än en poäng med sitt resonemang...
Citera
2012-03-24, 20:58
Medlem
Snotrics avatar
Citat:
Hur många klarar av att göra det? 1 av 100 i dagens samhäll med homosexuella bloggare och annat trams.

Då förklarar de som kan hur man gör för andra genom att kommunicera och vipps så vet alla hur man gör det.
Citera
2012-03-24, 21:00
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:

Exakt, ta en betongboende stockholmsbaugir och inkvartera honom i norrlandsskogarna, då flippar han inom loppet av 10 minuter.
Citera
2012-03-24, 21:03
Medlem
L.A.s avatar
För att vi tjänar på att inte göra det? Jag har en person i min närhet som knappt klarar av att vara i samma rum som en annan människa utan att med alla tänkbara medel försöka få all uppmärksamhet. Det finns knappt någon mer irriterande människa eller någon som jag avskyr mer, och detta trots att jag i princip aldrig pratat med personen ifråga eller vet någonting om hans personlighet.
Citera
2012-03-24, 21:04
Medlem
ojskis avatar
Citat:
Men nu talar vi väl om människan som intelligent art i förhållande till övriga djur och hur hon fungerar i den påfrestande psykosociala tillvaro hon skapar åt sig själv och inte om sociala missfall likt kissie, jockiboi eller andra tragedier?

Jag själv skulle säga att människan är unik på så sätt att vi är en kulturell art som inte enbart fokuserar på vår egen överlevnad, vi bryr oss om skapande, kreativitet och drömmar. Jag skulle vilja påstå att ödmjukhet också är en typisk mänsklig egenskap vilket gör att vi kan stå i köer, låta folk sköta sitt och ta hand om varandra utan att bryta ihop av den egendomliga tillvaro vi befinner oss i. Jag tycker inte att vi har religion att tacka för detta, utan att religion (och alla andra ideologier, religiösa som ickereligiösa) endast är en konsekvens av vårt sätt att leva.
Citera
2012-03-24, 21:12
Medlem
peligrossos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför ska vi tacka "religionen" för det?
Vilken religion förresten?

Mycket av orsakerna till att folk inte ballar ur har nog att göra med spegelneuroner...

Monkey see, monkey do!

3-Negrer-Med-Kedja
Har mer än en poäng med sitt resonemang...

Tror att vi var bra mycket vildare innan religoner kom in i bilden med alla sina förbud och måsten, på den tiden var vi nog ganska dumma och gick på kyrkans lögner med hull och hår.
Om det nu är pga religion som vi är så fogliga så tackar jag den för att jag tycker att det är skönt att slippa bli ihjälklubbad och uppäten när jag är på väg hem från jobbet.
Håller med om att spegelneuronsteorin är väldigt trolig men de flesta djur har ju verkligen
"Fuck The World" attityd!
För övrigt hatar jag religioner då dom är sjukt förtryckande..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in