• 1
  • 2
2012-03-24, 13:56
Medlem
Desperias avatar
Hejsan, håller på att skriva en uppsats om AAS till Samhällsvetenskapen i skolan.
Har nyss börjat skrivit på den och det jag har fått fram som inledning är detta:

"Man får ständigt höra i median att människor som brukar AAS dör en efter en. Och folk verkar se ner på dem som vanliga drog-missbrukare. Men AAS användare är antagligtn den mest upplysta gruppen ”missbrukare” av alla, då majoriteten av de som brukar AAS är extremt medvetna om både fördelarna och nackdelarna, de vet precis hur de ska tampas med bi-verkningarna och har därför oftast fullkontroll över sina missbruk. Men varför kan median ständigt påpeka att det är Steroiderna som har lett till någons död? Enligt CDC(Centers for Disease Control) så var antalet dödsfall av AAS i USA 3st. Det är färre än hur många som dör av multivitamin. Så varför är AAS så hatat av samhället?"

Jag skulle nu iaf behöva era åsikter om varför AAS är olagligt och fördelarna samt nackdelarna till att det är olagligt.
Citera
2012-03-24, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Desperia
Hejsan, håller på att skriva en uppsats om AAS till Samhällsvetenskapen i skolan.
Har nyss börjat skrivit på den och det jag har fått fram som inledning är detta:

"Man får ständigt höra i median att människor som brukar AAS dör en efter en. Och folk verkar se ner på dem som vanliga drog-missbrukare. Men AAS användare är antagligtn den mest upplysta gruppen ”missbrukare” av alla, då majoriteten av de som brukar AAS är extremt medvetna om både fördelarna och nackdelarna, de vet precis hur de ska tampas med bi-verkningarna och har därför oftast fullkontroll över sina missbruk. Men varför kan median ständigt påpeka att det är Steroiderna som har lett till någons död? Enligt CDC(Centers for Disease Control) så var antalet dödsfall av AAS i USA 3st. Det är färre än hur många som dör av multivitamin. Så varför är AAS så hatat av samhället?"

Jag skulle nu iaf behöva era åsikter om varför AAS är olagligt och fördelarna samt nackdelarna till att det är olagligt.

det finns ingen vinnst för staten.punkt
Citera
2012-03-24, 14:01
Medlem
WhiskeyGinWines avatar
Inledningen ser bra ut!
Men jag tycker att du även ska ha med AAS bieffekter och vad riskerna är. Finns en möjlighet att skolarbetetet blir lite AAS-romantiserande annars.
Citera
2012-03-24, 14:01
Bannlyst
Skulle väl gissa på att anledningen till att det är olagligt är att tyvärr inte alla som tar aas är särskilt pålästa och det finns en väldigt liten andel som inte klarar det psykiskt och blir våldsamma. Det är ju trots allt bara dessa som det skrivs om i media. Alla som tar det och kan hantera det fint skrivs det sällan/aldrig om

Nu tycker jag dock att detta är ett dåligt argument då det finns väldigt många som även blir våldsamma av alkohol, men det är tillåtet.
Citera
2012-03-24, 14:07
Medlem
Desperias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyGinWine
Inledningen ser bra ut!
Men jag tycker att du även ska ha med AAS bieffekter och vad riskerna är. Finns en möjlighet att skolarbetetet blir lite AAS-romantiserande annars.
Jag tänkte skriva lite mer djupgående om bieffekterna längre in i uppsatsen, och där även skriva hur man kan motverka de. Med ex, Letrozol, Nolvadex, HcG, Roaccutan osv : )
Citera
2012-03-24, 14:28
Medlem
Citat:
Jag tänkte skriva lite mer djupgående om bieffekterna längre in i uppsatsen, och där även skriva hur man kan motverka de. Med ex, Letrozol, Nolvadex, HcG, Roaccutan osv : )

Gör uppsatsen vettig och objektiv. Skriv fakta, inte bara vad som är negativt alt positivt om det. Sen kan du ju alltid skriva vad t.ex Nolva används för Egentligen, blir nog intressant.
Citera
2012-03-24, 14:39
Medlem
Desperias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggarproffsen
Gör uppsatsen vettig och objektiv. Skriv fakta, inte bara vad som är negativt alt positivt om det. Sen kan du ju alltid skriva vad t.ex Nolva används för Egentligen, blir nog intressant.
Min lärare sade att man MÅSTE ha med människors åsikter och helst en som argumenterar för och en som argumenterar emot frågan man ställt. Jag måste ha med lite AAS 101 för att när man skriver en uppsats känns det ganska självklart att man måste ge läsaren den fakta den behöver för att förstå sig på vad man pratar om. : )
Citera
2012-03-24, 14:41
Medlem
Citat:
Min lärare sade att man MÅSTE ha med människors åsikter och helst en som argumenterar för och en som argumenterar emot frågan man ställt. Jag måste ha med lite AAS 101 för att när man skriver en uppsats känns det ganska självklart att man måste ge läsaren den fakta den behöver för att förstå sig på vad man pratar om. : )

Sign me up ifall du behöver åsikter.
Citera
2012-03-24, 14:48
Medlem
Man ska inte hålla på och babbla en jävla massa.
Citera
2012-03-24, 15:07
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverHarry
Man ska inte hålla på och babbla en jävla massa.

Då vet vi.

Ont. Lägg gärna upp arbetet helt eller delvis här sedan på Flashback. Jag tycker personligen att inledning var bra och ser gärna resten när det är klart! Kan bli spännande att se hur pass bra du lyckas
Citera
2012-03-24, 15:28
Medlem
IceDogs avatar
låter riktigt intressant detta faktiskt, hoppas du får ett bra betyg haha ... men ta med lite om bieffekter, samt det kan nog vara svårt att bygga en bra uppsats på källor i detta ämne, utan då mkt handlar om individuella åsikter och värderingar.. riskerna med bruket, varför folk brukar, allt från passionerade byggare som ska uppnå mål, meningen med deras liv, folk på scen.. till strandraggare som inte vet va dom ger sig in på,till folk som tar det bara för att ta, eller för att spöa folk på stan. och alla har ju sin egna syn på det, sina egna värderingar sin egen mentalitet för att rättfärdiga sitt eget bruk av aas.

så varför det är olagligt, är ju för att det är det bara, för att det är farligt och för att det inte är till för vem som helst.. det ska inte vara någon genväg eller fusk. så att det är olagligt gör ju så att vissa håller sig ifrån, att dom som inte ska bruka åker dit, men dom som verkligen vill bruka och måste bruka, dom gör ju det i vilket fall oavsett hur många gånger dom åker dit. och tyvärr kan man ju inte tolka lagen individuellt så att det blir lagligt för person y men olagligt för person x..

men som din lärare säger så måste du ju ha åsikter som är både för och emot, för att inte romantiserar eller rättfärdiga eller bara ha sin egna åsikt.. samt gäller det ju att fråga rätt personer som är bra på att prata för och emot, och att få åsikter från någon vettigt, vilket du kommer få här på fb om det är det du vill ha, bara fråga eller pma osv. finns säkert en hel del här på forumet som kan hjälpa till dig din skoluppsats
Citera
2012-03-24, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Då vet vi.

Ont. Lägg gärna upp arbetet helt eller delvis här sedan på Flashback. Jag tycker personligen att inledning var bra och ser gärna resten när det är klart! Kan bli spännande att se hur pass bra du lyckas

Ok då da, men hur vet ni att det inte är bengen som trålar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in