2012-04-04, 09:56
Medlem
Fossilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredriko
Vi behöver heller inte köpa äkta diamanter till ringar

Sant, men diamant är inte levande ting. De behöver inte lägga livet till för att människor ska klä sig i djurhud ^^. Inte riktigt samma sak.

Double post.
Citera
2012-04-04, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
I urvalet av avelsdjur: tas nån hänsyn till hanterbarhet eller sker urvalet enbart beroende av pälskvalitet o färg på päls o liknande?
Minkar med tex stereotypa beteenden avlas aldrig på hur bra kvalitet på pälsen den har så svaret är ja det gör vi.
Citera
2012-04-04, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fossilen
Sant, men diamant är inte levande ting. De behöver inte lägga livet till för att människor ska klä sig i djurhud ^^. Inte riktigt samma sak.

Double post.
Dock så är diamantgruvor i Afrika i princip arbetsläger, tror det var det han/hon syftade på.
Citera
2012-04-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvaren
Att något är lagligt,innebär inte att det är vettigt/smart att göra det...

Ändring är väl pågång (ska det bli,eller har det redan ändrats?),men det är lagligt att knulla getter,men är det tillrådigt?

Nja,jag gör det inte trots att det är enligt lagen godkänt..
Har för mig att tidelag är förbjudet i Sverige
Citera
2012-04-04, 10:49
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fethund
Har för mig att tidelag är förbjudet i Sverige
Först - tack för sakliga och bra svar på mina och andras frågor. Ämnet är intressant.

Sen - nej, tidelag är inte förbjudet. Det diskuteras om man skall kriminalisera det - men i dagsläget är det inte i sig förbjudet att ha sexuellt umgänge med djur.

Däremot så finns ju djurskyddslagarna vilket innebär att mindre djur - hund, katt, får, get, skyddas när det gäller penetration eftersom det skadar djuret och utsätter djuret för lidande. Att penetrera en häst skulle däremot sannolikt inte leda till någonting -- om det inte var en synnerligen välutrustad herre..
Citera
2012-04-04, 14:06
Citat:
Du har aldrig träffat en mink va?
Nope, men sett dem på tv
Citera
2012-05-05, 18:56
Medlem
Har ni koll på veganerna som släpper ut minkar, vilka de är osv?

Om du hittar en skadad mink, hur dödar man den?
Citera
2012-05-19, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av semg42
Har ni koll på veganerna som släpper ut minkar, vilka de är osv?

Om du hittar en skadad mink, hur dödar man den?
Vi har en portabel gasapparat som man har på fodertrucken, ser man en skadad mink så får man gasa den i den.
Citera
2012-05-19, 06:31
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Som sagt jag jobbar på en större minkfarm i Sverige, fråga vad du vill veta!
Hej! Vad finns det för plagg som är gjorda av minkar?? Är det nuförtiden främst damkläder som minkskinn används till eller görs även herrkläder?? Har du själv några minkkläder?? Om inte, skulle du kunna tänka dig att ha det, och i såfall vilken typ av plagg??

I somras provade jag och min mamma att se om vi klarade av att räkna upp alla Finlands mårddjur i storleksordning... Vi klarade det inte... Skulle du klara av att räkna upp alla Sveriges mårddjur, ufrifån tyngd, längd eller mankhöjd (välj själv!)??
Senast redigerad av Nemesis1 2012-05-19 kl. 06:36.
Citera
2012-05-19, 16:32
Medlem
nynaeves avatar
Vilka stereotypa beteenden ser ni hos minkarna? Hur vanligt förekommande är de? Och vad har ni för rutiner kring det? (Vet att du nämnde att de inte avlas på, men försöker man ge extra miljöberikning eller liknande till just de minkarna, eller låter man dem bara vara?)

Jag läste någonstans att en veterinär beklagade sig över minkfarmar för att när det fanns en skadad mink så tillkallades inte veterinär på samma vis som en bonde hade tillkallat veterinär om hans ko var skadad, utan istället väntar man tills det blir ett besättningsproblem. Upplever du att det är så? Hur ofta har ni veterinär där? Och vad brukar veterinären ha för uppgift då?

Vad har ni för rutiner för att minska risken för smitta? Och vad händer om det bryter ut någon smitta?
Citera
2012-05-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve
Vilka stereotypa beteenden ser ni hos minkarna? Hur vanligt förekommande är de? Och vad har ni för rutiner kring det? (Vet att du nämnde att de inte avlas på, men försöker man ge extra miljöberikning eller liknande till just de minkarna, eller låter man dem bara vara?)

Jag läste någonstans att en veterinär beklagade sig över minkfarmar för att när det fanns en skadad mink så tillkallades inte veterinär på samma vis som en bonde hade tillkallat veterinär om hans ko var skadad, utan istället väntar man tills det blir ett besättningsproblem. Upplever du att det är så? Hur ofta har ni veterinär där? Och vad brukar veterinären ha för uppgift då?

Vad har ni för rutiner för att minska risken för smitta? Och vad händer om det bryter ut någon smitta?
Vanligaste är att dom "dansar" i buren, svårt att förklara riktigt men dom ser nästan ut som dom headbangar. Det beror på hur minken är skadad, dock är det väldigt sällan veterinär kommer ut och kollar på enskilda minkar, oftast lättare att bara avliva den minken. Dock så märker vi upp alla minkar med olika lappar så som det blir fler minkar som dör eller skadas på samma sätt kan man plocka ur dom minkarna ur frysen och sen undersöka dom.

Har inte tid att ge ett utförligt svar på hur vi motverkar smitta nu men ska ta en titt på det när jag har lite mer tid.
Citera
2012-05-20, 16:41
Medlem
Kyotes avatar
Hur är din djursyn i största allmänhet? Anser du att djur har ett bra liv så länge dom har mat och vatten och inte har några behov av t ex mental stimulans, rörelse och aktivering? Ser du någon större skillnad rent etiskt att hålla minkar i små burar än andra rovdjur som hundar eller katter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in