2012-03-24, 12:33
Medlem
Hej!
Jag bor i en studentlägenhet och precis fått reda på att jag har fått vägglöss. Anticimex killen var här och bekräftade det genom att titta under sängen, han visade även mig hur de jäklarna ser ut.

På måndag ska de komma och sanera hos mig, men problemet är att jag då MÅSTE sova i min säng för att locka dit lössen. Jag har fobi för kryp, skulle aldrig klara av att sova i min säng, speciellt inte efter att jag har sett dem. Har ni nån förslag på hur jag kan göra istället för att sova i sängen?

Sen så undrar jag även om bostadsföreningen skulle kunna stå för någon form av ersättning ifall jag slänger min säng å soffa? Eller om jag tom kan kräva att få flytta i en ny lägenhet? Vill även poängtera att det inte är jag som har släpat med dessa djur, vi har haft flera fall i huset tidigare.(bostadsföreningen har varken hängt upp några varningslappar, eller kontrollerat så att vägglösen inte smygit sig till de "rena" lägenheterna).
Det är förmodligen indierna som hyr vissa lägenheter i andra hand och bor fem och fem i en etta, som har släpat med sig dem från hemlandet. De vägrar ringa och anmäla för att de förmodligen är illegala i Sverige eller tom har hyrt lägenheten i svart, enligt Anticimex.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få av er, för jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Vill helst flytta härifrån och kunna slänga mina möbler. Men jag är för fattig för att köpa några nya. så va tror ni om ersättning?
OBS! Ursäkta om min tråd hamna i fel kategori, visste inte vilken kategori jag skulle välja!
Citera
2012-03-24, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sameed
Hej!
Jag bor i en studentlägenhet och precis fått reda på att jag har fått vägglöss. Anticimex killen var här och bekräftade det genom att titta under sängen, han visade även mig hur de jäklarna ser ut.

På måndag ska de komma och sanera hos mig, men problemet är att jag då MÅSTE sova i min säng för att locka dit lössen. Jag har fobi för kryp, skulle aldrig klara av att sova i min säng, speciellt inte efter att jag har sett dem. Har ni nån förslag på hur jag kan göra istället för att sova i sängen?

Sen så undrar jag även om bostadsföreningen skulle kunna stå för någon form av ersättning ifall jag slänger min säng å soffa? Eller om jag tom kan kräva att få flytta i en ny lägenhet? Vill även poängtera att det inte är jag som har släpat med dessa djur, vi har haft flera fall i huset tidigare.(bostadsföreningen har varken hängt upp några varningslappar, eller kontrollerat så att vägglösen inte smygit sig till de "rena" lägenheterna).
Det är förmodligen indierna som hyr vissa lägenheter i andra hand och bor fem och fem i en etta, som har släpat med sig dem från hemlandet. De vägrar ringa och anmäla för att de förmodligen är illegala i Sverige eller tom har hyrt lägenheten i svart, enligt Anticimex.

Jag uppskattar all hjälp jag kan få av er, för jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till. Vill helst flytta härifrån och kunna slänga mina möbler. Men jag är för fattig för att köpa några nya. så va tror ni om ersättning?
OBS! Ursäkta om min tråd hamna i fel kategori, visste inte vilken kategori jag skulle välja!

Har du bott där länge eller nyinflyttad?, varit ute och rest nyligen?
Citera
2012-03-24, 12:53
Medlem
Jag har bott här i ett år, och nej jag har inte rest på ett år. Vägglöss fick jag ju nyligen. Men som sagt jag har pratat med vissa grannar och fått det bekräftat att det har funnits flera fall i huset, men bostadsföreningen har inte ens varnat oss andra för det här.
Citera
2012-03-24, 12:57
Medlem
Okok då är ju du oskyldig, bostadsföreningen borde fan ge ersättning. Kan du inte kika med ditt försäkringsbolag ex o se hur det brukar bli i såna fall.
Citera
2012-03-24, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svennekebab
Okok då är ju du oskyldig, bostadsföreningen borde fan ge ersättning. Kan du inte kika med ditt försäkringsbolag ex o se hur det brukar bli i såna fall.

Men, frågan är om de är juridiskt bundna till att betala mig ersättning? Någon som har någon aning om detta? Tacksam för svar...
Citera
2012-03-24, 16:21
Medlem
LaScalas avatar
Lite tröst:

I det fall hyresgästen inte är ansvarig så kan han kräva ersättning för de kostnader han kan få i samband med utrotningen.

Hyresgästen kan även ha rätt till nedsättning av hyran om ohyran anses vara ett hinder och men i nyttjanderätten. Ett exempel kan vara när de tvingas att bo kvar under saneringen.

http://www.fastighetsagarna.se/syd/a...djur-och-ohyra
Citera
2012-03-24, 18:35
Medlem
Eliza CTs avatar
Det finns ett flertal trådar som handlar om vägglöss i Juridikforumet.
Citera
2012-03-24, 21:03
Medlem
theodor.busses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sameed
Hej!...
På måndag ska de komma och sanera hos mig, men problemet är att jag då MÅSTE sova i min säng för att locka dit lössen. Jag har fobi för kryp, skulle aldrig klara av att sova i min säng, speciellt inte efter att jag har sett dem. Har ni nån förslag på hur jag kan göra istället för att sova i sängen?...

Ragga upp nån i helgen, eller låna en hund.
Citera
2012-03-24, 21:10
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
Lite tröst:...
Njä de där är för hyresvärd&hyresgäst, TS bor i bostadsrätt.
Citera
2012-03-24, 22:02
Medlem
Svartpixlads avatar
Ta upp andrahandsuthyrningen med styrelsen.
Det är normalt inte tillåtet att hyra ut i andra hand utan styrelsens tillstånd och med tanke på de problem det verkar orsaka övriga boende är det väl inte mycket begärt att den ska upphöra.

Kan Anticimex dessutom peka ut lägenheten som källa till problemet är det väl lägligt att fakturan går till dess innehavare.
Senast redigerad av Svartpixlad 2012-03-24 kl. 22:10.
Citera
2012-03-28, 16:47
Medlem
fernebos avatar
O&K ----> Juridik

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem