2005-02-14, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Nej, de var inte tvingade att göra så här. Om de haft bättre rådgivare hade de kunnat vända detta till något positivt för alla inblandade. Den manöver de nu gjorde genomskådar nog de flesta, den känns inte riktigt ärlig.

Inte så sannolikt att man kastar tärningen och hoppas på att media och allmänheten går på chansningen att försöka vända detta till något gott. Många miljoner står på spel, sponsorpengar, eventuella slitningar i spelartruppen, de utpekade spelarnas mentala hälsa mm.

Hur hade du skött saken som rådgivare? LHC var låsta anser jag. Inte mycket att göra.
Citera
2005-02-14, 22:46
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wafer_Madness
Inte så sannolikt att man kastar tärningen och hoppas på att media och allmänheten går på chansningen att försöka vända detta till något gott. Många miljoner står på spel, sponsorpengar, eventuella slitningar i spelartruppen, de utpekade spelarnas mentala hälsa mm.

Hur hade du skött saken som rådgivare? LHC var låsta anser jag. Inte mycket att göra.
Just för att så många miljoner står på spel, för att så mångas arbeten hotas, borde man ha satt sig i en järntrust och hittat vägen ut, den finns nästan alltid. Nu har man inte ens försökt vända det till något som det kom något bra ur. Beträffande slitningar i truppen så kan jag garantera att det hade varit lugnt, snarare hade det svetsat killarna och när de gäller spelarnas mentala hälsa så hade det bästa varit om det fått fejsa detta genom att ta kommandot över situationen, om än skenbart.

Hur jag skött det som rådgivare för LHC? Ingen aning faktiskt, men jag hade inte lagt mig ner utan att försöka få till stånd en lösning som var optimal för samtliga parter.
Citera
2005-02-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ja, det hade inte varit så jäkla svårt. Här är ett exempel bara för att visa åt vilket håll jag tänker:

Antar att Lilja står utan lön idag, en lön Mora gladeligen hade betalat för hans tjänster. Om de istället hade kommit överens med Lilja att - gubbe lilla du kan antingen få kicken och gå utan lön. Eller så kan du gå ut i medierna och tala om att du ångrar dig djupt och tar ett disciplinstraff där du skänker din lön resten av året till något välgörande ändamål. Säg att du naturligtvis var beredd att ta konsekvensen och sluta, men att det på det här viset i vart fall kommer något gott ur det hela.

Vinnare hade varit: Lilja, föreningen, orten, sponsorerna, fansen och sist men inte minst målet för Liljas lön. Dessutom hade det rätt regiserat kunnat få Lilja att framstå som en rätt hyvens prick. Han har trots allt inte mördat någon men framställs nära nog som Mathias Flinks brorsa. Jag säger inte att jag presenterade något färdigt förslag ovan, ville bara visa åt vilket håll man skulle börjat fundera för att göra det bästa av situationen för alla parter.

Perfekt förslag. Hade han dessutom erbjudit sig att tillsammans med dom andra 2 resa landet runt i sommar och prata med hockeyungdomar om att dom skall hålla sig borta från spriten. Så hade nog inte en jävel fortsatt klaga. Sen kan det nog bli svårt att koncentrera sig på rinken när motspelaren frågar om "han har våldtagit nån det senaste".
Citera
2005-02-14, 23:08
Medlem
När man tänker efter är det ju egentligen kvinnan i fallet som har ett lågt människovärde. Hon måste ha hela TRE män i en sexakt. Där en normal kvinna anser att en man är värd 1.0 så räknar hon varje man som 0.33. Männen i fråga har ett väldigt högt värde på kvinnan då de anser att hon räcker till för dem alla tre!

Nä, men seriöst. Har hon faktiskt medgivit till gruppsexet är det ju hon som är den stora "bocken", snarare än spelarna. Om man faktiskt inte medgett till sex (vilket utredningen inte kunde styrka) så är hon ju sannerligen ett offer, men jag skulle tippa på det förstnämnda.

edit:

Citat:
Ursprungligen postat av Christer Englund
Är man flera inblandade i en sexuell handling så är det förnedrande mot den andra parten.

En fråga då till er här i forumet: Skulle ni känna er förnedrade om det var tre kvinnor som hade sex med er hela natten (alltså ingen "våldtäkt", utan sex ni medgav till)?
Citera
2005-02-14, 23:13
Medlem
Vi måste helt enkelt få media att vända vinklingen. Hur kan vi få dom att göra det? Om bruden talar ut hos Renee Nyberg eller Stina Dabrowski och där berättar att det inte var nått tvång med i bilden. Hon kanske skäms för sina kompisar eller hennes pojkvän kanske är arg på henne för att hon har haft gangbang utan honom?
Jag har en kompis vars före detta raggade upp två killar och blev påsatt av bägge samtidigt. Hon berättade sen att hon älskar det. Så det är ju inte omöjligt att hockeybruden var med på det.

Vi måste koncentrera oss på att få reda på vem hon var. Sprida budskapet till media att det faktiskt finns folk som anser att detta har tagit för stora proptioner. Media håller på att förstöra 3 killars liv totalt bara för att dom haft skoj en natt tillsammans med en tjej. (Ett straff ska dom ha för att dom gjorde det under en landslagstunering. Typ avstängning under denna turnering).

Jag funderar på att författa ett rejelt brev till alla reportrar som skrivit om ämnet. Givetvis kommer det att inkludera en länk till denna tråd.

Bruden måste träda fram och rentvå dessa spelare. Fortsätter det så här så kommer dom att ta livet av sig till slut eller hamna på psyket.

I andra fall drar sig inte tidningarna för att snoka hos drabbade folk. Bjud tjejen en massa pengar för att rädda ishockeyns framtid genom att träda fram.
Citera
2005-02-14, 23:16
Medlem
Citat:
En fråga då till er här i forumet: Skulle ni känna er förnedrade om det var tre kvinnor som hade sex med er hela natten (alltså ingen "våldtäkt", utan sex ni medgav till)?

Nej. Har bara provat 2 och det gör jag gärna om.
Citera
2005-02-14, 23:27
Medlem
Ture Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
När man tänker efter är det ju egentligen kvinnan i fallet som har ett lågt människovärde. Hon måste ha hela TRE män i en sexakt. Där en normal kvinna anser att en man är värd 1.0 så räknar hon varje man som 0.33. Männen i fråga har ett väldigt högt värde på kvinnan då de anser att hon räcker till för dem alla tre!

Nä, men seriöst. Har hon faktiskt medgivit till gruppsexet är det ju hon som är den stora "bocken", snarare än spelarna. Om man faktiskt inte medgett till sex (vilket utredningen inte kunde styrka) så är hon ju sannerligen ett offer, men jag skulle tippa på det förstnämnda.

edit:

Kärleken var nog inte begränsad till heterosexuell sådan.
Fyra personer, varav tre är professionella ishockeyspelare, höll på i sex timmar i en dubbelsäng....
Om alla gav och tog likvärdigt blir väl poängen 1.0 för alla fyra.
Citera
2005-02-14, 23:36
Medlem
Citat:
Jag tror aldrig man kan förklara de mekanismer som utlöste det här gangbanget för någon som inte levt och verkat i den miljö som elithockey utgör. Det är en annan värld, en annan planet. Jag har sett de mest horribla saker komma fram ur den ena svärmorsdrömmen efter den andra och med de erfarenheter jag har så tror jag 99% av alla de som moraliserar över Lilja och gänget, faktiskt hade kunnat hamna i samma situation om förutsättningarna varit de rätta.

Du resonerar som min fru. Vi har haft en timmes het diskussion om detta. Hon lägger hela skulden på Rimbo-bruden. (Ja, jag vet inte om hon kommer därifrån, men det är en allmän fras vi nyttjar i min hemkommun på lantisar som kommer till storstaden). Hon tycker synd om dom "unga" killarna...."- dom måste få ha lite kul" etc etc. Löjligt, säger jag. Nu har hon somnat, så nu vågar jag skriva det här.

Jag håller inte med. Jag har också en ganska bra insyn i elithockey, sen ca 30 år tillbaka. Jag lägger inga moraliska aspekter på det hela vad gäller de sexuella övningarna, men jag konstaterar bara att killarna gjort bort sig nåt så överjävligt.

Jag vet hur de flesta hockeykillar är funtade....jävligt enkla i pallet, om vi säger så. Vilket kommer sig av daglig närvaro i sunkiga omklädninsgrum i sunkiga ishallar sen 5-årsåldern. Inte konstigt att man då inte är särskilt uppdaterad. Får man sen lön på 6,5 miljoner kronor om året för att lira i ett B-gäng i NHL.....vad har man då för verklighetsuppfattning ? Och sedan drar in 200.000 i månaden här i Sverige. För fan.....man har alla förutsättningar att få knulla vilken brud som helst. När som helst....i flotta Östermalmsvåningar eller Lidingö-villor. Diskret och utan insyn. Bakifrån, uppifrån, nerifrån. Med polare, med asiater, grönländare, blinda eller rullstolsburna.

Men eftersom dom kan knappt vet vem som är statsminister i Sverige....så blir en kåt lantlolla på innekrog nära Stureplan ett perfekt gängknull ?

Herregud, vilka losers. Hurihelvete kunde dom släpa fanskapet till sitt EGET hotell ? När man ligger på landslagsläger. Precis vad jag kan tänka mig om Lilja, en riktigt bonnläpp. Att däremot Huselius, som ändå är en sthlms-pojk, går på det hela är omöjligt att förstå.

Om dom nu så gärna ville knulla bonntjejen, så hade man ju bara tagit en limo till Hilton Slussen, släng upp kortet, lagt en tusing eller två i handen på rätt man eller kvinna....och sen dykt upp lite mosig på Scandic Park dan efter och sagt att man fick en överdådig längtan efter sin fru på natten, talat ut med Myggan vid frukosten.....och allt hade varit glömt.

Att dom blir avstängda/sparkade är inte så konstigt. Det är sponsorerna som ligger på, dom stora och tunga. Utan dom kan du inte bedriva elithockey.....och inte ha välbetalda spelare, tränare, styrelser.....det är där skon klämmer. Det var mångas lön i LHC som stod på spel....därför fick dom gå.
Citera
2005-02-14, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jobe
Fallet jag uttalade mig i gällde ett hälsokostföretag som inte ville tillåta rökning bland sina anställda. Du kan inte dra ett karbonpapper över dessa case, hälsokostföretaget gör det för att de vill sejfa sin ställning, inte tappa trovärdighet och riskera de andra anställdas inkomst. Vad Mora gör nu är att kicka nyckelpersonen och riskera flera människors inkomst. Det handlar inte om hyckleri, bara att inget fall är det andra likt och att man kanske bör skruva på skallen och titta runt hörnet innan man tar sitt beslut. Mora tar ett beslut som ingen vinner på - alla förlorar. Straffspark var ordet!

Visst är det jämförbart. Självklart är det det. I alla fall i det långa loppet så är det samma sak. Nu är jag inte lika säker som dig på att Mora förlorar på det här. Ibland kan det vara berättigat att stå upp också även om det uppfattas jävligt PK just då. Några signaler sänder det ju till framtida hockeyspelare om vilket beteende som förväntas av en landslagsman och spelare i elitserien. Bra tycker jag. Att du inte ser parallellen bekräftar bara att du ser enbart det du vill se och inget annat. Anmäler man avvikande uppfattning är man bög.

Citat:
Om jag är bög?! Inte mer än du. Jag har tidigare skrivit att det knappast rörde sig om en sexuell akt, snarare ett uttryck för den Neandertalare som ligger latent och lurar i de allra flesta av oss gossar. Lite därför jag drog liknelsen med läktarvåldet. Möjligen var jag för snabb med min dom att du tycker det är ok, men jag bad samtidigt om ursäkt i inlägget om jag skulle ha uppfattat det fel. Eftersom du inte tycker läktarvåld är ok, så ber jag om ursäkt igen. Gangbang - läktarvåld - trasha ett hotellrum, samma sak men olika uttrycksformer.

Ursäkta? Du frågade mig om jag var bög och du bad mig släppa snöret eller hur du nu uttryckte dig. Eller yrar jag nu? Jag förstår inte ditt frågetecken efter ordet bög faktiskt eftersom du insinuerade att jag var det. Det är jag nu inte men jag skulle inte ha nåt problem att erkänna om jag vore det.

Beträffande läktarvåld så hör den diskussionen inte hit men pratar vi i allmänna termer om fotbollsvåld så tycker jag det är helt ok. Varför skulle det inte vara det? Jag vet inte var du har fått det ifrån att folk går på fotboll med knivar och misshandlar småkillar? I all ödmjukhet tycker jag du ska skaffa dig lite mer insikt innan du uttalar dig eller helt enkelt vara tyst.

Citat:
Jag tror aldrig man kan förklara de mekanismer som utlöste det här gangbanget för någon som inte levt och verkat i den miljö som elithockey utgör. Det är en annan värld, en annan planet. Jag har sett de mest horibla saker komma fram ur den ena svärmorsdrömmen efter den andra och med de erfarenheter jag har så tror jag 99% av alla de som moraliserar över Lilja och gänget, faktiskt hade kunnat hamna i samma situation om förutsättningarna varit de rätta.

Du ska inte döma andra efter dig själv Jobe. Så enkelt är det inte. Frågan är mer komplex än så. Sen vet du ju att jag varken har några moraliska betänkligheter över det som hänt eller kallar det för våldtäkt utan snarare äcklas av gruppknullandets inre mekanismer där det helt plötsligt blir en ploj att tre killar drar hem en brud och sätter på henne. Det är för mig både komiskt och tragiskt, mest tragiskt. Jag ser bilden framför mig av tre killar med stånd och en ensam tjej som blir påsatt av en av dem medan de andra två håller ballen i handen och flinar menande mot varandra. Den tanken äcklar mig faktiskt.

Sen tror jag inte du ska orera alltför mycket om "elithockey-spelare" som om dom killarna vore en annan ras för det är dom inte. Möjligen bortskämda, av allt att döma korkade (kolla bara in Huselius uttalande i TT-intervjun, vilken stjärna!) och förblindade av sin egen "storhet". Visst det är samma beteende som vilket rockband som helst underhåller sig med på turne men bara för att jag inte tycker det är nåt som ligger för mig så innebär inte det att jag gapar om våldtäkt eller har moralpanik. Jag tror det framgår om du läser mina inlägg.
Citera
2005-02-14, 23:45
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Att dom blir avstängda/sparkade är inte så konstigt. Det är sponsorerna som ligger på, dom stora och tunga. Utan dom kan du inte bedriva elithockey.....och inte ha välbetalda spelare, tränare, styrelser.....det är där skon klämmer. Det var mångas lön i LHC som stod på spel....därför fick dom gå.
Jag är beredd att backa och hålla med dig. Inser det omöjliga i uppdraget att få med sig sponsorerna. Men jag tror inte det här hade varit lösningen om klubbarna hade fått bestämma.

Beträffande dina övriga åsikter så ger du händelsen en rätt bra förklaring, men med dina trettio års insikt i elithockeyn vet du också att ingen initierad helt ärligt höjt nämnvärt på ögonbryna av förvåning.
Citera
2005-02-14, 23:48
Medlem
embiass avatar
Lustigt när 3 hockeyspelare blir misstänkta för att gängat på en brud
så hängs de ut med namn och bild och hela faderuttan...

Men om 4 personer med brottsbenägen hudfärg super ner och
våldtar en 13-åring så ska deras identiteter skyddas till varje pris

Sverige är fantastiskt
Citera
2005-02-14, 23:51
Medlem
Citat:
Jag är beredd att backa och hålla med dig. Inser det omöjliga i uppdraget att få med sig sponsorerna. Men jag tror inte det här hade varit lösningen om klubbarna hade fått bestämma.

Beträffande dina övriga åsikter så ger du händelsen en rätt bra förklaring, men med dina trettio års insikt i elithockeyn vet du också att ingen initierad helt ärligt höjt nämnvärt på ögonbryna av förvåning.

För att kommentera sista meningen: jo, på sitt sätt. Jag kan på rak arm inte komma på nån värre klantighet........som fått detta massmediala genomslag. Börjes koksintag är ju bara en fjärt mot detta. Jag vet ju om betydligt värre grejer, särskilt bland Tre Kronor-ledarna.....men det har ju haft förstånd att dölja det hela, inte minst för att de har förstått sin ställning, haft pengarna....och vetat hur man beställer en limo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in