Citat:
Ursprungligen postat av
Kommer-vara-anon
Det är givetvis fullt möjligt att han mindes en bra barndom. Det kan jag inte uttala mig om. Men objektiva fakta säger att en bra och fungerande barndom inte resulterar i en LVU-placering. Så är det så att han mindes en bra barndom, så mindes han fel. Om det är vi helt säkra.
Och vad jag vet så finns det väl inte heller någon som ifrågasatt att Jocke inte hade en dålig barndom. Förutom kanske Chrippa och Jacke, vilket vi också vet, rent objektivt att de inte hade en bra uppväxtmiljö.
För det första omhändertogs inte Jocke, det skedde inget LVU.
Och för det andra kan man ha en bra barndom och samtidigt behöva placeras i fosterhem.
I Jockes papper står det att allt var bra tills Jocke var 6 år gammal, då började han bli utåtagerande och hans utbrott blev svåra att hantera. Familjen jobbade på detta ihop med bup.
Vid 8 års ålder fick Jocke ett sånt utbrott att han hamnade på psyk, även utbildad personal på psyk hade svårt att hantera Jockes utbrott. Och psyk läkarens rekommendation var att Jocke skulle placeras i fosterhem en tid.
Även fosterhemmet hade svårt att hantera Jocke, och när han blev 13 år blev det så illa att han fick flytta därifrån.
Så jo, Jocke kan visst ha haft en bra barndom hos mamman tills han blev 8 år och hon inte längre klarade av att hantera hans problematik.
Det är inte barnets fel att de har problem som behöver hanteras, men väldigt få föräldrar är faktist kapabla att hantera barn med stora problem, många såna familjer får idag avlastningshem och mycket stöd nu när forskningen har blivit bättre.