Citat:
Att jag är luddig vad gäller materialkostnad är pga det stegrat som satan senaste åren. Med därför har såklart andrahandvärdet på deras räcken också gjort. Överlag; om de drog av pengar för att kanalen byggde, kan företaget som äger kanalen slumpa bort så många kvadratmeter gratis trall och staket så kort tid senare utan att det kostar dem någonting? Jag vet inte. Att jag INTE tror det är för vad hindrar då en brud som gör OnlyFans att totalrenovera en sommarstuga för att ta bilder en weekend i "svensk bastumiljö och utomhusspa" och sedan sälja stugan hon renoverade för 377 000 till sin faster för 40 000? Och rent av redovisa att hon sålde bilder för 52 000 och företaget därför gick med sjuk förlust som måste dras av från helåret? Det jag påstår är att det är ORIMLIGT du kan gå med förlust i efterhand som företag när lyxkonsumtionen du säljer, som du köpte för att göra kontent för, inte säljs till marknadspris.
Lyfter gärna frågan till de som vet skattemässigt men missat skrytbygget på campingen med komplett utekök och insynsskydd, trall, hörnsoffa och så vidare. Som gick upp i rök..? Eller inte, jag kan ha missat vloggen "SÅLDE JONNAS UTEKÖK FÖR 200 000" jag lyfter bara frågan.
Lyfter gärna frågan till de som vet skattemässigt men missat skrytbygget på campingen med komplett utekök och insynsskydd, trall, hörnsoffa och så vidare. Som gick upp i rök..? Eller inte, jag kan ha missat vloggen "SÅLDE JONNAS UTEKÖK FÖR 200 000" jag lyfter bara frågan.
Citat:
Skiter i om jag kastar alla svenska YouTubers under bussen så att det blir SVÅRARE göra "köpte saker för 200.000 på TikTok" och hävda det är så du driver ett företag. Det är JÄVLIGT MÄRKLIGT du kan hävda att det är din företagsidé att shoppa/resa/äta för summor på ett dygn deras tittare tjänar på ett helår.
Det känns framförallt som att "influencers" redovisar allt sånt här i helt parallella skattesystem. Varför (på ytan) har människor med samma följare och visningar så totalt olika livsstilar?
Det känns framförallt som att "influencers" redovisar allt sånt här i helt parallella skattesystem. Varför (på ytan) har människor med samma följare och visningar så totalt olika livsstilar?
Haha, ditt OnlyFans-exempel är ju faktiskt helt genialt och beskriver exakt hur skattereglerna fungerar! Det är precis den gränsen Skatteverket drar. Man kan inte renovera en sommarstuga, ta lite bilder till sitt företag under en helg, och sen sälja den till underpris privat.
För att svara på din fråga om företaget kan slumpa bort så många kvadratmeter trall och staket gratis utan att det kostar dem något: Nej, det kan de inte. Inom skatterätten kallas det för uttagsbeskattning. Om ett bolag köper in dyra saker (eller får dem via sponsring), drar av momsen, och sedan bara skänker bort dem eller säljer dem till extremt underpris till privatpersoner, så tycker inte Skatteverket att det är rimligt. Bolaget blir då beskattat som om de sålde prylarna till fullt marknadsvärde, och mottagaren kan dessutom åka på en rejäl förmånsskatt.
Så du har helt rätt i att lyfta frågan. Allt det där materialet och snickartimmarna som "gick upp i rök" när campingen stängdes är en jättestor skattemässig röra om det inte har bokförts och beskattats till marknadsvärde.
Och det blottar hela influencer-ekonomins stora strukturella illusion.
På papperet finns det naturligtvis inget parallellt skattesystem, men i verkligheten går det en stenhård linje mellan de som följer reglerna strikt och de som behandlar hela sin livsstil som ett enda stort företagsavdrag dygnet runt. När hela affärsidén går ut på att leva ett lyxliv framför kameran suddas gränsen mellan företagsproduktion och privat konsumtion ut helt. En influencer separerar sitt privatliv och skattar ordentligt, medan en annan drar av semestern, lyxmiddagarna och shoppingen som nödvändiga produktionskostnader för videoinnehåll.
Men det är precis därför Skatteverket har börjat hårdgranska just den här branschen så extremt mycket på sistone. Det där korthuset står bara pall tills en handläggare faktiskt öppnar pärmarna och kräver bevis på vart all rekvisita tog vägen till slut.
Bara för att en video är inspelad betyder det inte att prylarna blir värdelösa. Även om bolaget hävdar att uteköket och möblerna köptes in som rekvisita, så finns det ett kvarstående värde. När privatpersoner sedan tar över ett färdigt lyxarrangemang kan bolaget inte bara skriva ner värdet till noll och kalla det skräp. Skatteverket räknar på vad det hade kostat att köpa allt detta privat, och den skillnaden blir en ren förmån som beskattas stenhårt på det privata skattekontot.