2025-12-03, 02:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack, då vet jag. Ibland blir saker trådsanningar utan några bevis.

Problemet är bara att pinnsmal ljuger.
Citera
2025-12-03, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipsDP18

Nääää, din provokatör! Men jag kan minnas fel. Som jag också tydligt skrev.
Citera
2025-12-03, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför måste det alltid finnas ett vetenskapligt fel hos en människa för att denne agerar märkligt?

Finns det mördare som inte har blivit torterade i sin ungdom och inte heller har en hjärnskada? Ja då kan säkert en människa utan större trauma skita i en bubbelpool med.
Jeffrey Dahmer blev varken torterad eller född med en hjärnskada så hans uppväxt kan inte beskyllas på hans framtida brott som han begick. Visserligen hade han en liten konstig hobby (döda djur) men det hade även hans pappa.

Jeff försökte på äldre dagar förklara sin ondska och han sammanfattar det med att han ville inte bli lämnad/ensam. Därför behöll han dem på sitt rum.

Många influenser känner nog likadant och går nog över gränsen ibland för att få stanna där i rampljuset.
Citera
2025-12-03, 02:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal

Så behändigt då. Det är inte ens ett dygn sen programmet sändes, ditt minne lämnar en hel del övrigt att önska.
Citera
2025-12-03, 02:44
Medlem
precixs avatar
Konstigt att han slaktade sin mamma framför Sveriges befolkning istället för att gå på alla hjälpinsatser som ska ha missat de hemskheter han tvingades utstå. 6000 sidor men det är alltså mamman som ger upp och tvingar bort honom till en fosterfamilj som ska hängas ut?
Citera
2025-12-03, 02:45
Medlem
Citat:
Så behändigt då. Det är inte ens ett dygn sen programmet sändes, ditt minne lämnar en hel del övrigt att önska.

Rätta mig då!
Citera
2025-12-03, 02:46
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Varför måste det alltid finnas ett vetenskapligt fel hos en människa för att denne agerar märkligt?

Finns det mördare som inte har blivit torterade i sin ungdom och inte heller har en hjärnskada? Ja då kan säkert en människa utan större trauma skita i en bubbelpool med.

Jag håller helt med. Det finns inte en orsak eller förklaring till allt. Ibland föds människor med ett ben. Ibland med tre. Likadant med hjärnan. Ibland föds nån som kan läsa vid 2 års ålder. Ibland föds nån som aldrig kan lära sig prata eller gå. Samma sak med psyket. Ibland föds nån som skrattar sig igenom livet. Ibland föds nån som är arg från tidig ålder. Allt kan vara mutationer. Eller så genetiskt. Eller orsakat av perioden i livmodern.

Vår personlighet är till viss del medfödd. Det fins studier på enäggstvillingar som separeras vid födseln, men ändå haft liknande sätt, liv och intressen.

Jag och mina syskon har vuxit upp i en så kallad kärnfamilj. Men vi är inte lika i sättet. Inte i hur vi möter livet. Inte i hur lätt eller svårt vi har för att bli arga. Inte i hur pratsamma eller tysta vi är. Jag skulle vilja säga att vi är väldigt olika varandra. Mitt äldsta syskon var mer utåtagerande som barn med hett temperament, men hade lätt för att skratta. Jag var lugn och läste mycket. Gjorde inget väsen av mig, men var orädd. Och nr 3 var den mest kramgoa, men minst självständiga. Ville inte göra saker ensam.

Jag tror det ligger generna varför vi blev så olika så tidigt i livet. Vi var alla hemma med vår mamma. Gick inte på förskola. Så vi påverkades inte av förskolans lärare. Ändå var vi från första stund olika individer enligt vår mamma, som skulle tas på olika sätt för att få saker att fungera.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2025-12-03 kl. 02:49.
Citera
2025-12-03, 02:47
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av pinnsmal

Aha. Vad står det om eventuellt missbruk?
Citera
2025-12-03, 02:47
Medlem
Joakim Lundell har sedan våren 2024 anmält sin bror Chrippa för över 20 brott. Alla har lagts ned.

Expressen angående ”stämplingen” hans bror anmäldes för:
Advokaten menar bland annat att det ”framstår som osannolikt” att hennes klienter skulle genomgå en förundersökning och brottsmålsprocess ”för att på falska grunder anklaga de misstänkta”.

Vad menas, misstänks Anjo och Jocke för att på falska grunder anklaga de misstänkta?

Fortsättning följer.
Citera
2025-12-03, 02:56
Medlem
Citat:
Har DN noll koll på hur rättsväsendet fungerar eller är advokaten helt dum i huvudet?

I DN säger nämligen advokaten följande:

MEN BARA ÅKLAGARE KAN ÅTALA NÅN. INTE ADVOKATER.

Det känns ju som att det Istället är en polisanmälan det hela handlar om. Har DN noll koll på rättsväsendet eller tar advokaten sig artistiska friheter i formuleringen?

Du har fel, enskilda individer kan själva eller via ombud åtala andra personer för brott, det kallas enskilt åtal.
Vissa brott går i grunden inte under allmänt åtal, dvs åklagare kan inte åtala.
Det gäller t.ex. förtal. Vilket är det brott de talar om. Förtal för enbart åtalas av åklagare om det är begånget mot ett barn eller om det är grovt förtal samt påkallat ur allmän synpunkt.

För enskilt åtal gäller att för brott som går under allmänt åtal behöver man först behöver man anmäla till polis/åklagare. Sedan om de lägger ned FU/beslutar att inte åtala.
Då kan man som enskild själv driva åtal mot den personen. För brott som inte går under allmänt åtal måste man inte först gå via polisanmälning.
Då faller allt ansvar på dig själv, samla in bevis, kalla vittnen, förhöra dem i rätten, presentera bevis i rätten och precis som åklagare har du hela bevisbördan mm. Allt det som polis och åklagare annars gör får man göra själv. Samtidigt har man inga befogenheter som polis/åklagare har. Så det är rejält mycket svårare.
Det är väldigt riskabelt att driva enskilt åtal, det är nämligen så att om man förlorar så får man ta hela rättegångskostnaden. Det kan bli väldigt dyrt.
Citera
2025-12-03, 02:56
Medlem
För mig har det alltid varit tydligt att "Jockiboi" efter hans kändisskap började så finns en fasad av lögner. Att spela på offerkofta, berättelser och hans egna "jag har blivit bättre" är all bs. Han är manipulativt smart som får svenska folket att tro på hans icke existerande missöde. Allt detta som genererar mer TV-tid, skriverier och money in the bank för honom. Well played.
Citera
2025-12-03, 02:57
Medlem
Citat:
Nej, det känns ju konstigt att det skulle vara ett brott. Man berättar om dokumenten som Jocke påstår bevisar allt. Familjen får ge sin syn på saken. Och Jocke får ge sin syn på saken.

SVT hittar inte på nåt i detta fall. Och han är ju en medial maktfaktor som får tålas att granskas. Om han har haft rätten att få sitta i TV-soffor och berätta om sin uppväxt i många år, är det ju inget konstigt om hans familj i sin tur får ge sin syn på saken.

Svårt att se att en domstol skulle hitta nåt fel i det.
Att det skulle vara ett brott känns helt orimligt och mycket avlägset. Vad som är helt uppenbart är att Joakim får stora skälvan efter programmet och hans agerade genom advokat tyder på ren desperation. Kravet på att programmet skulle tas bort inom 24 timmar är inget annat än ett önsketänkande och att allt bara skulle försvinna och bli bortglömt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in