Citat:
Ursprungligen postat av Colo Colo
Just därför jag inte vill ge mig in på det eftersom att jag inte kan något om det.
Men eftersom att jag funderar på att köpa en lägenhet så känns det som en säker affär? Det är väl verkligen ingenting som jag kommer förlora på i längden eftersom att jag bor i sthlm och priserna bara stiger?
Räkna till att börja med in i din beräkning att bostadsmarknaden är på "toppen" 20 år av uppgång kommer att följas av en tillbakagång på åtminstonde 30%.
Jag rekommenderar dig att till att börja med flytta över dina pengar till en räntefond (kan ses som det säkraste sättet att placera pengar). Nu har du betänketid vart du ska placera dina pengar utan att vara exponerad mot kortidsriskerna och volatiliteten som finns i aktiemarknaden.
Börja med att tänka över om du vill köpa bostad, det behöver inte vara fel - en bostad är alltid en funktion som kan bytas mot likvärdig funktion, skulle dock rekommendera dig att ABSOLUT inte köpa en Bostadsrätt i nybyggnation.
Köp i en förening som är gammal -kanske ett sekelskifteshus och har LÅG avgift = inga lån, leta specifikt efter obelånade föreningar - priset är högre men det finns ingen motpartsrisk - mycket pekar på att många nybyggda BRF kommer att gå i konkurs det närmaste som är överbelånade helt enkelt.
Köper du en bostadsrätt i prisklassen 2 miljoner hade du kunnat leta efter lämpligt objekt kring 50-70kvm med en avgift på 1500-2000kr och lägga in 600 000 vilket ger dig 70% belåning och borde vara ganska säkert mot prisfall (du riskerar inte att bli tillfälligt överbelånad vid en tillbakagång i bostadspriser)
Sen rekommenderar jag dig att spara resterande 100 000kr på ett högräntekonto och 15% av dessa bör sparas i form av ädelmetaller alltså silver och guld.
Mvh