• 1
  • 2
2012-03-23, 11:44
Medlem
Sweurouts avatar
Hupp!

Jag reser en hel del i mitt jobb och åker därmed en hel del Taxi till Arlanda. Nu är det inte så att jag pratar med chauffören hela vägen ut varje gång men då och då börjar vi prata en del. På något sätt så styr dom alltid in diskussionerna i deras framgångar på något sätt. Det pratas om alla hus dom har i Stockholm, Thailand, Västkusten och jag vette sjutton alla ställen. Sen pratar de bilar och hur många varianter av BMW, båtar och annat både chauffören och frugan har och hur de reser kors och tvärs över klotet. Här någonstans brukar jag börja fundera på hur det hela ligger till. Jag har själv 60.000:- före skatt i månaden, min fru har också ok betalt så vi har det hyfsat bra ekonomiskt. Visst jag kör BMW och har ett stort hus och vi kommer iväg på en del resor med ungarna. Samtidigt så lever vi inget lyxliv som dessa taxichaufförer verkar göra, täljer de guld med kniv eller vad är det som gör att de verkar leva i sus och dus? Har man valt fel bransch och ska svänga om till taxibranschen istället för att "försumma" familjen med alla mina konferenser och möten utomlands?
Citera
2012-03-23, 11:46
Medlem
Carl Serungs avatar
Nä knappast. De taxichaffisar som påstår att de har pengar är de som skattefifflar.
Dvs 99% av alla chaffisar som även är blattar.
Citera
2012-03-23, 11:52
Medlem
Sweurouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nä knappast. De taxichaffisar som påstår att de har pengar är de som skattefifflar.
Dvs 99% av alla chaffisar som även är blattar.

Är det så så är det många som skattefifflar kan jag säga, har säkert gjort 10 resor i år till/från Arlanda och det snackas kapitalvaror så man blir alldeles matt..
Citera
2012-03-23, 11:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweurout
Är det så så är det många som skattefifflar kan jag säga, har säkert gjort 10 resor i år till/från Arlanda och det snackas kapitalvaror så man blir alldeles matt..
Jag förmodar att du känner till talesättet: "Tomma tunnor skramlar mest"?
Citera
2012-03-23, 12:00
Medlem
Byta yrke till taxichaufför när du har 60k/mån?? Är du galen??
Tror KNAPPAST dom tjänar såna summor, hur mkt dom än fifflar!

Kan väl inte finnas speciellt många yrken där man har 60k i lön.
Och tillsammans med din frus höga lön har ni det "Hyffsat bra ekonomiskt" men lever inget lyxliv. Herrejävlar säger jag. Hur kan man klaga på din situation hur mkt du än sliter för dom pengarna?

MITT svar på det hela är helt enkelt att du är verkligen riktigt korkad om du slänger bort ditt jobb mot att bli en taxigubbe!
Citera
2012-03-23, 12:18
Medlem
Sweurouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UpptagetUsernamn
Byta yrke till taxichaufför när du har 60k/mån?? Är du galen??
Tror KNAPPAST dom tjänar såna summor, hur mkt dom än fifflar!

Kan väl inte finnas speciellt många yrken där man har 60k i lön.
Och tillsammans med din frus höga lön har ni det "Hyffsat bra ekonomiskt" men lever inget lyxliv. Herrejävlar säger jag. Hur kan man klaga på din situation hur mkt du än sliter för dom pengarna?

MITT svar på det hela är helt enkelt att du är verkligen riktigt korkad om du slänger bort ditt jobb mot att bli en taxigubbe!

Skaffa barn och var bortrest under deras uppväxt så kan jag lova att du en dag inser att pengar inte är allt..
Citera
2012-03-23, 12:22
Medlem
kliimaxs avatar
Det beror på, en taxichaufför jag känner kör mycket långa turer till obygden och tjänar väldigt bra, men det betyder också att han jobbar väldigt mycket. Men jag skulle nog påstå att han är rik, men rikedom kommer ju alltid med ett pris. Han är då även företagare och kör inte för någon större firma. Men generellt är de nog inte rika.
Citera
2012-03-23, 12:35
Medlem
Citat:
Skaffa barn och var bortrest under deras uppväxt så kan jag lova att du en dag inser att pengar inte är allt..

Ja det är lätt att säga att pengar inte är allt när man badar i dom.
Och barn kostar ju en del, så pengar är ju viktigt i din situation. (fast jag vet inte om dom fortfarande bor hemma, men antar det).

Alltså, du bryr dig inte om pengar men ändå undrar över vad dom tjänar. Är taxichaffis ditt drömyrke då? Om inte, varför byter du inte till vad du tycker är roligast att göra istället för att tjäna massa pengar?

Jag själv har också funderat lite över vad det handlar om för pengar när man kör taxi. Det borde ju bli en hel del svart, och lär vara extremt lätt att stoppa en hel del av pengarna i sin egna ficka i taxin när man kör kortare sträckor.
Citera
2012-03-23, 13:14
Medlem
Sweurouts avatar
Citat:
Ja det är lätt att säga att pengar inte är allt när man badar i dom.
Och barn kostar ju en del, så pengar är ju viktigt i din situation. (fast jag vet inte om dom fortfarande bor hemma, men antar det).

Alltså, du bryr dig inte om pengar men ändå undrar över vad dom tjänar. Är taxichaffis ditt drömyrke då? Om inte, varför byter du inte till vad du tycker är roligast att göra istället för att tjäna massa pengar?

Jag själv har också funderat lite över vad det handlar om för pengar när man kör taxi. Det borde ju bli en hel del svart, och lär vara extremt lätt att stoppa en hel del av pengarna i sin egna ficka i taxin när man kör kortare sträckor.

Jag kan säga att jag bryr mig massor om pengar, vet inte om det uppfattades fel i tråden men jag tjänar 60k i månaden före skatt dvs jag får ut ca 36.000:- per månad efter att Rikskuponger och lite andra saker är dragna, vet inte om det klassas som ett pengabad direkt.? Barnen bor hemma och de kostar en del men det är inte det det handlar om riktigt. Det jag funderat på många gånger är hur man verkar kunna tjäna så grova pengar i taxibranschen. Tänkte inte att tråden skulle handla om mig utan hur taxichaufförerna har det. Jag är nog bättre på att läsa på FB än att skapa trådar här inser jag...
Citera
2012-03-23, 13:24
Medlem
Citat:
Jag kan säga att jag bryr mig massor om pengar, vet inte om det uppfattades fel i tråden men jag tjänar 60k i månaden före skatt dvs jag får ut ca 36.000:- per månad efter att Rikskuponger och lite andra saker är dragna, vet inte om det klassas som ett pengabad direkt.? Barnen bor hemma och de kostar en del men det är inte det det handlar om riktigt. Det jag funderat på många gånger är hur man verkar kunna tjäna så grova pengar i taxibranschen. Tänkte inte att tråden skulle handla om mig utan hur taxichaufförerna har det. Jag är nog bättre på att läsa på FB än att skapa trådar här inser jag...

Jaha då är det klarare. 36.000:- är ju ändå extremt mkt pengar. Kanske inte är så lätt att se när man är van vid det, ju mer pengar man tjänar desto mer spenderar man. Du har ju iaf nästan 30k mer än mig som är student. Men släpper dig nu då det är inte är relevant för tråden.

Varför dom tjänar mkt är väl pga mkt fiffel samt att dom jobbar många sena nätter, helger och jobbar över mkt. Det är väl ett hyffsat flexibelt yrke ofta, vad jag har förstått. Men jag kör ju inte taxi själv så jag är ju såklart inte 100% säker, men kanske 90% iaf. Skulle vara kul om någon som kör taxi kan hoppa in i tråden och säga sanningen

Vad är eran fasta lön, taxisar?
Citera
2012-03-23, 13:28
Medlem
Sweurouts avatar
Citat:
Jaha då är det klarare. 36.000:- är ju ändå extremt mkt pengar. Kanske inte är så lätt att se när man är van vid det, ju mer pengar man tjänar desto mer spenderar man. Du har ju iaf nästan 30k mer än mig som är student. Men släpper dig nu då det är inte är relevant för tråden.

Varför dom tjänar mkt är väl pga mkt fiffel samt att dom jobbar många sena nätter, helger och jobbar över mkt. Det är väl ett hyffsat flexibelt yrke ofta, vad jag har förstått. Men jag kör ju inte taxi själv så jag är ju såklart inte 100% säker, men kanske 90% iaf. Skulle vara kul om någon som kör taxi kan hoppa in i tråden och säga sanningen

Vad är eran fasta lön, taxisar?

Har varit i din sits som student och jag kan hålla med om det du säger att ju mer pengar man tjänar desto mer spenderar man. Jag tror aldrig jag haft så mkt pengar kvar varje månad som när jag hade mitt första jobb 25.000:- före skatt, har för mig jag fick ut 16.000:- eller ngt och bodde själv i en liten lägenhet...
Citera
2012-03-23, 13:34
Medlem
Bdks avatar
Pratade med en taxschaufför en gång, enligt honom handlar det om ca 25 innan skatt om man bobbar 6 dagar i veckan 12 tim om dagen. Och detta var i oslo
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in