• 1
  • 2
2012-03-23, 04:09
Medlem
Gubben_Ralfs avatar
Att stora passagerarfartyg sjunker sker ju lite då och då, men om förutsättningarna var samma som på Titanic 1912. Framför allt tänker jag då på en väldig begränsning av livbåtar.

Skulle det fortfarande vara kvinnor som skulle få fylla platserna i räddningsbåtarna med barnen, eller hur skulle detta organiseras?

Jag har förstått att det nästan var en skam för män som kom levande från Titanic efter att ha smugit sig i livbåtarna, som alla gentlemän i regel lät fyllas av kvinnor (utöver barn såklart), medan de stolt höll sig kvar på de sjunkande fartyget för att gå en ärofylld död till mötes.

Idag fungerar ju saker och ting lite annorlunda med t.ex en helt annan syn på jämställdhet mellan könen.

Om en liknande olycka skedde idag hur skulle det då fungera?
Citera
2012-03-23, 04:19
Medlem
whitetiger85s avatar
Survival of the fittest!!!

Självskt? Jovars är det så. Men när paniken slår till så skyr man inga medel för att överleva...
Men om Titanic skulle va på samma plats idag med identiska förutsättningar på båten som då så hade nog utgången inte vart så olik...
Citera
2012-03-23, 04:23
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whitetiger85
Survival of the fittest!!!

Självskt? Jovars är det så. Men när paniken slår till så skyr man inga medel för att överleva...
Men om Titanic skulle va på samma plats idag med identiska förutsättningar på båten som då så hade nog utgången inte vart så olik...
Precis, överlevande från Estonia höll väl värmen uppe med döda kroppar som fortfarande var varma om jag minns rätt.
Allt för att överleva.
Citera
2012-03-23, 04:26
Medlem
8-digits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben_Ralf
Nej, så är det ju självklart om man inte åker med något överfullt flyktingfartyg någonstans. Tänkte mer ur jämställdhetsperspektivet. Vilka skulle överleva?
Förmodligen endast barn.
Feministerna får skylla sig själva
Senast redigerad av 8-digit 2012-03-23 kl. 04:37.
Citera
2012-03-23, 04:40
Medlem
Läskigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubben_Ralf
Nej, så är det ju självklart om man inte åker med något överfullt flyktingfartyg någonstans. Tänkte mer ur jämställdhetsperspektivet. Vilka skulle överleva?

Med tanke på att dagens besättning får lära sig att först fram till livbåtarna ska först i av den enkla anledningen att det går snabbast så kommer nog könsfördelningen vara ganska jämn.
Citera
2012-03-23, 07:46
Medlem
Zawaqs avatar
Om vi utgår från att det vore samma antal livbåtar i dag så tror jag ändå att långt fler hade överlevt. Med dagens teknologi så borde man kunna få kontakt med båtar i närheten snabbare. Och man borde även kunnat få fram några helikoptrar.

Angående vilka som hade överlevt idag så hoppas jag att det hade varit fler barn idag.
32% av alla ombord överlevde titanicolyckan. 74% av alla kvinnor överlevde medan bara hälften (51%) av alla barn överlevde.

Kan tillägga att enbart 20% av alla män ombord överlevde.
Citera
2012-03-23, 08:08
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindhollow
Jag förstår inte vad du skriver?

Vad är det du inte förstår? Om du ska åka över ett stort hav så skall det finnas plats i livbåtar för alla passagerare. Det hade inte titanic.
Citera
2012-03-23, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Vad är det du inte förstår? Om du ska åka över ett stort hav så skall det finnas plats i livbåtar för alla passagerare. Det hade inte titanic.
Naturligtvis så har man fler livbådar now-o-days...
Men TS fråga är ur genusperspektiv, om vi nobla män fortfarande hade offrat oss för kvinnofolket- Och det tror jag, men inte i lika stor utsträckning. Många män hade nog offrat sig själv för sin älskade fru om han var tvungen?
Citera
2012-03-23, 09:17
Medlem
MilitantCanibals avatar
Det är mycket som förbättrats sedan dess.

Idag har man väl radar för att se isbergen, så påseglingen hade varit mindre sannolik från första början. Vidare har man ett överskott på livbåtar, både fasta och uppblåsbara. Kommunikationen med andra fartyg och fastlandet är mycket effektivare. Och räddningsresurserna är mycket större.

Men det finns fortfarande klantarslen, idioter och fyllon bland fartygsbefäl och besättning. Bl.a. de som tror att 'kvinnor och barn först' är bättre än att evakuera folk i den ordning de når fram till livbåtarna.
Citera
2012-03-23, 09:26
Medlem
DoctorPs avatar
Hade antagligen inte varit så att kvinnorna får gå först nej utan mer att de kör ett vanligt kösystem där alla kliver på, antagligen familjer i samma livbåtar.
Fattar inte grejen, vad fan är stoltheten med att dö på en båt och istället slänga i någon fru som ett halvår senare kommer gold digga sig till en ny gubbe (Så som det faktiskt var förr i tiden)?
Citera
2012-03-23, 09:28
Medlem
UngeHerrMasks avatar
Intressant! Något som jag ofta tänker på när jag åker båt är hur livbåtarnas skick är. Jag menar, något som aldrig används mer än i en nödsituation, i hur bra skick kan vajrar, gummi etc vara efter att ha hängt på utsidan av en båt som har kört i alla väder i flertalet år.
Citera
2012-03-23, 11:40
Medlem
Alla livbåtarna underhålls ofta, de uppblåsbara skickas in på service 1 gång per år har jag för mig. Samt att du har kapacitet att ta alla passagerare enbart från en sida av fartygets livbåtar och resterande flyter upp och blåses upp av sig själv om fartyget sjunker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in