2012-03-23, 02:09
Medlem
toogoodforyous avatar
Hände mig aldeles nyss.. Jag minns inte så värst mycket men allt började med att jag fick nyheten om att Zlatan hade dött (vilket kanske låter lustigt men att inse realitéten av det var fruktansvärt...) vilket gjorde att jag började (redan då) må dåligt mentalt i drömmen i saker o ting började kännas konstigt.

Men sen hoppade drömmen till nått nytt: Jag var tillsammans med min farsa påväg nånstans, hade precis gått ut genom huset och det som var underligt var att jag inte såg nånting utan bara hörde hans röst.
Och plötsligt säger han: "Ser du det där?" "Det är nått som rör sig inne i huset"" "Vafan är det där..?" "DET ÄR NÅGON INNE I HUSET!!!"
Jag hör hur pappa rusar in och jag är helt livrädd, jag kan inte se eller påverka nånting. Sedan hörde jag ett pipigt ljud i skallen som blev högre och högre! Till sist var det så högt att jag trodde att hjärnan skulle explodera. Men det gjorde den inte, istället vaknade jag upp med ett ryck och kunde äntligen öppna ögonen.

Direkt efter jag vaknat kände jag mig otroligt mörkrädd (så som i barndomen), och jag vill nästan nu gå upp o lägga mig i sängen bredvid pappa (Jag är 18 år). Tveksamt om jag kommer kunna somna igen... Jag är i helt chock. Jag vet inte hur farlig drömmen låter... men allting känns fortfarande jätte läskigt, jag vågar inte ens gå ut från mitt rum till den mörka korridoren. Vafan har hänt?

Jag har inte drömt en mardröm på minst 10 år och nu får jag en som är hur sjuk som helst. Kan detta vara ett tecken på något? Just nu känns det som jag håller på att bli galen, kan man bli det efter en mardröm?
Senast redigerad av toogoodforyou 2012-03-23 kl. 02:12.
Citera
2012-03-23, 02:19
Medlem
Verkligen ingen expert, men det verkar som du behöver bara chilla lite. Galen lär du verkligen inte bli, men att du är skakad efter en intensiv mardröm är inte konstigt alls.

Feel your pain, vet känslan av panik när man vaknar och igenkännandet från tiden när man en liten pöjk.
Citera
2012-03-23, 02:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av toogoodforyou
Direkt efter jag vaknat kände jag mig otroligt mörkrädd (så som i barndomen), och jag vill nästan nu gå upp o lägga mig i sängen bredvid pappa (Jag är 18 år)

Föråt men..HAHAHAHAHA. Det dyker upp bilder på näthinnan av en 18årig grabb som kryper ner under täcket, petar lite på sin far och säger: "Pappa, jag drömde en mardröm"

Dock tror jag också att det bara handlar om att chilla lite. Tänd lampan, se lite roliga yt-videos eller sätt på en sjuk komedi. Till slut är känslan du har bara en i raden av känslor.
Citera
2012-03-23, 03:08
Medlem
whitetiger85s avatar
Drömmar är väl förknippade till verklighet. Zlatan är mkt i media nu så det är inga konstigheter.

Det andra är att du kanske är lite mörkrädd redan utan att inse det? Vägrar erkänna det för dig själv? Drömmar kan va rätt lustiga. Det är inte alltid man vaknar till "verkligheten" direkt efter en dröm. Det kan va nått liknande som när man drömmer och vaknar men man har ingen anin om vart fan man är. Trots att man kanske sovit i samma rum, i ditt fall i kanske 18 år. Hjärnan är en rolig sak...

Jag drömde ett tag, samma dröm nästan varje kväll i nästan ett år.
Jag va högt uppe i en skyskrapa. Det va kolsvart runtomkring. Skyskrapan va ungefär som ett av world trade centers ena torn. Rätt va det va så kunde jag se mig själv falla från skyskrapan och jag såg mig bli mindre och mindre ända tills jag försvann helt i mörkret. Då vaknade jag och vart vettskrämd i 5 sek tills man insåg att det va dags att somna om bara.

Någon somvet vad det kan innebära? Det va flera år sen jag drömde den drömen nu. Minst 7 år sen men jag glömmer den aldrig..

Lustigheter som pågår. Varför? Ja du, den som visste.
Senast redigerad av whitetiger85 2012-03-23 kl. 03:10.
Citera
2012-03-23, 03:24
Medlem
A.Es avatar
Kom tillbaka när du upplever sömnparalys för första gången, om det inte redan hänt dvs.

Fyfan vad rädd jag var, bara låg där och kunde inte röra mig på ett tag.

Har hänt många gånger efter det, men nu vet jag hur man ska hantera det.

Lät som en obehaglig dröm btw. Hade själv en hemsk dröm för några dagar sen.

Var ute och cyklade och skulle över en korsning... det kom en bil i typ 100km/h och jag hann inte över så jag blev påkörd och det kändes väldigt verkligt. Jag vaknade upp när jag "dog".
Citera
2012-03-23, 03:45
Medlem
Tunezzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.E
Kom tillbaka när du upplever sömnparalys för första gången, om det inte redan hänt dvs.

Var ute och cyklade och skulle över en korsning... det kom en bil i typ 100km/h och jag hann inte över så jag blev påkörd och det kändes väldigt verkligt. Jag vaknade upp när jag "dog".

Sömnparalys? är det när man är vaken men inte kan röra sig eller någonting?
Citera
2012-03-23, 04:09
Medlem
rkfss avatar
Citat:

Fyfan, har bara hänt mig en gång, riktigt äckligt.Värsta är hur paniken smyger sig på, jag försökte röra på mig och inget hände, så försökte skrika allt vad jag kunde men inget hände heller. Kändes som att det pågick i kanske 10 sekunder, dock hade jag panik stor del av tiden så tidsuppfattningen blir väl sådär...
Citat:
Ursprungligen postat av Tunezzz
Sömnparalys? är det när man är vaken men inte kan röra sig eller någonting?
Jopp!
Citera
2012-03-23, 04:22
Bannlyst
Fan den där drömmen låter skitäcklig

Jag kan tänka mej in i när din farsa springer in och du får det där pipande ljudet i huvet...

Lite Fuck my life känsla över det
Citera
2012-03-23, 05:12
Medlem
Hehe, ta det lugnt har hänt mig med många gånger att man tror man tappar förståndet efter en sjuk mardröm. Dom enda drömmarna jag kommer ihåg är typ dom läskiga

Citat:
Ja det där är läskiga grejer. Hade en period under tonåren då jag hade sömnparalyser nästan varje dag, då var man ju verkligen nära att ringa psykakuten ett par gånger haha. Stolar som rör sig av sig själva och osynliga varelser som skrattar en i örat, fyfan får rysningar bara jag tänker på det.
Citera
2012-03-23, 10:30
Medlem
Jag brukar må lite bättre efter mardrömmar, typ som energi frigjorts och känner mig lättare i skallen, känns det lite så för dig?

Ps. Du behöver verkligen inte bli orolig eller nåt, har du aldrig haft en dröm förut? Måhända att det var en jävla läskig mardröm. Personligen har jag haft värre rent bildligt talat men känslan vet man ju inte liksom, anways, ta det lugnt, det är bara en dröm liksom.
Citera
2012-03-26, 16:59
Medlem
Citat:
Och plötsligt säger han: "Ser du det där?" "Det är nått som rör sig inne i huset"" "Vafan är det där..?" "DET ÄR NÅGON INNE I HUSET!!!"
Jag hör hur pappa rusar in och jag är helt livrädd, jag kan inte se eller påverka nånting.
Du har möjligtvis inte blivit utsatt för ett inbrottsförsök nyligen? Kan ju vara därför.
Citera
2012-03-26, 19:13
Medlem
Citat:

Avskyr när folk ska skryta om att deras drömmar är minsann värre... (btw, off topic, men hur hanterar du sömnparalys?)

Citat:
Hände mig aldeles nyss.. Jag minns inte så värst mycket men allt började med att jag fick nyheten om att Zlatan hade dött (vilket kanske låter lustigt men att inse realitéten av det var fruktansvärt...) vilket gjorde att jag började (redan då) må dåligt mentalt i drömmen i saker o ting började kännas konstigt.

Men sen hoppade drömmen till nått nytt: Jag var tillsammans med min farsa påväg nånstans, hade precis gått ut genom huset och det som var underligt var att jag inte såg nånting utan bara hörde hans röst.
Jag hör hur pappa rusar in och jag är helt livrädd, jag kan inte se eller påverka nånting. Sedan hörde jag ett pipigt ljud i skallen som blev högre och högre! Till sist var det så högt att jag trodde att hjärnan skulle explodera. Men det gjorde den inte, istället vaknade jag upp med ett ryck och kunde äntligen öppna ögonen.

Direkt efter jag vaknat kände jag mig otroligt mörkrädd (så som i barndomen), och jag vill nästan nu gå upp o lägga mig i sängen bredvid pappa (Jag är 18 år). Tveksamt om jag kommer kunna somna igen... Jag är i helt chock. Jag vet inte hur farlig drömmen låter... men allting känns fortfarande jätte läskigt, jag vågar inte ens gå ut från mitt rum till den mörka korridoren. Vafan har hänt?

Jag har inte drömt en mardröm på minst 10 år och nu får jag en som är hur sjuk som helst. Kan detta vara ett tecken på något? Just nu känns det som jag håller på att bli galen, kan man bli det efter en mardröm?

En mardröm kan komma från något mycket undermedvetet, så fort jag får besök av nån familjemedlem drömmer jag mardrömmar sen mina föräldrars bråk även efter att ha somnat hur glad som helst.
Tänk efter, finns det något du gjort som kan leda dig till något traumatiskt? Det kan handla om något helt annat än det du drömt om.
Ifall du får mardrömmar igen så försök minnas vad du gjort under dagen och hitta en koppling. Du håller inte på att bli galen, men kanske har varit med om något traumatiskt? då kan terapi hjälpa dig enkelt ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in