• 1
  • 2
2012-03-23, 21:28
Medlem
Davvdas avatar
Innan jag börjar förklara hela grejen så vill jag bara be om ursäkt för att jag är rätt seg men sån är jag.

Det jag har gjort hittills är följande:
Jag gick in i diskhantering och krympte volymen på min primära partition och det verkar ha fungerat. Partitionen står som "inte allokerad" och när jag väljer "ny enkel volym" så får jag (oavsett vilka alternativ jag fyller i) ett meddelande som säger att något i stil med "en dynamisk disk kan inte skapas".

Jag fortsatte ändå för att se om Ubuntu ville installeras ändå. Jag kör Ubuntu-installationen från USB-stickan och det går bra framtill själva valet av diskpartition för operativsystemet. Den partitionen jag vill köra med står som "unusable" (och den är för övrigt den enda som gör det).

I ett svar ovan har någon nämnt ext4 vilket jag antar är något som ersätter NTFS (är som sagt inget proffs).

Jag ber återigen om ursäkt för min seghet men all hjälp uppskattas verkligen!
Citera
2012-03-23, 22:19
Medlem
Jonblunds avatar
Under förutsättning att du har en Windows partition och ett tomt utrymme på hårddisken. kan du följa anvisningarna på Live cd:n. Och partitionera/installera Ubuntu. Ungefär så här:
A.Boot from the Live CD
B.Install
1 When the Install window is up choose English and click Install Ubuntu 10.04 LTS
2 In next window select region (= Europe) and Timezone (= Sweden Time) click forward
3 In next window select keyboard layout
3.1 Click choose your own
3.2 choose Sweden Sweden and click forward
4 Now you can decide how you want to partition your hard disk. In the partition example below we will make a Clean install on two partitions: The boot partion ( / ) and the home partition (/home)
In the Prepare Disk Space window follow these steps:
4.1 Choose Specify partitions manually and click forward
4.2 To specify the boot partition select dev/sda1 (boot) and click change
4.2.1 In the new window (if nessesary) adjust partition size
4.2.2 Choose filesystem (ext4)
4.2.3 Mark format partition
4.2.4 Choose mount point ( / ) and click ok
4.3 Back in the main partition window check your setting for the boot partition. Mark dev/sda5 (swap) and follow the steps above. Set size to 1Gb no mountpoint and no label. click Ok
4.4 Back in the main partition window. Mark dev/sda6 (/home) and follow the steps in 4.1.
4.5 When all partitions are set click forward.

Partition Example: One 160Gb disk
  • Partition: /dev/sda1
    Filesystem: ext3
    Mount: /media/sda1
    Label: /
    Size: 12Gb

• Partition: /dev/sda2 extended

• Partition:
    /dev/sda5
    Filesystem: swap
    Label: swap
    Size: 1Gb

• Partition: /dev/sda6
    Filesystem: ext3
    Mount: /media/sda6
    Label: /home
    Size: 147Gb

5 In next window fill in your name; username; password; computername and mark Logg in automatically click forward
6 Accept the settings by Clicking Install
7 The installation begin. It could take some time. For a reasonably new machine between 15 and 30 min.
C. When the install process is finished click on Restart Now. Remove the Ubuntu CD when it is ejected, and press ENTER and your computer will reboot into ubuntu 10.04

Du kommer också att få frågor om Grub. välj här att installera i MBR. Om du gör fel här kan du få problem vid omstart. I värsta fall bootar datorn inte alls eller så hittar den bara Windows.
Om du inte gillar att gå på slak lina så backa upp först!
Citera
2012-03-23, 22:54
Medlem
Trollnr1s avatar
Aja, nu är jag äntligen klar med allt som jag skulle göra idag så nu tar vi hand om ditt problem också! Ok så du har en partition som är tom ("ej allokerat utrymme"), det du nu ska göra är att installera via skiva. Välj avancerad inställning, här högerklickar du på det tomma utrymmet och väljer add. Välj hur stor du vill att den ska vara sedan "OK". Högerklicka sedan igen på den partition nu precis skapat och välj change. Ändra till ext4 och klicka sedan i formatera ifall den inte redan är iklickad. Välj sedan att boota ifrån /. Efter det skapar du en till liten partition på ca 4GB(behöver vara 3.95GB eller liknande) som du väljer ska fungera som (swap eller switch kommer inte på vad den heter(Där du valde swap)). Efter det väljer du att installera på din partition med ext4. Efter detta steget så tror jag inte det är något mer invecklat så:

Ha det bra och lycka till!

Edit: Såg att Jonblund redan hade svarat, ändra bara ext3 till ext4 då ext4 fungerar bättre(ext4 är uppföljaren till ext3, duhh...)
Senast redigerad av Trollnr1 2012-03-23 kl. 23:09.
Citera
2012-03-24, 21:16
Medlem
Jonblunds avatar
Sorry ext4 skall det vara, skrev guiden för flera år sedan.
Angående Swap storleken så lutar det åt att man kan skippa den helt om man har mer än 4Gb minne, med så mycket minne swapar aldrig os till hårddisken. I vart fall behövs knappast så mycket som 4 GB. Men det är väl en petitess i sammanhanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in