• 1
  • 2
2012-03-22, 20:41
Medlem
Davvdas avatar
Hejsan!

Jag fick nyligen farsans gamla HP Laptop som han endast använt när vi varit ute och rest pga tillgång till bank mm. Hårdisken är på 220GB och har just nu Windows 7. Jag skulle vilja göra en partition med Ubuntu på denna hårddisk UTAN att ta bort det som redan finns på hårddisken.

Jag vill med andra ord bara splitta hårddisken på mitten.

Några förslag?
Citera
2012-03-22, 20:53
Medlem
Trollnr1s avatar
Ehm, ifall jag kommer ihåg rätt nu så installerade jag bara men skiva så fixade sig switchen själv. För att dela en partition gör följande:
Windows meny -> högerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhantering -> vänta -> välj krymp volym -> vänta igen -> välj hur stor du vill att partitionen ska vara -> högerklicka på det nya "inte allokerat utrymme" -> ny enkel volym -> Klart!
Installera sedan bara på den nya partitionen så ska det fungera, lycka till!
Citera
2012-03-22, 21:16
Medlem
Davvdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollnr1
Ehm, ifall jag kommer ihåg rätt nu så installerade jag bara men skiva så fixade sig switchen själv. För att dela en partition gör följande:
Windows meny -> högerklicka på Dator -> Hantera -> Diskhantering -> vänta -> välj krymp volym -> vänta igen -> välj hur stor du vill att partitionen ska vara -> högerklicka på det nya "inte allokerat utrymme" -> ny enkel volym -> Klart!
Installera sedan bara på den nya partitionen så ska det fungera, lycka till!
Tack så mycket, det verkar ha gått som jag ville än så länge men när jag väljer "Ny enkel volym" så kommer jag till en guide och när jag väljer "formatera inte" så får jag ett meddelande som lyder:

"Åtgärden som valts kommer att konvertera valda standarddiskar till dynamiska diskar. Om du konverterar diskarna till dynamiska diskar kommer du inte kunna starta andra operativsystem som är installerade på någon volym på diskarna (med undantag för aktuell startvolym). Vill du fortsätta?"

Vågar inte klicka "Ja" för det känns inte helt rätt.

Vad ska jag göra? Ska jag formatera disken med NTFS eller vad det nu står?
Citera
2012-03-22, 21:25
Medlem
Trollnr1s avatar
Vid närmare eftertanke så är det inte så du ska göra ^^. Det ska vara inte allokerat utrymme. Att skapa en ny volym gjorde jag när jag delade upp min c: disk i två delar(blandade troligen ihop gångerna). Ha den som inte allokerat, installera sedan ubuntu med avancerade inställningar så du får välja partition. Sedan är det bara att köra på!
Citera
2012-03-22, 21:33
Medlem
ganglere2s avatar
Om du delar disken så kan du ju lugnt formatera den del där Linux ska installeras. Då med Linux filsystem. Ubuntu kör nog ext4.
Citera
2012-03-22, 21:58
Medlem
hashs avatar
Gparted finns väl i Ubuntu-installationen?
Jag kör själv inte Ubuntu men jag tror verktyget finns tillgängligt under installationen.
Det skulle innebära att du kan krympa disken under installationen av Ubuntu.
Citera
2012-03-22, 22:04
Medlem
Trollnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Gparted finns väl i Ubuntu-installationen?
Jag kör själv inte Ubuntu men jag tror verktyget finns tillgängligt under installationen.
Det skulle innebära att du kan krympa disken under installationen av Ubuntu.
Har försökt göra det två av gångerna jag installerat om ubuntu, båda gångerna har den vägrat mig att ändra partitionsstorlekar. Men har det fungerat när du installerade?
Citera
2012-03-22, 22:07
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollnr1
Har försökt göra det två av gångerna jag installerat om ubuntu, båda gångerna har den vägrat mig att ändra partitionsstorlekar. Men har det fungerat när du installerade?

Som jag sa att jag själv kör inte Ubuntu, men jag vill minnas när jag testade disten att den möjligheten fanns.
Jag kan ha fel, men här på FB finns ju många Ubuntu-användare som kan svara på detta.
Citera
2012-03-22, 22:15
Medlem
Davvdas avatar
Kan ju komma med ytterligare en update. Nu när jag försöker installera Ubuntu så är partitionen "unusable" eftersom att inget root file system eller liknande kan hittas. Någon som vet vad jag gör nu?
Citera
2012-03-23, 06:46
Medlem
Trollnr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvda
Kan ju komma med ytterligare en update. Nu när jag försöker installera Ubuntu så är partitionen "unusable" eftersom att inget root file system eller liknande kan hittas. Någon som vet vad jag gör nu?
Kommer tillbaks senare idag med en lösning! Btw det kan vara bra att göra en backup med de viktigaste sakerna när du pillar i ubuntu.
Senast redigerad av Trollnr1 2012-03-23 kl. 06:49.
Citera
2012-03-23, 11:57
Medlem
Davvdas avatar
Tackar. Jag väntar med spänning
Citera
2012-03-23, 15:45
Medlem
Floppsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davvda
Sker detta när du startat installationen och försöker patitionera därifrån?

Har installerat Ubuntu på 3 datorer men windows 7 förra veckan. Partitionerade med programmet i installationen. Det du måste göra är att välja markera hårddisken som "root /" för att installationen ska funka. Du bör även markera en del som "swap". Allt står i själva installationen och dess guider. Funkade på alla, och windows 7 funkar fortfarande som vanligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in