2012-03-22, 16:35
Medlem
Undetecteds avatar
Islam vet alla vad det betyder men fobi är inte riktigt lika klart:

Fobi:
En inbillad rädsla. Orimlig eller överdriven i intensitet som uppstår inför exponeringen av ett objekt eller en situation som vanligen inte betraktas som farlig.

Därmed vill man påskina att det skulle vara något fel på folk som känner en stark ovilja gentemot muslimer, islamister och dess ideologi.
Som att man skulle lida av en mental störning för att man inte vill se sin dotter våldtas, sin son bli rånad och misshandlad, statskassan tömmas av allehanda bidragsflyktingar, att sjukvård, skola, vård och omsorg skärs ned till ett minimum för att vi ska ha råd att tillgodose de nyinkomna kravmaskinernas önskemål och begär.

Ja, det gör mig rädd att en nyinvandrad får mer i bidrag än pensionär efter 40 års arbete, det gör mig rädd att invandrarna är överrepresenterade i den sexuella brottsstatistiken med 450%, det gör mig rädd att jag inte ska kunna hissa flaggan på min tomt utan att kallas för nazist, eller att barnen inte längre får sjunga nationalsången.

Det finns mycket med islam och muslimer som gör mig rädd men därmed inte sagt att att det är obefogat, tvärtom!

Det borde väl snarare klassas som en överlevnadsinstinkt att vara skeptiskt mot något som är skadligt för sig själv och ens omgivning.

Diskussionsunderlag: Är islamofob ett missvisande ord?
Citera
2012-03-22, 16:41
Medlem
Ettan^s avatar
Jag läste någon gång om någon som beskrev det där väldigt bra och drog slutsatsen: "att vara islamofob innebär att man inte är 'löslig' med islam".

... Hittade den! https://www.flashback.org/t319420
Citat:
Jag anser att den korrekta innebörden av islamofobi är nära den kemiska, nämligen om exempelvis en vätska är hydrofil eller hydrofob, d.v.s. om den är vattenlöslig eller inte vattenlöslig, ungefär som alkohol eller olja. Den enda semantiskt korrekta och logiska definitionen av Islamofobi är "icke löslig med islam".
Kanske inte helt korrekt, men en rätt skön tolkning av det annars helt absurda begreppet "islamofobi".
Citera
2012-03-22, 16:42
Medlem
JudiskHoras avatar
I all sann anda så är ordet missvisande, dock så kommer alla människor tolka det olika.

När det kommer till begrepp som är kopplade till människor så är det extra känsligt om ord som "ras "etnicitet" eller "urpsrung" kommer in i bilden.

Man måste få vara kritisk mot en religion såsom oliak grupper i samhället oberoende på läggningar.
Citera
2012-10-23, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected

Fobi:
En inbillad rädsla. Orimlig eller överdriven i intensitet som uppstår inför exponeringen av ett objekt eller en situation som vanligen inte betraktas som farlig.

Därmed vill man påskina att det skulle vara något fel på folk som känner en stark ovilja gentemot muslimer, islamister och dess ideologi.
Som att man skulle lida av en mental störning för att man inte vill se sin dotter våldtas, sin son bli rånad och misshandlad, statskassan tömmas av allehanda bidragsflyktingar, att sjukvård, skola, vård och omsorg skärs ned till ett minimum för att vi ska ha råd att tillgodose de nyinkomna kravmaskinernas önskemål och begär.

Ja, det gör mig rädd att en nyinvandrad får mer i bidrag än pensionär efter 40 års arbete, det gör mig rädd att invandrarna är överrepresenterade i den sexuella brottsstatistiken med 450%, det gör mig rädd att jag inte ska kunna hissa flaggan på min tomt utan att kallas för nazist, eller att barnen inte längre får sjunga nationalsången.

Det finns mycket med islam och muslimer som gör mig rädd men därmed inte sagt att att det är obefogat, tvärtom!

Det borde väl snarare klassas som en överlevnadsinstinkt att vara skeptiskt mot något som är skadligt för sig själv och ens omgivning.

Jo, islamofobi är " förenklingar och stereotyper, fördomar och rädsla,hat och diskriminering som riktas mot muslimer - är islamofobi"

Bara för att man är muslim:
är man inte terrorist, mördare, kvinnomisshandlare, kriminell, hedersmord-utövare osv.
Därför är det rätt att kalla såna personer(som skyller allt på muslimer som att de skulle vara en homogen grupp) islamofober. Det är en fobi, då man inte vet varför, utan rädslan finns bara där.

Det är som att lista upp alla hemska grejer etniska svenskar gör och säga att svenskar är barbarer, nej dom flesta svenskar är hederliga människor och kan inte ställas till svars för vad enstaka idioter gör.
Citera
2012-10-23, 17:14
Medlem
FBMinchias avatar
Ställer mig frågande till rubriken. Var är det bevisat att ordet uppfanns av rödvinsvänstern?
Jag är själv vänster (gammelsosse) och gillar rödvin. Bland annat.

Annars är det helt rätt att ifrågasätta ordet som sådant, eftersom fobi vanligtvis förknippas med ett sjukligt tillstånd.
Jag hatar bara islam kort och gott, fast något mer än andra religioner eftersom den är aggressivare än alla andra just i dag år 2012. Vare sig man är muslim light eller al qaida, så är det samma sagobok som styr.
Citera
2012-10-23, 17:34
Medlem
http://creepingsharia.wordpress.com/2010/11/27/how-the-term-islamophobia-got-shoved-down-your-throat/
Citera
2012-10-23, 18:23
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbash
http://creepingsharia.wordpress.com/2010/11/27/how-the-term-islamophobia-got-shoved-down-your-throat/
Ja, det ligger så klart närmare till hands att det var mussarna själva som uppfann ordet.
Sedan är det en annan sak att leda i bevis när det uppfanns och av vem.
Hur som helst ska hela etablissemanget ha stark kritik för att ha tagit ordet till sig. Det gäller hela färgskalan inklusive Ullenhag.

Jag vet inte hur man använder google om man vill hitta den äldsta träffen på nätet, det hade underlättat. Om islamofobi som ord förekom innan 1985 skulle jag bli mycket förvånad.
Citera
2012-10-23, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undetected

Fobi:

Ja, det gör mig rädd att en nyinvandrad får mer i bidrag än pensionär efter 40 års arbete, det gör mig rädd att invandrarna är överrepresenterade i den sexuella brottsstatistiken med 450%,
Kopplar du dessa saker till islam sa har du en inbillad, orimlig och överdriven rädsla för närvaron av muslimer i din närhet. Din definition är alltsa helt klart förenlig med att kalla dig islamofob.

Citat:
det gör mig rädd att jag inte ska kunna hissa flaggan på min tomt utan att kallas för nazist, eller att barnen inte längre får sjunga nationalsången.
Hur manga ganger har muslimer kallat dig nazist för att du hissat svenska flaggan, och när stoppade muslimer dina barn fran att sjunga nationalsangen?

Citat:
Kom med en befogad anledning da.

Citat:
Absolut. Varenda svensk borde alltsa vara starkt skeptisk mot dig och din syn pa invandrare.

Citat:
Inte som du förklarat det.
Citera
2012-10-23, 19:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Rödvinsvänster - vad är det för nedvärderande ord som uppfunnits av Islamofober?

Självmål i TOPIC!
Citera
2012-10-23, 20:51
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Rödvinsvänster - vad är det för nedvärderande ord som uppfunnits av Islamofober?

Självmål i TOPIC!
Rödvinsvänster är ett gammalt skällsord som uppfanns av högern.
Islamofobi hävdas nu en bit upp att det är uppfunnet av mussarna.

Däremot är det självmål i trådstarten när ts inte kan förklara de största farorna med islam, (Pakistan, Iran och Saudi), och dessutom börjar blanda in invandringspolitiska frågor som gäller rent allmänt och mer hör hemma i I&I.
Citera
2012-10-23, 21:00
Medlem
Islamfobi har rasistiska undertoner.
Citera
2012-10-23, 21:23
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UshtarNatyral
Islamfobi har rasistiska undertoner.
Per definition; nej.
Som association; ja, vilket försvårar all klok debatt.
Hur du menade vet jag inte, men du kan gärna utveckla.
Uttrycket används ofta i samma andetag som rasism av mindre pålästa individer som inte kan göra distinktioner.

Enligt mig är det bättre att använda islamhat eller islamkritik, vilket som nu passar bäst.
Det gynnar ingen god sak att låta muslimer uppfinna nya ord som sedan anammas av etablissemanget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in