2006-04-18, 13:53
Medlem
illums avatar
Jag kritiserar islam, men har ingenting emot "muslimerna" som folkgrupp, hur hänger det ihop?

För det första, att säga att det finns 1,3 miljarder "muslimer" i världen är fel på ungefär samma sätt som att säga att "kinesiska" är världens största språk för det finns ingenting som heter "kinesiska". Det finns flera olika språk och dialekter som pratas av folk som bor i Kina, som kallas Mandarin, Kantonesiska, Hakka, Hokkien, Foochow och några till, förstår du liknelsen?

När jag diskuterar islam, så diskuterar jag den fundamentalistiska, exakta bokstavstolkningen av de islamiska skrifterna, som inte bara är Koranen. Islam är också tusentals sidor av Hadither exempelvis, där vi bland annat kan läsa om Muhammeds åsikter om att saker med själ inte får avbildas, vilket det inte står någonting om i Koranen. Alla har rätt till religionsfrihet och att praktisera religion, men hur stor är friheten att tro på vad som helst? Är satanism ok, med ritualer där levande djur eller människor ska offras samtidigt som folk har sex eller kanske knarkar? Jag tycker inte det för det bryter mot Sveriges liberal-demokratiskt frambringade, sekulära lag!

Islam bryter också mot civil lag. Islam uppmuntrar mord på icke troende, vägrar folk religionsfrihet, innehåller mycket grov diskriminering av kvinnor och även homosexuella, hets mot folkgrupper, förtal, samt rena lögner, motsägningar och ovetenskapliga förklaringar till saker som människor inte förstod för 1400 år sedan. Bara en sådan sak som att slöja på kvinnor påstås vara frivilligt, när det är haram (förbjudet) att inte bära den, vilket innebär att du som kvinna vänder islam ryggen, apostacy, om du inte bär den och därmed kan förvänta dig döden i en sharia-stat.

Ett intressant begrepp som börjat röra sig i media är islamofobi. Islamofobi skulle kunna vara en "ologisk, sakligt ogrundad, sjuklig rädsla för islam". Du är välkommen att fundera över om alla de som dog i New York, Madrid och London eller de som fortfarande dagligen dör i mellanöstern i attentat utförda av islamiska terrorister räcker som logisk grund för rädsla. Hur kan någon hävda att rädslan för islam är ogrundad eller ologisk när så många dödas av islamiska terrorister, som dessutom har stöd i sina religiösa texter? Den definitionen är orimlig och fungerar bara för att skrämma folk som inte förstår faktisk islam vilket ironiskt nog är den typ av människor som själva använder ordet, just för att skrämma andra som heller inte vet. Jag anser att den korrekta innebörden av islamofobi är nära den kemiska, nämligen om exempelvis en vätska är hydrofil eller hydrofob, d.v.s. om den är vattenlöslig eller inte vattenlöslig, ungefär som alkohol eller olja. Den enda semantiskt korrekta och logiska definitionen av Islamofobi är "icke löslig med islam".

Är du islam-löslig? Gillar du censur där ingenting heligt får kritiseras, teokratisk diktatur, stening och halshuggning, shar'ia, kvinnoförtryck och religionstvång som Koranen och Haditherna förespråkar? Jag gör det inte och därför är jag inte islamofil! Om du tror på yttrandefrihet, religionsfrihet, kvinnors likvärde med män samt demokrati som jag gör så är du islamofob precis som jag!

Citat:
Jag har muslimska vänner och de är inte alls så som du tror. Du sprider bara en massa fördomar om muslimer.
Jag har också muslimska vänner. Så gott som samtliga är dock inte så hårt troende. Några av dem dricker alkohol, de flesta av kvinnorna bär inte slöja, männen tar i hand med kvinnor och har bara en fru, så gott som ingen ber 5 gånger om dagen och absolut ingen av dem hävdar att shar'ia, muslimsk helig lag, borde införas i Sverige. Dessa är mina vänner också. Det intressanta, som du kanske inte känner till, är att Koranen slår uttryckligen fast att dessa människor inte är muslimer. Egentligen borde man använda något annat begrepp, typ ”kulturmuslimer” kanske, för att beskriva dessa människor, som "känner sig" som muslimer utan att egentligen vara det.

Observera att jag inte är rasist på grund av det här. Jag accepterar inte på något sätt den idiotiska definition av rasism som förekommer i kvällspress, där det räcker att ogilla någonting, exempelvis rånare och regn på semestern, för att man ska vara rånar-rasist och regn-på-semestern-rasist. Rasism handlar om ras och det finns ingen muslimsk ras, även om islamister själva sätter just araber högst och ofta hävdar att arabiska är enda språket gud förstår, trots att gud som skapat allt, faktiskt då rimligen borde förstå alla språk.

Jag har ingenting emot jättetrevliga, välutbildade, hårt arbetande invandrare som kanske iranier, araber eller vad som helst "osvenskt" för den delen. Jag har mycket stor respekt för Naser Khader, Ayaan Hirsi Ali, Wafa Sultan, Dr Patrick Sookhdeo och många andra. Det jag har någonting emot är jihad-glorifierande, äkta "Koranen-certifierade" muslimer, som då per definition måste vara islamister. Innebörden i att vara islamist är att önska att religionen islam och religiösa lagen shar'ia ska stå över samtliga mänskliga lagar och även över samtliga samhällsfunktioner, vilket i sig innebär fundamental islamisk teokrati och prästskaps-diktatur. Att vara islamist är en rak motsats till att vara sekulär, d.v.s. att anse att religion inte ska påverka ett samhälles struktur, lagar, uppbyggnad eller skolor exempelvis.

Jag skulle vilja be dig att inte själv vara så fördomsfull mot mig, innan du förstår vad islam faktiskt är och således vad jag kritiserar. Gör inte som många svenskar, som helt felaktigt sätter likhetstecken mellan "muslim" och de trevliga muslimer eller egentligen "kulturmuslimer" de känner. Jag skulle antagligen också gilla dessa muslimer. Grejen är den att du skulle inte gilla de muslimer som följer äkta islam och faktiskt är riktiga muslimer. Det är dessa du ser på tv, som skär halsen av "otroende"/"annattroende", samt bränner och bombar, till och med sådana som "pratar en annan dialekt" av islam än de själva gör.

Är du en sekulär och "moderat" muslim så är du välkommen in i mitt hem. Vill du hota, misshandla eller döda mig bara för att jag är oförskämd nog att yttra mig, eller "rasistisk" nog att förvänta mig att muslimer ska följa samma regler som alla andra religiösa lever efter i Sverige, så är du exakt det jag kritiserar och exakt det jag inte är "löslig" med. Jag är inte islamofil, jag är islamofob och det står jag för!

// illum

Håller ni med eller är det skitsnack? Vad tycker ni? Är ni islamofober eller islamofiler? Hur kan man påskynda en demokratisk omtolkning eller omskrivning av islam, av muslimer själva? Hur låter vi logik och realism påverka politik och mediarapportering av islam i Sverige?
Citera
2006-04-18, 14:06
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
// illum

Håller ni med eller är det skitsnack? Vad tycker ni? Är ni islamofober eller islamofiler? Hur kan man påskynda en demokratisk omtolkning eller omskrivning av islam, av muslimer själva? Hur låter vi logik och realism påverka politik och mediarapportering av islam i Sverige?

All etikettering är rent livsfarlig, eftersom den allmänna "bilden" av ordet inte alltid stämmer överens med den egna. Se bara på feminism
Men jag håller med dig i sak, inte tu tal om den saken.

Till stöd för den moderna islam, behöver man kraftigt och med alla medel motarbeta fundamentalistisk islam, samtidigt som man stödjer de moderna muslimerna; De som vill leva i fred och demokrati och som i dagens läge för en ojämn kamp mot fundamentalister likväl som puckade politiker.

Som jag nu sagt rätt många gånger: att kämpa emot islamisterna är att kämpa för muslimerna.
Citera
2006-04-18, 14:21
Medlem
ojz0rs avatar
Jag måste säga att det var en väldigt bra analys.

Jag tycker man borde skriva om koranen så som dem har skrivit om bibeln för att passa in i dagens samhälle.
Citera
2006-04-18, 14:40
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Jag kritiserar islam, men har ingenting emot "muslimerna" som folkgrupp, hur hänger det ihop?...
Varför skulle det vara egendomligt? Det är ju Islam du kritiserar, inte människorna som låter sig luras av dess primitiva budskap och maktfullkomliga förkunnares utnyttjande av religionen för egen del.

Islam har uppenbarligen visat sig fungera bra för makthavare till att hålla tillbaka människors möjligheter till individuell utveckling. Koranen innehåller många avsnitt som väl lämpar sig att hänvisa till, för att hindra människor att förstå hur lurade de blivit under seklernas förlopp. När makthungriga härskare vill fortsätt hävda despotism, i religiös form, vara den bästa styrelseformen, gäller det ju att få befolkningen med sig.

Koranen är en utmärkt lärobok, särskilt för makthavarna att utnyttja som tvångsmedel (stipulera studier för alla från tidig ålder). Koranen är dessutom utmärkt som verktyg, när det gäller att rikta folks uppmärksamhet mot fienden (västvärlden) som orsaken till den egna befolkningens armod, dvs. minska risken för kritik mot den egna regimens för dess brister.

Uppenbarligen är Koranen lämplig att utnyttja till att skapa ren hysteri hos folkmassorna att arbeta i den riktning som som makthavrna väljer. Fenomenet "självmordsbombare" brukar visserligen av många "renläriga" muslimer betecknas som resultatet av fundamentalistiska gruppers indoktrinering av vissa människor men säger likväl mycket om möjligheterna att utnyttja Islam som verktyg att övertyga med.

Så... Om du betraktar dig lida av islamofobi, finns all anledning till det - Islam måste betraktas som en farlig religion.
Citera
2006-04-18, 16:03
Medlem
vättes avatar
Till de största islamofoberna måste f.d. utrikesminister Freivalds räknas. Från vettet skrämd av tanken på muslimernas eventuella represalier till följd av svensk profetavbildning krälade hon i smutsen, tiggde och bad om förlåtelse och nåd och bröt mot grundlagar. Allt gjordes för att blidka muslimernas obarmhärtiga vrede.

Personligen är jag endast ytterst rationellt rädd för islam. Rädd - i olika grad och mening - för fundamentalisternas galenskaper och bombbälten, för religionens framfart och den upplysta sekularismens reträtt, för att människor kan vara så korkade att de på fullaste allvar tror på sagofiguer och änglar.
Citera
2006-04-18, 20:25
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
All etikettering är rent livsfarlig, eftersom den allmänna "bilden" av ordet inte alltid stämmer överens med den egna. Se bara på feminism

Bravo, du lyckades fånga hela mitt syfte med posten och mitt ställningstagande på en rad. Vad hände med ordet feminist egentligen?

Citat:
Till stöd för den moderna islam, behöver man kraftigt och med alla medel motarbeta fundamentalistisk islam, samtidigt som man stödjer de moderna muslimerna; De som vill leva i fred och demokrati och som i dagens läge för en ojämn kamp mot fundamentalister likväl som puckade politiker.

Som jag nu sagt rätt många gånger: att kämpa emot islamisterna är att kämpa för muslimerna.
Absolut. I den kampen ingår att bemöta "kampanjandet" och "islamskolorna" från de som inte själva förstår islam eftersom de bara skadar sekulära och moderata muslimer.

Dhimmi-pk:iter gör nu sitt bästa för att med ord och ingen handling ta itu med situationen. Deras världsbild sammanfattas ganska enkelt. Islam är fint. Islamister har missuppfattat islam. Imamer har missuppfattat islam. 95% av alla muslimerna har missuppfattat islam. Genom att förbjuda termer som "islamisk terrorism", tillåta Saudiska influenser på svenska moskéer, tillåta religiösa friskolor och benämna alla som ifrågasätter med "islamofobi" så tror man sig vinna. Enda problemet i Europa är egentligen islamofoberna, som naturligtvis också missuppfattat islam.

Jag accepterar det inte. Jag kan mycket om islam. Mycket mer än pk:iterna. Jag är ändå kritisk till islam. Med den fulla övertygelsen att pk:iter kommer kalla mig islamofob så har jag ingenting att förlora på att helt enkelt säga "ja, och?", samt förklara att den definition de använder är stendum.

Har du sett någon med araknofobi se en spindel någon gång? Det är "inte riktigt samma" reaktion du får från mig om jag ser en muslim. Därför säger jag att det handlar om att vara islamofil eller islamofob och jag är inte islamofil!

Islam behöver moderniseras för det är odemokratiskt och föråldrat. Jag ger mitt fulla stöd till sekulära och äkta moderata muslimer. Jag hjälper dem gärna utmana sitt diktatoriska prästskap och jag står för det.
Citera
2006-04-18, 20:43
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Bravo, du lyckades fånga hela mitt syfte med posten och mitt ställningstagande på en rad. Vad hände med ordet feminist egentligen?

Samma sak som hände med svastikan.
Mindre nogräknade individer tog över den och fyllde den med ny och negativ innebörd motför det ursprungliga goda.

Att ställa sig på de progressiva muslimernas sida leder till att man får fiender i alla läger.
Islamister anser att man är rasist.
PK-iter anser att man är rasist.
Nazzar anser att man är blattekramare.
Tokvänstern anser att man är nazist.
Politiker och media anser att man är islamofob.
Smygrassarna anser att man är en förrädare.

Kanske ger det en vink om vilken situation de moderna muslimerna lever i...
Citera
2006-04-18, 20:57
Medlem
illums avatar
Citat:
Samma sak som hände med svastikan.
Mindre nogräknade individer tog över den och fyllde den med ny och negativ innebörd motför det ursprungliga goda.

Att ställa sig på de progressiva muslimernas sida leder till att man får fiender i alla läger.
Islamister anser att man är rasist.
PK-iter anser att man är rasist.
Nazzar anser att man är blattekramare.
Tokvänstern anser att man är nazist.
Politiker och media anser att man är islamofob.
Smygrassarna anser att man är en förrädare.

Kanske ger det en vink om vilken situation de moderna muslimerna lever i...
Exakt! Så sant så man blir tårögd!

Den absolut svagaste gruppen i Europa är inte "muslimerna". De klarar sig utmärkt. Den grupp som behöver stöd är de sekulära och moderata muslimerna!
Citera
2006-04-18, 21:20
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Exakt! Så sant så man blir tårögd!

Den absolut svagaste gruppen i Europa är inte "muslimerna". De klarar sig utmärkt. Den grupp som behöver stöd är de sekulära och moderata muslimerna!

Fanatiska muslimer har förstört mycket för hela den islamiska religionen. På samma sätt har svarthättade korkskruvsjudar med ryggspasmer gjort mycket ont för judendomen. Guds Barn med Carola Häggkvist har gjort mycket ont för kristendomen.

Religiös fanatism är lika illa oavsett vilken sort det är. Problemet för muslimerna är väl att de står i fokus för i princip alla terrorhandlingar i världen. Israel har förvisso en hel del terrorism också men den talas det inte mycket om. Tsunami Freivalds, apan Bush samt andra judekramare vägrar inse att Israel begår brott mot folkrätten.
Citera
2006-04-19, 12:11
Medlem
illums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Religiös fanatism är lika illa oavsett vilken sort det är. Problemet för muslimerna är väl att de står i fokus för i princip alla terrorhandlingar i världen. Israel har förvisso en hel del terrorism också men den talas det inte mycket om. Tsunami Freivalds, apan Bush samt andra judekramare vägrar inse att Israel begår brott mot folkrätten.
Jo, fast det är ju egentligen en sorts sjuk situation det här med Israel och hur det påverkar svensk politik. Det är tragiskt, hur israelerna tar hämnd på palestinierna som tar hämnd på israelerna som tar hämnd på palestienierna som tar ...

... vilket ligger bakom en stor del av legitimiseringen för islamiseringen i Europa. De flesta pk:iter verkar ha en sorts bild av att självmordsbombandet är helt förståeligt med tanke på omständigheterna. Problemet är att samma självmordsbombare nu befinner sig i Europa och även i Sverige och de skiter i vad vi tycker i Israel-frågan. Vi är kuffar bara i ett land som ännu inte är under islamiskt styre. Kulturmuslimer som inte är särskilt troende flydde från religiöst förtryck hit, till ett nytt förtryck, och det blundas det för i Europa som något slags sjuk kompensation för vad israelerna gör med palestinier.

Om jag också tycker det är fel av Israel att bygga mur på ockuperad mark då, men ändå inte tycker om det totalitära islam, utan vill skapa integration och påskynda frambringandet av en fredlig omtolkning av islam i stället för massinvandring och segregering, vad är jag då?

En islamofob, alltså "islam-o-löslig" men utan fobi för muslimer.
Citera
2006-04-19, 18:48
Medlem
Cataclysms avatar
Egentligen så tillhör jag den muslimska samfundet men är helt klart islamofob så länge som det inte sker en modernisering av islam. Har egentligen inte mycket kunskap om islam eller något annat religion överhuvudtaget men anser att dagens islam är kvinnoförnedrande, icke demokratiskt och icke tolerant. Då tänker jag på islam som används främst i mellanöstern. Sen vad som är idealbilden av islam har jag ingen aning om i och med att jag inte vet så mycket om det samt att det inte påpekas vilket land som förespråkar någon slags idealbild av islam.
Citera
2006-09-08, 18:22
Medlem
LiquidSwordss avatar
Den mest läsvärda tråden på länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto