2012-03-22, 01:21
Medlem
dadikiuzs avatar
Finns det olika sorters gitarrsträngar för stålsträngade gitarrer?
Den här killen: http://www.youtube.com/watch?v=P_xFh...feature=relmfu har ett mycket goare ljud i sina strängar än vad jag har i mina, så vet någon vada det är för strängar han använder?
Citera
2012-03-22, 01:43
Medlem
krigsbarns avatar
Gossen i videon har för det första en ganska fin gitarr, och således godare intonering. Det finns många olika strängar du kan välja mellan, och en nyligen strängad gitarr låter oftast annorlunda just för de nya strängarna. Om du redan har strängat om och är missnöjd med ljudet så är det nog ny gitarr som gäller.
Citera
2012-03-22, 09:26
Medlem
mernilios avatar
Visst finns det olika sorters gitarrsträngar. Främst ifråga om material. Det finns stål, bronze, och (uppenbarligen) bronze med fosfor som tyligen ska vara högljudast och med mest diskant.

Men visst spelar killen i videon på en nylonsträngad...?
Citera
2012-03-22, 12:54
Medlem
miloudots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dadikiuz
Finns det olika sorters gitarrsträngar för stålsträngade gitarrer?
Den här killen: http://www.youtube.com/watch?v=P_xFh...feature=relmfu har ett mycket goare ljud i sina strängar än vad jag har i mina, så vet någon vada det är för strängar han använder?

Tror inte att det sitter i strängarna. Tror det sitter mer i hur själva gitarren låter och inte minst i att han använder fingerplektrum, vilket ger en annorlunda klang jämfört med vanligt fingerplock.

EDIT: Givetsvis är det stålsträngar
Senast redigerad av miloudot 2012-03-22 kl. 12:58.
Citera
2012-03-22, 18:40
Medlem
svenskryttares avatar
Sungha Jung använder elixir strängar, vilket jag också gör. Riktigt fint ljud i strängarna och tonen håller lite längre än andra strängar har provat(Dunlop..). Han spelar också med finger plektrum vid namnet Alaska picks vilket gör ljudet lite stelt och klarare. Som ovanstående talare sagt så sitter också mycket i gitarren, han har en väldigt fin specialgjord Lakewood gitarr.
Citera
2012-03-31, 01:54
Medlem
dadikiuzs avatar
Tack så mycket för svaren! Det där med Alaska picks var framför allt väldigt intressant. Köpte själv ett par billiga finger picks för ett tag sen men de är bara som en plastplatta på fingret istället för att vara som en nagel som Alaska picksen var.
Citera
2012-03-31, 02:11
Medlem
peligrossos avatar
Jag frågade efter dom bästa strängarna i en affär och fick ett par Ernie Ball-strängar som jag tror det stod Everlast Coated Phosphor Bronze Acoustic på, slängt paketet men är 99% säker, det var även dem dyraste strängarna.
Iaf dom var RIKTIGT jäkla bra, hade ingen aning om att det kunde göra sån enorm skillnad, riktigt grym klang och högt stabilt ljud och ett annat stort plus var att gitarren hållt stämningen nästan perfekt sen jag satte på dem och detta brukar normalt sett ta en vecka av strängbändande för att få till.. Så tycker du ska slå till på dom!
Citera
2012-03-31, 11:57
Medlem
allt handlar om att hitta rätt strängar till din gitarr och spelstil, jag har testat massor av olika strängar i samma prisklass på mina gitarrer och vissa låter skit trots prislappen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in