Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-13, 12:55
  #205
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter helt rätt när du skriver det men för oss ovana göteborgsförare så är de ett otyg då det känns som de kommer från alla håll.
Göteborg är även en stad utan raka gator och även med GPS så kan det vara jävligt knepigt att veta vart man ska och i vilken fil man bör ligga. Har absolut inte de problemen i stockholm de gånger jag besöker den staden.

Jag är inte bilist. Men jag har hört andra säga samma sak som du.

Jag undrar emellertid hur rättvist det är att klandra spårvagnarna för att Göteborg är en besvärlig stad att köra bil i. Skulden kan istället ligga hos lokala makthavare som tror sig motverka bilismen genom att göra det så svårt som möjligt att köra bil.

Jag tänker att det är tråkigt att Göteborgs politiker har gjort på det sättet. När det är besvärligt att köra bil i Göteborg, är risken överhängande att bilisterna lägger skulden på spårvagnarna. Spårvagnarna är ju utmärkande för just Göteborg. Göteborgs politiker bidrar till att ge spårvagnarna dåligt anseende genom att försvåra för bilister att köra i Göteborg.

Jag tänker att Göteborgs politiker borde göra tvärtom. Dom borde underlätta för bilar och spårvagnar att samexistera. Det skulle ge större acceptans för spårvagnarna, vilket skulle öka andra städers villighet att också satsa på spårvagnar. Det skulle underlätta övergången till transporter som inte drivs av fossila bränslen.

Jag är bekymrad över hur det ska gå i Uppsala. Jag hoppas på fredlig samexistens, men som det ser ut nu, så finns ingen fredlig samexistens på Uppsalas gator. Dom olika trafikanterna slåss om utrymme. Bilar mot cyklar; cyklar mot bussar; bussar mot gångtrafikanter; gångtrafikanter mot taxi. Vad händer då när ytterligare en sorts fordon ska vara med och konkurrera om utrymmet?
Citera
2024-03-13, 17:17
  #206
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Låter helt rätt när du skriver det men för oss ovana göteborgsförare så är de ett otyg då det känns som de kommer från alla håll.
Göteborg är även en stad utan raka gator och även med GPS så kan det vara jävligt knepigt att veta vart man ska och i vilken fil man bör ligga. Har absolut inte de problemen i stockholm de gånger jag besöker den staden.

Spårvagnarna brukar till 99,9% hålla sig på sina spår och därmed kan man vara nästan helt säker på var de dyker upp.
Citera
2024-03-13, 18:08
  #207
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag är inte bilist. Men jag har hört andra säga samma sak som du.

Jag undrar emellertid hur rättvist det är att klandra spårvagnarna för att Göteborg är en besvärlig stad att köra bil i. Skulden kan istället ligga hos lokala makthavare som tror sig motverka bilismen genom att göra det så svårt som möjligt att köra bil.

Jag tänker att det är tråkigt att Göteborgs politiker har gjort på det sättet. När det är besvärligt att köra bil i Göteborg, är risken överhängande att bilisterna lägger skulden på spårvagnarna. Spårvagnarna är ju utmärkande för just Göteborg. Göteborgs politiker bidrar till att ge spårvagnarna dåligt anseende genom att försvåra för bilister att köra i Göteborg.

Jag tänker att Göteborgs politiker borde göra tvärtom. Dom borde underlätta för bilar och spårvagnar att samexistera. Det skulle ge större acceptans för spårvagnarna, vilket skulle öka andra städers villighet att också satsa på spårvagnar. Det skulle underlätta övergången till transporter som inte drivs av fossila bränslen.

Jag är bekymrad över hur det ska gå i Uppsala. Jag hoppas på fredlig samexistens, men som det ser ut nu, så finns ingen fredlig samexistens på Uppsalas gator. Dom olika trafikanterna slåss om utrymme. Bilar mot cyklar; cyklar mot bussar; bussar mot gångtrafikanter; gångtrafikanter mot taxi. Vad händer då när ytterligare en sorts fordon ska vara med och konkurrera om utrymmet?

Uppsala är annars ok att köra i idag förutom att man måste dubbelkolla hela tiden då cyklister kan komma från vilket håll som helst och hur som helst.
Samtidigt så känns vägarna i uppsala rätt så smala redan nu och frågan är vart man ska trycka in spårvagnsspåret i detta fall. Är väl på några vägar man kan ta bort mittremsan med träd men kommer säkerligen inte gillas av vissa.
Kommer nog bli en utmaning men de bör väl ha en bra ide.

Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Spårvagnarna brukar till 99,9% hålla sig på sina spår och därmed kan man vara nästan helt säker på var de dyker upp.

Sant, problemet är väl att man som bilist i vissa fall ska korsa dessa spår och i andra fall även åka samma sträcka som spårvagnen.
Hittar man inte bra i stan så kan det vara knepigt. Götet har också en förmåga att gilla avstängda gator och ombyggnationer tycks det som då det alltid är något hål som grävs i den staden.
Citera
2024-03-15, 15:11
  #208
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Men frågan är om uppsala behöver det mer än under rusningstid på morgon och eftermiddag?
Var länge sen jag åkte stadsbuss i uppsala men ser jag i staden där jag bor som är liknande storlek så går bussarna mer eller mindre tomma stora delar av dagen.

Mitt intryck är att stadsbussarna i Uppsala är långsamma. Såvida spårvagnarna ska köra på samma gator som dom befintliga bussarna, så har jag svårt att tänka mig att dom skulle kunna köra snabbare än bussarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Samtidigt så känns vägarna i uppsala rätt så smala redan nu och frågan är vart man ska trycka in spårvagnsspåret i detta fall. Är väl på några vägar man kan ta bort mittremsan med träd men kommer säkerligen inte gillas av vissa.

På vissa, eller ganska många, platser kör spårvagnar på egen banvall eller i bussfiler. Men är inte ursprungstanken med spårvagnar att dom ska köra i gatan tillsammans med övrig trafik? På tyska heter det ju "Strassenbahn", alltså gatubana.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Kommer nog bli en utmaning men de bör väl ha en bra ide.

Uppsala skulle behöva en stadsbana som går i tunnel under centrum. Men jag vet inte hur lämplig Uppsalas geologi är för att bygga tunnlar. Göteborg är ett avskräckande exempel på hur det går när man bygger tunnel genom olämplig markgrund.
Citera
2024-03-15, 23:43
  #209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Mitt intryck är att stadsbussarna i Uppsala är långsamma. Såvida spårvagnarna ska köra på samma gator som dom befintliga bussarna, så har jag svårt att tänka mig att dom skulle kunna köra snabbare än bussarna.
I länken nedan kan du läsa om planerad sträckning och tidsvinst.

https://www.uppsala.se/kommun-och-po...i-for-sparvag/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback