2012-03-21, 19:25
Medlem
Hej.
Jag gick ur Svenska kyrkan i Oktober förra året och undrar om jag måste betala kyrkoavgiften på deklarationen nu i vår? Har försökt att googla men fått lite blandade svar om jag slipper betala detta eller nästa år.
Citera
2012-03-21, 19:30
Medlem
SkateBlinds avatar
Nej du kommer att få betala för det i år, men från och med nästa år ska den inte betalas. Det beror lite på när man skriver ur sig.
Citera
2012-03-21, 19:43
Medlem
SambalOeleks avatar
Årets deklaration gäller för inkomståret 2011. För det betalar du medlemsavgift i Svenska Kyrkan.

Det som avgör om du nästa år även betalar medlemsavgift för 2012 är när du begär utträde. Den som är medlem 1 november betalar nämligen medlemsavgift för kommande år också.

Om du fick en bekräftelse som sa att du blev utskriven ur Svenska Kyrkan i oktober förra året kommer du nästa år inte behöva betala medlemsavgift för 2012.

http://svenskakyrkan.se/default.aspx?id=644841
Citera
2012-03-21, 20:03
Medlem
Tacksam för svaren!
Citera
2012-03-21, 20:21
Medlem
Lånar tråden lite.
Jag har gått ur svenska kyrkan sedan länge men betalar ändå en begravningsavgift. Inget konstigt med det.

Men jag är bosatt utomlands och har en försäkring som täcker antingen begravning här eller transport till Sverige. Jag har valt att bli begraven här och inte i Sverige. Vad händer med den summa jag har betalat varje år i begravningsavgift som jag troligen inte kommer att utnyttja?

Jag är skriven i Sverige och betalar skatt där, men bor utomlands 50 veckor om året.
Citera
2012-03-21, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pascal
Lånar tråden lite.
Jag har gått ur svenska kyrkan sedan länge men betalar ändå en begravningsavgift. Inget konstigt med det.

Men jag är bosatt utomlands och har en försäkring som täcker antingen begravning här eller transport till Sverige. Jag har valt att bli begraven här och inte i Sverige. Vad händer med den summa jag har betalat varje år i begravningsavgift som jag troligen inte kommer att utnyttja?

Jag är skriven i Sverige och betalar skatt där, men bor utomlands 50 veckor om året.

Begravningsavgiften gäller inte för dig personligen utan går till den allmänna driften av begravningsplatser. Är man folkbokförd i Sverige så ska den betalas oavsett var man tänker sig att bli begravd.
Citera
2012-03-21, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hungersven
Begravningsavgiften gäller inte för dig personligen utan går till den allmänna driften av begravningsplatser. Är man folkbokförd i Sverige så ska den betalas oavsett var man tänker sig att bli begravd.
Tack så mycket för ditt svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in