2013-10-17, 15:53
Medlem
En vän till mig har två tonårsbarn i gymnasieåldern placerade. Båda familjehemsföräldrarna förvärvsarbetar och får naturligtvis dessutom en hyfsad ersättning för att de har dessa barn boende hos sig. Utöver denna lön får de bl a ersättning för t ex barnens månadskort till SL och mobiltelefoni (vilket pappan ändå betalar!). De har även fått pengar till en ny cykel till ett av barnen, köpt en ny cykel till sig själv och gett barnet sin gamla. Jag vet inga exakta belopp för deras lön. Tycker att det är självklart att de personer som ställer upp med familjehem ska ha skälig ersättning för det utöver mat- och hyreskostnader från samhället. De ska verkligen inte behöva utföra något ideellt arbete. Däremot ska de köpa de saker de får pengar för och inte stoppa de pengarna i egen ficka.
Senast redigerad av BV56 2013-10-17 kl. 15:58.
Citera
2013-10-19, 17:32
Medlem
en kollega och hans fru har två barn hos sig på heltid, en nyfödd och en 2åring tror jag, de får runt 7000/barn i månaden enligt honom, och extra pengar för utlandssemester och liknande. han var själv halvt chockad över hur bra betalt det var. men det kanske beror på kommunen.
Citera
2014-03-01, 01:24
Medlem
What? Tror ni verkligen att någon har elak unge hemma dygnet runt för 7000:-?
Vad ni inte fattar är att man börjar älska de här onda varelserna och tänker på dem HELA tiden. Vad är det värt? Att egna barn frågar varför man bryr sig mer om den här stökiga? Pga att den behöver det såklart. Självklart måste kommunen locka med pengar- vem skulle annars gå ner i lön o knappt klara sig o bio barnen gråter + att man själv har ångest när de kommer hem från sina biologisk föräldrar med blåmärken o pissar på sig natten mellan torsdag o fredag- när de ska hem till mamma o pappa som har stökiga vänner? När man vet att de har ångest o man själv måste säga att de måste åka för annarsr man inte medgörlig med soc o de älskade förvirrade barnet blir omplacerat igen pga att man inte kan gnyets dem. Vad är det värt. JO för att man VILL bry sig. hatar att barn far illa. Min ångest är sorgen när soc säger att de ska flytta hem igen efter 7 år och de skriker för att de inte vill flytta till en okänd person, men ingen lyssnar för nu har ju mamma kommit ut ur fängelset o mamma har inte hört av sig på alla år för att "hon har inte orkat".. Tro mig. Det handlar inte om pengar.
Citera
2014-03-01, 09:45
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netsy
What? Tror ni verkligen att någon har elak unge hemma dygnet runt för 7000:-?
Vad ni inte fattar är att man börjar älska de här onda varelserna och tänker på dem HELA tiden. Vad är det värt? Att egna barn frågar varför man bryr sig mer om den här stökiga? Pga att den behöver det såklart. Självklart måste kommunen locka med pengar- vem skulle annars gå ner i lön o knappt klara sig o bio barnen gråter + att man själv har ångest när de kommer hem från sina biologisk föräldrar med blåmärken o pissar på sig natten mellan torsdag o fredag- när de ska hem till mamma o pappa som har stökiga vänner? När man vet att de har ångest o man själv måste säga att de måste åka för annarsr man inte medgörlig med soc o de älskade förvirrade barnet blir omplacerat igen pga att man inte kan gnyets dem. Vad är det värt. JO för att man VILL bry sig. hatar att barn far illa. Min ångest är sorgen när soc säger att de ska flytta hem igen efter 7 år och de skriker för att de inte vill flytta till en okänd person, men ingen lyssnar för nu har ju mamma kommit ut ur fängelset o mamma har inte hört av sig på alla år för att "hon har inte orkat".. Tro mig. Det handlar inte om pengar.

Är nog mer regel än undantag att det handlar om pengarna...
Citera
2014-04-06, 06:08
Medlem
Nån som vet vad ersättningen är för Jourfamilj?även utan barn placerade.
Citera
2014-04-08, 15:46
Medlem
Jag jobbar på socialtjänsten och det är skillnad på stödfamilj, kontaktfamilj och familjehem. Om du är stödfamilj eller kontaktfamilj har du hand om ett barn några timmar/dygn per månad och ersättningen är väldigt låg. Du tjänar ingenting på det utan gör det för att du brinner för att hjälpa andra. Om du är familjehem har du ett barn placerat hos dig heltid och får lön/ersättning utifrån hur omfattande ditt arbete är du får dessutom ersättning för mat, kläder och nöjen för barnet. I alla lägen vill jag understryka hur viktigt det är att inte göra en sån sak för pengarna, det handlar alltid om barnets bästa det hoppas jag alla förstår.
Citera
2014-04-08, 22:21
Bannlyst
Säkert massa folk som gör det bara för pengar.
Citera
2014-04-08, 22:25
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammanmu
Jag jobbar på socialtjänsten och det är skillnad på stödfamilj, kontaktfamilj och familjehem. Om du är stödfamilj eller kontaktfamilj har du hand om ett barn några timmar/dygn per månad och ersättningen är väldigt låg. Du tjänar ingenting på det utan gör det för att du brinner för att hjälpa andra. Om du är familjehem har du ett barn placerat hos dig heltid och får lön/ersättning utifrån hur omfattande ditt arbete är du får dessutom ersättning för mat, kläder och nöjen för barnet. I alla lägen vill jag understryka hur viktigt det är att inte göra en sån sak för pengarna, det handlar alltid om barnets bästa det hoppas jag alla förstår.

Önsketänkande, av dom kontaktfamiljer och familjehem jag känner så är det bara två av dom (totalt 16 familjer) som inte gör det för pengarna.
Citera
2014-04-10, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Önsketänkande, av dom kontaktfamiljer och familjehem jag känner så är det bara två av dom (totalt 16 familjer) som inte gör det för pengarna.

Då hoppas jag att du har civilkurage nog att anmäla eventuella missförhållanden till myndigheterna.
Citera
2014-04-10, 21:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mammanmu
Då hoppas jag att du har civilkurage nog att anmäla eventuella missförhållanden till myndigheterna.

Hjälper inte, i ,ånga av fallen så är det välkänt att det handlar om pengarna, men sålänge dom inte kan bevisa att dom "missköter" ungarna så får dom hållas.
Citera
2014-05-02, 14:47
Medlem
bobafetts avatar
Har jobbat och jobbar som familjehem/jourhem/kontaktfamilj i ca 15 år.
Ersättningarna skiljer sig ganska mycket beroende på vad det är för typ av uppdrag och typ av ungdom/barn.
Kontaktfamilj ger runt 1200kr/månad för två helger.
Familjehem ger mellan 8000-25000 i arvode plus omkostandsersättning. Anledningen till den stora differansen är om det går direkt via kommun eller via "vårdbolag".
Jourhem, ligger oftast på "vårdbolags" nivån.

Den som tror att man gör detta för pengar är HELT UTE OCH CYKLAR!!!!
Detta gör man för att man vill hjälpa.
Slår man ut arvodet på två personer och dygnets 24 timmar blir det inte många kronor i "lön". Men grejen är ju den att lönen kommer när man får en kram från den unga eller man ser att han/hon har klart en uppgift i skolan tex. Det tror jag många missar och bara fokusera på pengarna. Just nu har vi uppdrag så att vi drar in mycket pengar. Men det är under en väldigt kort tid och det är otroligt mycket möten och umgängen som skall koordineras. Privatlivet det får man helt lägga åt sidan. Men det är värt det. Man får så otroligt mycket tillbaka från de unga. Frågor på det?
Citera
2014-05-02, 14:51
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bobafett
Den som tror att man gör detta för pengar är HELT UTE OCH CYKLAR!!!!
Detta gör man för att man vill hjälpa.
Slår man ut arvodet på två personer och dygnets 24 timmar blir det inte många kronor i "lön". Men grejen är ju den att lönen kommer när man får en kram från den unga eller man ser att han/hon har klart en uppgift i skolan tex. Det tror jag många missar och bara fokusera på pengarna. Just nu har vi uppdrag så att vi drar in mycket pengar. Men det är under en väldigt kort tid och det är otroligt mycket möten och umgängen som skall koordineras. Privatlivet det får man helt lägga åt sidan. Men det är värt det. Man får så otroligt mycket tillbaka från de unga. Frågor på det?

I en perfekt värld så skulle detta stämma, men vi lever inte i en perfekt värld, många av dessa hem gör det enbart för pengarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in