2012-03-21, 13:47
Medlem
Jag har fått ett jobb som kräver läkarundersökning. Den gjorde jag idag och det var inga problem, urinprovet vet jag oxå att det inte är några problem med.

Men dom tog oxå två st blodprov i armvecket, för levervärden och så sa hon. Och jag "erkände" att jag festat i helgen, så hon sa att det kan ge lite förhöjda värden.

Sanningen är att jag sen nyår festat i snitt kanske 2 ggr/vecka, och var på fest i onsdags och lördags..

Men det är så det är att vara student ibland! Just nu känner jag bara för att sluta festa helt och hållet, det är ju inte värt det om man ska vara såhär orolig över ett litet blodprov för ett nytt jobb.

Behöver jag oroa mig för jobbet? :S
Citera
2012-03-21, 13:48
Medlem
120311s avatar
Om dom skulle påpeka det så säg bara som det är? Du tar studenten och har festat?
Citera
2012-03-21, 14:06
Medlem
Jo jag tänker också så att om det skulle vara värden som tyder på samhällets definition av missbruk eller nåt sånt, så är det ju bara att förklara; tentaperiod avslutad = fest i en vecka..

Tänker mer att om dom kan se och tycka att jag har festat 2ggr/vecka i några månader?

Har någon här erfarenhet?
Citera
2012-03-21, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreDiamanter
Jo jag tänker också så att om det skulle vara värden som tyder på samhällets definition av missbruk eller nåt sånt, så är det ju bara att förklara; tentaperiod avslutad = fest i en vecka..

Tänker mer att om dom kan se och tycka att jag har festat 2ggr/vecka i några månader?

Har någon här erfarenhet?

Nja, eftersom att det varit 2 ggr i veckan så lär det inte synas så mycket på proverna, hade varit en annan sak om det varit typ varje dag i några månader, då hade dem nog misstänkt missbruk.
Citera
2012-03-21, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drainerx
Nja, eftersom att det varit 2 ggr i veckan så lär det inte synas så mycket på proverna, hade varit en annan sak om det varit typ varje dag i några månader, då hade dem nog misstänkt missbruk.

Okej det känns bra! Så arbetsgivare gör såna tester för att undvika att anställa aktiva alkoholister?! känns som det borde märkas under rekryteringen, menmen..

Det skulle dröja ända till på fredag! Nervös..
Citera
2012-03-21, 14:32
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Okej det känns bra! Så arbetsgivare gör såna tester för att undvika att anställa aktiva alkoholister?! känns som det borde märkas under rekryteringen, menmen..

Det skulle dröja ända till på fredag! Nervös..

Men nu har inte läkaren några rättigheter att lämna ut dina provsvar till företaget, om du inte sagt eller skrivit under något sånt. Om du skulle ha lite höga levervärden så kan jag tänka mig att din förklaring räcker och att du får lämna ett nytt om ett par veckor typ.
Citera
2012-03-21, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamburmajor
Men nu har inte läkaren några rättigheter att lämna ut dina provsvar till företaget, om du inte sagt eller skrivit under något sånt. Om du skulle ha lite höga levervärden så kan jag tänka mig att din förklaring räcker och att du får lämna ett nytt om ett par veckor typ.

Det var hos deras företagshälsovård, och jag fick skriva under på nån blankett om att resultatet av läkarundersökningen fick meddelas till personalkontoret. Men det känns rimligt att om dom anser att jag har värden uppåt väggarna borde jag kunna få förklara mig och komma förbi på ny provtagning om ett par veckor
Men man blir ju ändå så sjukt nojjig, vill verkligen ha just det här jobbet!
Citera
2012-03-21, 15:14
Medlem
Tamburmajors avatar
Citat:
Det var hos deras företagshälsovård, och jag fick skriva under på nån blankett om att resultatet av läkarundersökningen fick meddelas till personalkontoret. Men det känns rimligt att om dom anser att jag har värden uppåt väggarna borde jag kunna få förklara mig och komma förbi på ny provtagning om ett par veckor
Men man blir ju ändå så sjukt nojjig, vill verkligen ha just det här jobbet!

Att folk kan ha lite högre levervärden till och från är normalt, kan vara av träning eller en fest mm. Har väldigt svårt att tro att du inte skulle vara anställningsbar om levervärdet är något förhöjt. Att personalkontoret ska få ett utlåtande är nog bara om du är eller inte är anställningsbar, tror knappast dom skickar dit provsvaren.
Citera
2012-03-21, 22:29
Medlem
lithionits avatar
tror inte de nojar så mycket över alkohol.

De vill nog mer utesluta att du tar andra droger; opiater, benzo, kokain och sånt. Dricker gör ju nästan varenda människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in