2012-03-20, 23:23
Medlem
Brinkas avatar
Givetvis vänder man sig till flashback innan man tar i kontakt med läkare eller dylikt.

Nu helt plötsligt svullnar nedre läppen upp, vänster sida. Ganska mycket. Inget obehagligt utan mer märkligt som om det vore en allergisk chock. Kände att det började klia och strama lite i nederläppen på väsnter sida. Kliade lite och bet, sedan börjar det svullna mer och mer. Nu har jag en redig fläskläpp...

Har råkat ut för detta 2 gånger innan, första gången på flygplanet på väg hem ifrån Spanien andra gången vaknade jag upp mitt i natten av att läppen vart svullen på exakt samma vis. Det kliar och stramar lite, är lite rött och varmt. Det har dock inte skett på samma ställen, utan ibland överläppen ibland nedre läppen.

Ska tilläggas att jag precis ätit en burk Pringles (sour cream & onion) och 2 st findus färdigrätter (kyckling i currysås) till kvällsmat. 10 min efter det och så svullnar läppen, fast bara på ett specifikt ställe. Tidigare gånger har jag inte ätit något innan(?)

Någon som råkat ut för samma symtom eller tillstånd? Eller sitter på en förklaring...
Citera
2012-03-27, 09:23
Medlem
batiktrojas avatar
min pojkvän väckte mig inatt och sa "kolla på min läpp!". och den var sjukt svullen! han snusar som om det inte finns någon morgondag, så jag antar att det beror på snuset. snusar du?

ett mycket märkligt fenomen! berätta när du har fått reda på varför din läpp beter sig som den gör.
Citera
2012-03-27, 13:04
Medlem
Kallas angioödem, du bör utreda varför du får det här. Inte för att vara jobbig och skrämmas, men det som händer med din läpp kan hända i din hals och då blir läget väldigt akut.
Citera
2012-03-27, 13:18
Medlem
mernilios avatar
Du lider troligen av en sjukdom som kallas fetläpp! En ruskig historia där läppen tenderar att svullna upp!

Jag vill inte gå in mer på detaljer, men det är en sorglig historia!

Vore jag dig skulle jag ärligt talat söka omedelbar läkarhjälp!

Läppar och den manliga förhuden tillhör samma hudkategorier. Så det är viktigt att gå och testa sig!

Jag vill ju inte oroa dig, men.. det kan vara värt att gå på en undersökning!
Senast redigerad av mernilio 2012-03-27 kl. 13:36.
Citera
2012-03-28, 12:20
Medlem
Brinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batiktroja
min pojkvän väckte mig inatt och sa "kolla på min läpp!". och den var sjukt svullen! han snusar som om det inte finns någon morgondag, så jag antar att det beror på snuset. snusar du?

ett mycket märkligt fenomen! berätta när du har fått reda på varför din läpp beter sig som den gör.

Oj, nä jag snusar inte. Märkligt...
Citera
2012-03-28, 12:24
Medlem
Brinkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LingonGrovan
Kallas angioödem, du bör utreda varför du får det här. Inte för att vara jobbig och skrämmas, men det som händer med din läpp kan hända i din hals och då blir läget väldigt akut.

Ser ut som om du hade svaret. Exakt så känns det! "Patienten upplever ofta en pirrande, stickande känsla i huden."

Känns tryggare att veta vad det är. Stort tack !

Men beror detta på en medicin jag tagit och kommer detta vara så livet ut?
Citera
2012-11-28, 14:33
Medlem
Idag vaknade jag upp med ena halvan av överläppen rejält svullen. Pirrade och svullnade lite redan igårkväll, men idag ser det ut och känns precis som en fläskläpp efter slag mot läppen!

Orsaken i mitt fall tycks vara en av de rejäla finnar som dyker upp hela tiden i mitt nyodlade skägg. De blir väldigt stora och ömma men sitter djupt och går inte klämma ordentligt. Klämde på denna igår tills den tömdes på var och blod och jag gissar att det då uppstått en lite infektion i läppen, eftersom finnen sitter på den svullna delen av läppen... Men reaktionen känns helt klart ovanlig och lite skrämmande!

Hittade en annan tråd där svullnaden tycktes bero på en piercing, så det är väl lite likt mitt fall. Tipsen om angioödem låter lite väl avancerat... Hursomhelst följer jag nu ett par råd jag hittade mot fat lip (fläskläpp) och trycker en saltlösningsindränkt strumpa fylld med iskubar mot läppen och det lilla såret som finnen orsakat. En kvart i taget. Svullnaden lättar då lite.
Citera
2012-11-28, 17:33
Medlem
Duramaters avatar
Har du varit utomlands och solat kan det också handla om herpes.
Citera
2013-10-16, 22:20
Medlem
Fick samma sak nyss, efter googlande hittar jag denna och jag snusar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här