2012-03-20, 22:46
Medlem
jag har två saker att säga innan jag börjar, först, ja vet inte riktigt vart ja ska skriva detta ämne så jag ursäktar mig om jag har skrivit det på fel plats, och för det andra, och jag ska försöka göra detta kort.

för mig är religon att, veta hur världen/universum skapades, vad händer efter döden och vad är meningen med livet. människan har haft flera olika religoner i tusentals år och jag har aldrig förstått varför människan har ett sånt stort behov utav att veta alla dessa saker. konstigt nog har jag alltid haft ett behov att veta hur världen fungerar men aldrig om hur världen, människan eller döden fungerar. för mig är det ganska enkelt, vad är anledningen till att folk vill leva, glädje. varför jag tror att det är glädje är för att anledningen till att man vill ta självmord är för att man är mycket sorgsen, men om man skulle göra denna person som vill ta självmord så glad att den skrattar av glädje och glömer allt sorgset, skulle han ta självmord då? (nupp). alltså är meningen med livet glädje (para mi) . om universum och döden årkar jag inte förklara just nu (bara för att jag inte bryr mig om dessa saker betyder inte att jag inte har en åsik) , kanske senare (skulle gjärna vilja höra först om era åsikter först). kortfattat, förstår mig inte på människans behov utav religon, lev bara livet.

jag ursäktar att för att jag är så dålig på att skriva och jag är riktigt glad om ni har läst såhär långt.

men mina frågor är, har ni ett sktarkt behov utav att veta allt om människan, döden och universum? och vad tror ni är meningen med livet, hur världen/universum skapades, och vad händer efter döden? plus, vad är oändligt multiplicerat med oändlit lite?
Citera
2012-03-20, 22:51
Medlem
Adversariuss avatar
Religion måste inte handla om att veta saker. Det kan handla om förnimmelser eller helt enkelt en dyrkan av det man inte vet eller ser.
Citera
2012-03-20, 23:02
Moderator
Samhörighet, ett svar på sin existens, någon som alltid bryr sig om en och tar hand om en, en tro på att rättvisa ska skipas, en trygghet, svar på vads om händer efter döden. Finns många saker som religion gör och svarar på (enligt religionerna), vid svårigheter och krig brukar antalet religiösa öka i antal, varför? Folk som har det svårt i livet hittar tröst och stöttning i religionen, det går inte att förneka att religion hjälper väldigt många människor.

Personligen tycker jag religion är en rätt bra sak, den ger trygghet och svar på många frågor. Så länge man inte missbrukar den eller använder den som skäl för att skada andra. Vissa hittar sitt kall och meningen med livet precis som du kanske kommit på meningen med ditt liv.
Citera
2012-03-21, 00:01
Medlem
Varför skulle livet vara bättre än döden? Jag undrar då du skriver att en glad person inte skulle ta livet av sig. För jag tror inte heller glada människor skulle ta livet av sig men det betyder ju inte att livet är något bra för det.

Religion för mig är att Jesus är den som ska leda mig genom livet för att jag bl a ska bli en bättre människa. En person som aldrig felat måste vara den man ska följa helt enkelt. Har han sen sagt att Gud är hans far så får jag också tro att det finns en Gud helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in