2012-03-20, 22:46
Medlem
jag har tv saker att sga innan jag brjar, frst, ja vet inte riktigt vart ja ska skriva detta mne s jag ursktar mig om jag har skrivit det p fel plats, och fr det andra, och jag ska frska gra detta kort.

fr mig r religon att, veta hur vrlden/universum skapades, vad hnder efter dden och vad r meningen med livet. mnniskan har haft flera olika religoner i tusentals r och jag har aldrig frsttt varfr mnniskan har ett snt stort behov utav att veta alla dessa saker. konstigt nog har jag alltid haft ett behov att veta hur vrlden fungerar men aldrig om hur vrlden, mnniskan eller dden fungerar. fr mig r det ganska enkelt, vad r anledningen till att folk vill leva, gldje. varfr jag tror att det r gldje r fr att anledningen till att man vill ta sjlvmord r fr att man r mycket sorgsen, men om man skulle gra denna person som vill ta sjlvmord s glad att den skrattar av gldje och glmer allt sorgset, skulle han ta sjlvmord d? (nupp). allts r meningen med livet gldje (para mi) . om universum och dden rkar jag inte frklara just nu (bara fr att jag inte bryr mig om dessa saker betyder inte att jag inte har en sik) , kanske senare (skulle gjrna vilja hra frst om era sikter frst). kortfattat, frstr mig inte p mnniskans behov utav religon, lev bara livet.

jag ursktar att fr att jag r s dlig p att skriva och jag r riktigt glad om ni har lst shr lngt.

men mina frgor r, har ni ett sktarkt behov utav att veta allt om mnniskan, dden och universum? och vad tror ni r meningen med livet, hur vrlden/universum skapades, och vad hnder efter dden? plus, vad r ondligt multiplicerat med ondlit lite?
Citera
2012-03-20, 22:51
Medlem
Adversariuss avatar
Religion mste inte handla om att veta saker. Det kan handla om frnimmelser eller helt enkelt en dyrkan av det man inte vet eller ser.
Citera
2012-03-20, 23:02
Moderator
Samhrighet, ett svar p sin existens, ngon som alltid bryr sig om en och tar hand om en, en tro p att rttvisa ska skipas, en trygghet, svar p vads om hnder efter dden. Finns mnga saker som religion gr och svarar p (enligt religionerna), vid svrigheter och krig brukar antalet religisa ka i antal, varfr? Folk som har det svrt i livet hittar trst och stttning i religionen, det gr inte att frneka att religion hjlper vldigt mnga mnniskor.

Personligen tycker jag religion r en rtt bra sak, den ger trygghet och svar p mnga frgor. S lnge man inte missbrukar den eller anvnder den som skl fr att skada andra. Vissa hittar sitt kall och meningen med livet precis som du kanske kommit p meningen med ditt liv.
Citera
2012-03-21, 00:01
Medlem
Varfr skulle livet vara bttre n dden? Jag undrar d du skriver att en glad person inte skulle ta livet av sig. Fr jag tror inte heller glada mnniskor skulle ta livet av sig men det betyder ju inte att livet r ngot bra fr det.

Religion fr mig r att Jesus r den som ska leda mig genom livet fr att jag bl a ska bli en bttre mnniska. En person som aldrig felat mste vara den man ska flja helt enkelt. Har han sen sagt att Gud r hans far s fr jag ocks tro att det finns en Gud helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in