2012-03-20, 22:02
Medlem
Gunnizs avatar
har som rubriken beskriver fått hem min nya dator idag, har ett usb-minne Kingston på 4gb (DataTraveler G3) som jag gjort om både i universal-usb-installer och unetbootin provat versioner från 9.04 till dom senaste ingenting fungerar, hamnar alltid till denna text

sd 6:0:0:0: [sdc] Write Protect is off

Kom å tänka på nu när jag skrev denna tråd om G3 (på usb-minnet) står så klart för generation 3 och tycktes i guiden höra någonting om att det inte stödjer usb3.0 men då jag kom jag på att även om jag stoppar den i till exempel en 2.0 port så används väll ändå bara 2.0 hastigheten?

Kollat endel guider och då verkar dom ju redan ha ett fungerande operativsystem på den datorn dom ska lägga in det nya OS:et på men det känns som att det inte är det som är felet.

Hjälp en noob idag!
och om ni undrar varför en newbie som jag ska ha ett annat os än Win är det för att jag har kollat upp dom programmen jag använder och dom funkar fullt ut med ubuntu, + att det verkar roligare att utvecklas och kunna göra "som man vill" efter en hel del mek då.
Citera
2012-03-20, 22:11
Moderator
Amirons avatar
Den här kanske kan hjälpa dig på traven.

https://help.ubuntu.com/community/In...n/FromUSBStick
Citera
2012-03-20, 22:16
Medlem
Gunnizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Den här kanske kan hjälpa dig på traven.

https://help.ubuntu.com/community/In...n/FromUSBStick

åh nej inte den sidan igen.. men läste igenom lite snabbt igen det enda intressanta jag hittade nu var

11.04 Natty Narwhal installation does not work with SanDisk's USB flash drives with U3 Launchpad present. You need to remove it either with u3-tool from Ubuntu Repositories or SanDisk's tool to be able to use it. All other brands of USB flash drives work.

Någon bra förklaring på vad dom exakt menar med det dära?
Citera
2012-03-20, 23:39
Medlem
isglassmackas avatar
Att du inte bara bränner en skiva och installerar , mycket enklare.
Citera
2012-03-21, 01:31
Medlem
mr.arnes avatar
Prova skapa USB'n med Imagewriter i stället. Den har jag kört framgångsrikt när det krånglat med USB-bootandet.

https://launchpad.net/win32-image-writer
Citera
2012-03-21, 22:02
Medlem
GunnarBunkers avatar
Skapa USB:n med unetbootin!
Citera
2012-03-21, 22:37
Medlem
bl-gr-ns avatar
U3 på USB-minnet kan man ta bort genom att formatera USB-minnet. I Windows Utforskaren med snabbformatering. Det Måste formateras med filsystemet Fat32.

Sedan göra som GunnarBunker skrev, med Unetbootin http://sourceforge.net/projects/unet...urce=directory.
Det körs på en Windows dator utan installation.

Föreslår att du installerar efter att ha startat med Live från USB-minnet. Det är en massa kopierande och uppackning av filer som tar tid (10-20min) som du kan döda med spel

Dessutom är det bra att ha datorn uppkopplad på nätet
(Har aldrig haft problem med att koppla upp Ubuntu/Linux, vare sig Mobilt-Internet dongel eller trådlöst(Wifi) ADSL)
För att hämta och installera språkpaket, hårdvarudrivrutiner (för ex. grafikkortet som är gratis men inte GNU) och uppdateringar.
Citera
2012-03-23, 07:27
Medlem
Gunnizs avatar
drog in ubuntu och pillade me det två dagar, men alla delar i min dator är relativt nya så det var riktigt svårt att hitta några drivrutiner till allt,blev typ tvungen att skapa en killdisk för att rensa bort Ubuntu. så nu kör jag win7 råkade dock använda x32 så utnyttjar bara 2.99 ram när jag har 8g fail.
Installerade Ubuntu med en skiva, så USB-problemet är olöst
Citera
2012-03-23, 08:33
Medlem
Rekas avatar
Inte för att detta löser usb-problemet, men jag brukar installera över Internet. Har erfarenhet av att det fungerar bättre plus att man får de nyaste releaserna.
Citera
2012-03-23, 22:26
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gunniz
drog in ubuntu och pillade me det två dagar, men alla delar i min dator är relativt nya så det var riktigt svårt att hitta några drivrutiner till allt,blev typ tvungen att skapa en killdisk för att rensa bort Ubuntu. så nu kör jag win7 råkade dock använda x32 så utnyttjar bara 2.99 ram när jag har 8g fail.
Installerade Ubuntu med en skiva, så USB-problemet är olöst

Om du vill använda Ubuntu som standard på din nya dator förstår jag inte varför du behöver en bootbar usb pinne?
Det vore bra att få lite spec. på din nya dator. Trodde det var sällsynt med drivisproblem i dagens Linux kärnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in