2012-03-20, 21:45
Medlem
ZhongNanHais avatar
Hallå
Jag har svårt att hålla koll på mina utgifter. Jag skulle gärna på något vis automatisera uppföljningen där mina köp kategoriseras på något vis och enklare deskriptiv statistik med plottar och pie charts.

Hur kan man göra detta med så lite handpåläggning som möjligt? Jag pallar ju inte att spara alla kvitton och föra in det själv i excel. Jag köper det mesta på kort och det borde ju på nått vis finnas tjänster på internet och/eller vissa internetbanker som fixar detta.
Citera
2012-03-21, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZhongNanHai
Hallå
Jag har svårt att hålla koll på mina utgifter. Jag skulle gärna på något vis automatisera uppföljningen där mina köp kategoriseras på något vis och enklare deskriptiv statistik med plottar och pie charts.

Hur kan man göra detta med så lite handpåläggning som möjligt? Jag pallar ju inte att spara alla kvitton och föra in det själv i excel. Jag köper det mesta på kort och det borde ju på nått vis finnas tjänster på internet och/eller vissa internetbanker som fixar detta.

SEB har en iPad app som fixar just detta. Man kan även exportera kontohändelser till excel från Internetbanken.
Citera
2012-03-22, 15:03
Medlem
Japands avatar
Jag använder själv Excel för detta ändamål med hjälp av ett par macron och lite vlookup är det väldigt automatiskt och enkelt samt ger mig en mycket bra bild av mina utgifter (och inkomster).
Citera
2012-03-22, 15:15
Medlem
sinologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japand
Jag använder själv Excel för detta ändamål med hjälp av ett par macron och lite vlookup är det väldigt automatiskt och enkelt samt ger mig en mycket bra bild av mina utgifter (och inkomster).
Varje gång det dyker upp ett nytt inköpsställe, indexerar du det då och kopplar till dina formler? Eller hur trackar du kontohändelser annars? Jag menar, det finns inte mer information än typ "-25 kr, Café Tunnan och Moroten" väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in