• 1
  • 2
2012-03-20, 17:08
Medlem
Kusinen5s avatar
Hej!

Fr ca 2 r sedan kpte jag EU-moped BTM Sprint-11 50 cc frn Jula, inte direkt topp kvalit men men.

Fr knappt 1 r sedan s slutade den fungera, tog lng tid att f den startat genom kick(el starten slutade fungera efter 1 r typ...) och nr den vl startade s kr man vanligt men nr man str still p rtt ljus s stngs den av oftast, s jag mste kicka igng den igen och det tar en hel evighet. Mopeden vgrar starta.

Jag tog in den till en verkstad dr folk jobbar svart fr de lagar saker gratis t mig men de visste inte vad felet var med moppen, de sa att motorn kanske var snderkrd.

Jag vet inte vad felet r, kan det vara s att kicken hoppat ur? fr det r lttare att dra ner kicken n innan.

Jag vill att moppen skall fungera igen fr det tar ca 50min att ta sig till skolan med buss och 10min max med moppe/bil.

Snlla hjlp om det gr

(har ramlat en gng med den och min kusin en gng ocks, s tv gnger + att jag tappat den en gng hehe, efter att min kusin ramlat med den s krde den konstigt, den hackade. Krde typ 25km/h sen 10, sen 25 sen 10 upprepande gnger.)
Citera
2012-03-20, 17:10
Medlem
LightClouds avatar
r kicken lttare, det vill sga ett lttare motstnd, s r det stor chans att cylindern r skuren och kompressionen r svagare, drav smre motstnd. Detta kan f den att svl d nr den r igng som att inte ens g att starta.

Kolla cylindern om det gr att dela p den och motorn, med tanke p modellen. Annars kp en ny eller begagnad moped d det lr kosta ungefr lika mycket som att reparera den nuvarande motorn.

// Mopedlskare
Citera
2012-03-20, 17:24
Medlem
Kusinen5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
r kicken lttare, det vill sga ett lttare motstnd, s r det stor chans att cylindern r skuren och kompressionen r svagare, drav smre motstnd. Detta kan f den att svl d nr den r igng som att inte ens g att starta.

Kolla cylindern om det gr att dela p den och motorn, med tanke p modellen. Annars kp en ny eller begagnad moped d det lr kosta ungefr lika mycket som att reparera den nuvarande motorn.

// Mopedlskare
Jag behver den bara fram till sommaren fr jag ska skaffa krkort snart.

Cylinder, vart kan man kpa de? Vad gr den? Kan faktist ingenting om mopeder nstan.. Din hjlp r viktig fr mig, skulle uppskatta all std frn dig fr du r ju en mopedlskare
Citera
2012-03-20, 17:32
Medlem
LightClouds avatar
Motorn r uppbyggd i sin enkelhet genom ett motorblock, en vev, en kolv och en cylinder (sedan massvis med komponenter utver detta, men det r grunderna i en motor i alla fall).

Cylindern till p motorn, dr kolven gr upp och ner, upp och ner, upp och ner, upp och ner inuti den och det bildas ett tryck. Nr du kickar s att motorn ska g igng, s stter du motorn i rrelse och kolven brjar d rra p sig, s att sga.

http://www.cykelkraft.se/AutoImgStor.../V1-755832.jpg

S kan en cylinder se ut exempelvis.

http://www.baotianmotor.se/sv/category/132/F06-Cylinder

Dock s vet jag inte vart man kan kpa allting som behvs, eller om det verhuvudtaget r cylindern som r snder. Frvrigt s kan det vara ganska krabbigt att byta den sjlv om du aldrig skruvat p en moped frr. Enklast vore nog att lmna in mopeden p en seris firma och lta dessa underska den fr att inte frstra mopeden fullkomligt.

Det r svrt att hitta fel p mopeder ibland allts!

// Passionerad mopedkare
Citera
2012-03-20, 18:00
Medlem
Kusinen5s avatar
Oj..

Okej d ska jag vll ta den till en seris firma hehe!

Men hur mycket kan det kosta ?
Citera
2012-03-20, 19:19
Medlem
majordoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kusinen5
Cylinder, vart kan man kpa de? Vad gr den? Kan faktist ingenting om mopeder nstan..

Be din pappa hjlpa dig, eller en vn som "kan" motorer

Lmna in till en firma tar oftast lng tid och kostar massor.. Fast jag har inga erfarenheter av detta, bara vad jag hrt frn scooter-kare

EDIT: Hr r sidan fr alla som ker scooter http://www.twostroke.se/, Klicka sedan p Baotian, sedan p Cylinderkit. Dock s rekommenderar jag och slja den medans den nd rullar
Senast redigerad av majordoe 2012-03-20 kl. 19:22.
Citera
2012-03-20, 20:00
Medlem
INTPs avatar
Har moppen servats enligt serviceschemat, eller r du en av dom som bara kr och kr och blir frvnad nr grejerna inte lngre fungerar? Hur lngt har moppen gtt?

Kinesisk fyrtaktsmoppe. Klassiskt att dom dr nr man stannar i korsningar etc. om ventilspelet behver justeras. r det fr tajt stnger ventilerna inte helt, srskilt inte nr motorn r varm, och stnger dom inte tappar man kompressionen...

Freslr att du fixar elstarten ocks. Kickmekanismen tl inte lngvarig anvndning, den duger som ndstart om man rkat ladda ur batteriet nn enstaka gng men vid mer frekvent anvndning kan man rkna med att grejer kommer g snder.
Citera
2012-03-20, 21:07
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Fr ca 2 r sedan kpte jag EU-moped BTM Sprint-11 50 cc frn Jula, inte direkt topp kvalit men men.
Med lite tur och bra sktsel kan dom hlla rtt bra nd.

Citat:
Jag vet inte vad felet r, kan det vara s att kicken hoppat ur? fr det r lttare att dra ner kicken n innan.
Gr motorn runt nr du kickar?
Lter det nnting nr du kickar?

Citat:
Snlla hjlp om det gr
Jag har inte betalt fr att va snll

Som INTP skriver r ventilerna en knslig historia som pverkar bde hur lttstartad motorn r och hur bra den gr.
Bensin r lite av en frskvara och nr den blir gammal kan motorn bli svrstartad eller inte starta alls.

Det sitter en elchoke p motorn som ska ge extra bensin nr motorn r kall fr att den ska starta lttare, om den trilskas kan motorn bli mer svrstartad.
http://www.youtube.com/watch?v=QLxpr...layer_embedded

Skrp i frgasaren eller feljusterad frgasare kan ven det pverka hur lttstartad motorn r, om du har gjort nn ndring med luftburken s kan ven det pverka.

Och glm nu fan inte att det finns en del bra att hitta p youtube om bl.a kinesmopeder, kan va guld vrt att kolla upp innan du brjar skruva sjlv.
Citera
2012-03-20, 23:54
Medlem
Kusinen5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majordoe
Be din pappa hjlpa dig, eller en vn som "kan" motorer

Dock s rekommenderar jag och slja den medans den nd rullar
Knner ingen som kan ngot om mopeder eller nja, har inte frgat folk om de kan ngot

Problemet r ju att den inte rullar :/
Citera
2012-03-20, 23:57
Medlem
Kusinen5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INTP
Har moppen servats enligt serviceschemat, eller r du en av dom som bara kr och kr och blir frvnad nr grejerna inte lngre fungerar? Hur lngt har moppen gtt?

Kinesisk fyrtaktsmoppe. Klassiskt att dom dr nr man stannar i korsningar etc. om ventilspelet behver justeras. r det fr tajt stnger ventilerna inte helt, srskilt inte nr motorn r varm, och stnger dom inte tappar man kompressionen...

Freslr att du fixar elstarten ocks. Kickmekanismen tl inte lngvarig anvndning, den duger som ndstart om man rkat ladda ur batteriet nn enstaka gng men vid mer frekvent anvndning kan man rkna med att grejer kommer g snder.
Hehehe nja sn r jag, kr bara och nr ngot gr snder s r jag typ " " sen sen . Hur fixar man elstarten ?

Kan kolla hur lngt den gtt imorgon, svin kallt ute nu.
Citera
2012-03-21, 00:14
Medlem
Kusinen5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Med lite tur och bra sktsel kan dom hlla rtt bra nd.

Gr motorn runt nr du kickar?
Lter det nnting nr du kickar?

Jag har inte betalt fr att va snll

Som INTP skriver r ventilerna en knslig historia som pverkar bde hur lttstartad motorn r och hur bra den gr.
Bensin r lite av en frskvara och nr den blir gammal kan motorn bli svrstartad eller inte starta alls.

Det sitter en elchoke p motorn som ska ge extra bensin nr motorn r kall fr att den ska starta lttare, om den trilskas kan motorn bli mer svrstartad.
http://www.youtube.com/watch?v=QLxpr...layer_embedded

Skrp i frgasaren eller feljusterad frgasare kan ven det pverka hur lttstartad motorn r, om du har gjort nn ndring med luftburken s kan ven det pverka.

Och glm nu fan inte att det finns en del bra att hitta p youtube om bl.a kinesmopeder, kan va guld vrt att kolla upp innan du brjar skruva sjlv.
Om motorn gr runt eller lter ngot vet jag inte ngot om, lnge sen jag frskt starta den eftersom det varit vinter s lnge >
Ska frska f igng den imorgon o kolla om det lter ngot nr jag kickar.

Hrde engng att ngon sa att kicken kan ha hoppat ur s att det inte gr att kicka igng den, kan det vara s?

Du fddes snll va

Tack fr hjlpen!
Ska frska mecka med den lite med hjlp av era svar och utav youtube videos

Tack fr alla svar!
Citera
2012-03-21, 00:25
Medlem
majordoes avatar
3 inlgg p rad? Det hjlper och bara trycka p "Edit", eller ndra, vad det nu str

Citat:
Knner ingen som kan ngot om mopeder

I ditt fall, kinenisk scooter.
D r det billigaste alternativet och lra sig sjlv

Citat:
Problemet r ju att den inte rullar :/

Det var illa vrre. I vrsta fall s mste du montera hjulen

Citat:
Hur fixar man elstarten ?

Vad r det fr fel p den? Gr den trgt och lngsamt, lter den illa, eller funkar den inte?

Citat:
Hrde engng att ngon sa att kicken kan ha hoppat ur s att det inte gr att kicka igng den, kan det vara s?

Om tnderna r rundade s kan det nog vara s..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in