2012-03-20, 17:04
Medlem
Tänkte se om någon kan länka vidare mig där jag kan läsa om platon och absolut likhet då jag inte hittade mycket på google. Kan gärna skriva lite om det om ni vet vad det innebär så jag bildar en uppfattning innan med. Tack på förhand
Citera
2012-03-20, 22:27
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bojangles
Tänkte se om någon kan länka vidare mig där jag kan läsa om platon och absolut likhet då jag inte hittade mycket på google. Kan gärna skriva lite om det om ni vet vad det innebär så jag bildar en uppfattning innan med. Tack på förhand
Absolut likhet? Kan du förklara lite, är det vad som krävs för identitet du tänker på?
Citera
2012-03-21, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Absolut likhet? Kan du förklara lite, är det vad som krävs för identitet du tänker på?
Jag har det som fråga, varför han anser att kunskap om ex absolut likhet är återerinran. Vill lära mig det dock och läsa om det, men hittar inget seriöst. Ingen som har en seriös hemsida att länka vidare mig till?
Citera
2012-03-22, 03:08
Medlem
Citat:
Jag har det som fråga, varför han anser att kunskap om ex absolut likhet är återerinran. Vill lära mig det dock och läsa om det, men hittar inget seriöst. Ingen som har en seriös hemsida att länka vidare mig till?

Vet inte om jag förstår helt vad du menar, men Platon ansåg att ideérna är föremål för kunskap och kunskap innebär att bli "påmind" om sanningarna (idéerna bakom tingen är en högre typ av sanning). Detta eftersom själen enligt Platon är odödlig och redan har sett sanningarna tidigare. Hur kommer det sig? Ptja, Platon anser likt dåtidens rationalister att kunskap har sin grund i förnuftet, och förnuftet kan resonera sig fram till vad som är sant. Finns nått exempel där Sokrates låter en slavpojke dubblera en triangels area (genom att låta honom resonera sig till sanningen) som talar för detta.
Triangelns idé är alltså något man kan resonera sig fram till enligt Platon, inte beroende av empiri. Aristoteles tog en annan vändning och talade för en mer empirisk ståndpunkt.

Universalierna är en återkommande debatt i filosofin. Konstruerade eller naturlig existens?

Edit: Satt å kollade lite i ett par anteckningar jag hade:

När vi ser två ting och får en idé om likhet dessa sinsemellan kan vi inte tala om absolut likhet eftersom man samtidigt måste inse att likheten är operfekt på något vis. Vi kan alltså inte hävda att idén om absolut likhet kommer från erfarenheten och Platon förutsätter därför att vi måste ha en medfödd idé om absolut likhet. Alltså: kunskap om absolut likhet är återerinring.
Senast redigerad av cogito. 2012-03-22 kl. 03:27.
Citera
2012-03-27, 14:31
Bannlyst
Citat:

Vilken sofistisk lärare du har! Frågeställningen är en "klassisk" vederläggning av återerinringsläran. Vi finner den givetvis hos Platon själv i dialogen med dom två sofisterna.

Det går givetvis inte att besvara frågan: Om du svarar ja, hävdar du ju att man kan återerinra sig nonsens av typen "kunskap om absolut likhet". Svarar du nej, är inte kunskap återerinran.

Temat och utvecklandet av svårigheterna kring kunskapens natur fortsätter i andra dialoger.
Citera
2012-07-17, 19:42
Medlem
Elmuffinss avatar
I Platons verk republica förklarar han sin teori om likheterna. Och givetvis massa mer.
Citera
2012-12-15, 12:37
Medlem
Så vitt jag kan förstå det så menar Platon att det finns metafysiska former eller ramar av allting som existerar i den perfekta världen (samma värld som gud finns i) och saker i vår värld tar bara del av den perfekta formen, dvs en säng tar bara en del (har viss likeness) av den perfekta sängen men kan bara efterlikna den och inte vara identiskt eftersom vår säng existerar i en imperfekt värld.
Du observerar två stenar, de två stenarna är olika men också lika, de tar båda del av den perfekta formen av en sten (dvs de har likeness) men eftersom de existerar i den fysiska världen så kan de inte vara perfekta stenar dvs identiska med den perfekta metafysiska formen av stenen (kan inte ha fullständig likeness). Som en tidigare användare skrev så ansåg Platon att vår själ som är en del av den perfekta världen är odödlig och har ofta redan levt många liv och känner till den perfekta stenen som inte existerar i vår imperfekta värld. Absolut likhet (complete likeness) skulle bara kunna existera i den perfekta världen.
Citera
2017-10-21, 08:15
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Akademisk filosofi --> Filosofi
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem