Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bojangles
Jag har det som frga, varfr han anser att kunskap om ex absolut likhet r tererinran. Vill lra mig det dock och lsa om det, men hittar inget serist. Ingen som har en seris hemsida att lnka vidare mig till?
Vet inte om jag frstr helt vad du menar, men Platon ansg att iderna r freml fr kunskap och kunskap innebr att bli "pmind" om sanningarna (iderna bakom tingen r en hgre typ av sanning). Detta eftersom sjlen enligt Platon r oddlig och redan har sett sanningarna tidigare. Hur kommer det sig? Ptja, Platon anser likt dtidens rationalister att kunskap har sin grund i frnuftet, och frnuftet kan resonera sig fram till vad som r sant. Finns ntt exempel dr Sokrates lter en slavpojke dubblera en triangels area (genom att lta honom resonera sig till sanningen) som talar fr detta.
Triangelns id r allts ngot man kan resonera sig fram till enligt Platon, inte beroende av empiri. Aristoteles tog en annan vndning och talade fr en mer empirisk stndpunkt.
Universalierna r en terkommande debatt i filosofin. Konstruerade eller naturlig existens?
Edit: Satt kollade lite i ett par anteckningar jag hade:
Nr vi ser tv ting och fr en id om likhet dessa sinsemellan kan vi inte tala om absolut likhet eftersom man samtidigt mste inse att likheten r operfekt p ngot vis. Vi kan allts inte hvda att idn om absolut likhet kommer frn erfarenheten och Platon frutstter drfr att vi mste ha en medfdd id om absolut likhet. Allts: kunskap om absolut likhet r tererinring.