Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bojangles
Jag har det som fråga, varför han anser att kunskap om ex absolut likhet är återerinran. Vill lära mig det dock och läsa om det, men hittar inget seriöst. Ingen som har en seriös hemsida att länka vidare mig till?
Vet inte om jag förstår helt vad du menar, men Platon ansåg att ideérna är föremål för kunskap och kunskap innebär att bli "påmind" om sanningarna (idéerna bakom tingen är en högre typ av sanning). Detta eftersom själen enligt Platon är odödlig och redan har sett sanningarna tidigare. Hur kommer det sig? Ptja, Platon anser likt dåtidens rationalister att kunskap har sin grund i förnuftet, och förnuftet kan resonera sig fram till vad som är sant. Finns nått exempel där Sokrates låter en slavpojke dubblera en triangels area (genom att låta honom resonera sig till sanningen) som talar för detta.
Triangelns idé är alltså något man kan resonera sig fram till enligt Platon, inte beroende av empiri. Aristoteles tog en annan vändning och talade för en mer empirisk ståndpunkt.
Universalierna är en återkommande debatt i filosofin. Konstruerade eller naturlig existens?
Edit: Satt å kollade lite i ett par anteckningar jag hade:
När vi ser två ting och får en idé om likhet dessa sinsemellan kan vi inte tala om absolut likhet eftersom man samtidigt måste inse att likheten är operfekt på något vis. Vi kan alltså inte hävda att idén om absolut likhet kommer från erfarenheten och Platon förutsätter därför att vi måste ha en medfödd idé om absolut likhet. Alltså: kunskap om absolut likhet är återerinring.