• 1
  • 2
2012-03-20, 11:33
Medlem
Bestllde ett par vanliga glasgonbgar i mndags frra veckan. Betalade etc och dom sa att om en vecka skulle jag kunna ka till butiken och hmta dom. Kanon tnkte jag. Jag var i Gteborg ver helgen och tnkte att p vgen frn centralstation hem s plockar jag upp dom. Ringde frn tget och fick svaret att glasgonen inte kommit in och att dom inte hade en aning om nr jag kunde f dom.

Ringde idag och fick svaret att det brukar ta runt 10 dagar. Detta passar sisdr mitt schema och undrar lite vad mina rttigheter r. Personligen gillar jag inte nr butiker ljuger om sin leveranstid fr att kunna slja varor.

Gller synsam p Nybrogatan. Har jag rtt att avbestlla glasgonen och bestlla dom hos ngon annan?
Citera
2012-03-20, 12:11
Medlem
Iveccs avatar
Man brukar lite luddigt sga att man fr hva kpet i det fall drjsmlet r av vsentlig betydelse fr en. Vad detta r varierar ju frn fall till fall, men det r inte som s att du kan hva bara fr att glasgonen r ngon dag frsenade om inte omstndigheterna r srskilt mrkvrdiga.

Det du kan, och br gra just nu, r att krva ersttning frn sljaren fr dina kostnader, om du fr ngra (t.ex. bussresa) som orsakats av drjsmlet i enlighet med KKL 14.

Citat:
14 Kparen har rtt till ersttning fr den skada han lider genom sljarens drjsml, om inte sljaren visar att drjsmlet beror p ett hinder utanfr hans kontroll som han inte skligen kunde frvntas ha rknat med vid kpet och vars fljder han inte heller skligen kunde ha undvikit eller vervunnit.
Citera
2012-03-20, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Man brukar lite luddigt sga att man fr hva kpet i det fall drjsmlet r av vsentlig betydelse fr en. Vad detta r varierar ju frn fall till fall, men det r inte som s att du kan hva bara fr att glasgonen r ngon dag frsenade om inte omstndigheterna r srskilt mrkvrdiga.

Det du kan, och br gra just nu, r att krva ersttning frn sljaren fr dina kostnader, om du fr ngra (t.ex. bussresa) som orsakats av drjsmlet i enlighet med KKL 14.
Knns som en ganska rejl rttsprocess. Tror inte jag orkar det fr en sn liten sak. Kan jag hva kpet istllet?
Citera
2012-03-20, 12:23
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Knns som en ganska rejl rttsprocess. Tror inte jag orkar det fr en sn liten sak. Kan jag hva kpet istllet?

Eh, att framstlla sina krav p skadestnd r ju bara att framfra s de fr ta stllning? Det r frst nr man inte kan komma verens som det kan bli mer omstndigt.
Citera
2012-03-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Eh, att framstlla sina krav p skadestnd r ju bara att framfra s de fr ta stllning? Det r frst nr man inte kan komma verens som det kan bli mer omstndigt.
D mste jag ju styrka att jag har grejer att gra etc. Sen r det mest en principsak. Jag bryr mig inte om pengar hr.
Citera
2012-03-20, 14:46
Medlem
Prva att hva kpet.
Motivera fr butiken varfr drjsmlet r av vsentlig betydelse fr dig, och att du mot bakgrund av detta vill hva kpet. Frklara fr dem hur situationen ser ut, och lmna grna ett brev till dem med samma innehll. Gr det ordentligt.

Det hela kommer i slutndan nd handla om vad du och butiken kan komma verens om. (Jo, jag vet att det kan g lngre n s, men inte i nrtid, och gissningsvis inget TS vill/orkar hlla p med).
Senast redigerad av loose-cannon 2012-03-20 kl. 14:48.
Citera
2012-03-20, 15:21
Medlem
Citat:
D mste jag ju styrka att jag har grejer att gra etc. Sen r det mest en principsak. Jag bryr mig inte om pengar hr.

tnk bara p att butiken har rtt till ersttning fr sdant som tillverkas efter dina speciella nskeml
Citera
2012-03-20, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
tnk bara p att butiken har rtt till ersttning fr sdant som tillverkas efter dina speciella nskeml
D sitter jag ganska fast?
Citera
2012-03-20, 17:03
Medlem
Citat:
D sitter jag ganska fast?

Du har alltid rtt att avbestlla en vara innan den har
avlmnats till dig, men sljaren har d rtt till ersttning.
Dremot har sljaren rtt till ersttning fr
l de kostnader han haft fr att ing och fullgra
avtalet med dig, till exempel provision, kreditupplysning,
offerter, frvaring och sktsel,
l de srskilda kostnaderna fr avbestllningen, till exempel
frakt fr transport tillbaka till hans leverantr,
bortmontering av extra utrustning
p en bil, terstllande
av ndrat kldesplagg till ursprungligt skick,
l sin frlust i vrigt p grund av avbestllningen,
till
exempel ersttning fr att affren gr om intet.
http://www.konsumentverket.se/Global...yr_A4_2007.pdf
Citera
2012-03-20, 17:09
Medlem
Kickexs avatar
Det kan ju alltid uppst komplikationer men fr mig s sa dom 7-10 dagar.
12 max.
Fast dom hade redan dom efter 6 x)
Citera
2012-03-20, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
Du har alltid rtt att avbestlla en vara innan den har
avlmnats till dig, men sljaren har d rtt till ersttning.
Dremot har sljaren rtt till ersttning fr
l de kostnader han haft fr att ing och fullgra
avtalet med dig, till exempel provision, kreditupplysning,
offerter, frvaring och sktsel,
l de srskilda kostnaderna fr avbestllningen, till exempel
frakt fr transport tillbaka till hans leverantr,
bortmontering av extra utrustning
p en bil, terstllande
av ndrat kldesplagg till ursprungligt skick,
l sin frlust i vrigt p grund av avbestllningen,
till
exempel ersttning fr att affren gr om intet.
http://www.konsumentverket.se/Global...yr_A4_2007.pdf
Fast det r ju skillnad p avbestllning och hvning p grund av drjsml. Tar inte stllning till om drjsmlet r vsentligt nog fr att grunda hvningsrtt i TS fall, men tnkte inflika det.

Edit: Det jag menar r allts att om TS har rtt att hva kpet s behver han inte erstta sljarens kostnader enligt ovanstende, utan det gller endast vid avbestllning.
Senast redigerad av revamp 2012-03-20 kl. 17:21.
Citera
2012-03-20, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Det kan ju alltid uppst komplikationer men fr mig s sa dom 7-10 dagar.
12 max.
Fast dom hade redan dom efter 6 x)
Fr mig sa dom 7 dagar. Idag (8:e dagen) s sger dom 10 dagar. =(
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in