Mtv

2005-02-09, 16:55
Medlem
ShatOnYas avatar
MTV censuerar nästan 50% av alla låtar nu för tiden. Såg någon Eminem-video här om dan, då dom censurerade ordet "knife". Är det bara jag som tycker att dom överdriver en aning?
Citera
2005-02-09, 17:03
Medlem
plastdunks avatar
nej fy fan så jävla kasst, förstör ju bara låtarna!
Citera
2005-02-09, 17:04
Medlem
Jag håller med om att de överdriver. Hörde att de hade censurerat Trunk i nån låt.
Får man inte säga bagageutrymme??
Citera
2005-02-09, 17:06
Medlem
hagge3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chunky Salsa
Jag håller med om att de överdriver. Hörde att de hade censurerat Trunk i nån låt.
Får man inte säga bagageutrymme??

"Trunk" påminner om "drunk". "Drunk" i sig associerar till alkohol som associerar till våld som associerar till döden.

MTV skyr inga medel.

Edit: För övrigt så tycker jag allt detta censurerande är fånigt.
Citera
2005-02-09, 17:16
Medlem
ShatOnYas avatar
Om någon skulle säga t.ex "fuck" i en låt, vem tar åt sej? Finns det någon där ute i världen som blir sårad om någon sjunger "fuck" i en låt?
Citera
2005-02-09, 17:40
Medlem
T.R.I.C.s avatar
MTV är en väldigt mystisk organisation, de censurerar hej vilt ord som kan associeras till våld, sex eller droger och drar sig inte för väldigt långsökta associationer heller. De har vissa regler för videos som ska visas upp under primetime också, ingen regelrätt nakenhet eller våldsskildring, de har till och med en regel på att under denna tiden så får det inte visas sönderslagna leksaker eller hur dessa massakreras. Uppenbarligen skickar det fel associationer till deras tittare, de ska inte uppmuntras att slå sönder sina leksaker, men å andra sidana så gör de reklam för stark alkohol under samma sändningstid. Någonting där går inte ihop, mtv-publiken är uppenbarligen för ung för att få se sönderslagna leksaker men det är okej med drogbudskap i reklampauserna (vilket det är rikligt med).
Och nakenheten? Sålänge inte bröstvårtorna syns så är det okej att fläka upp hela röven i tv-rutan, booty-shaking negresser någon?
MTV är en galen organisation som rent regeltekniskt snubblar över sig självt då den sätter upp vissa riktlinjer och tabubeläggningar för att kunna rättfärdiga andra. Barn ska inte behöva höra ord som knife eller trunk men kontentan i texter som I'm a slave for you uppmuntras tillsammans med reklam som riktar sig mot allt annat än barn.
Citera
2005-02-10, 17:43
Medlem
Telefons avatar
Tycker att MTV på senaste tiden börjat visa allt mer. Såg på "Crazy Sanchos" eller vad det nu heter, ett program liknande Jackass. I programmet spelade 4 killar paintball nakna, och otroligt nog censurerades inte deras drular, även om det var massor av varningstexter förstås.
Citera
2005-02-10, 18:08
Medlem
trunk skulle ju kunna asocieras med gangsters som lägger den mördade i bagageutrymmet och åker iväg och dumpar i en skog.
Citera
2005-02-10, 22:38
Medlem
Däremot romantiserar de hallickar med "pimp my ride up" eller nåt liknande. Lite dubbelmoral eller? Att samtycka till att människor tjänar pengar på prostitution (som används till knark oftast )är tydligen helt ok. Weird.
Citera
2005-02-11, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
men å andra sidana så gör de reklam för stark alkohol under samma sändningstid.

Gör de verkligen det? Är inte alkoholreklamen enbart på sådan sändningstid som man inte censurerar videorna?

Frågan är sedan också om det är MTV själva som beslutar om censuren eller ifall man bara följer instruktioner från någon övervakningsmyndighet.

I vilket fall är censuren givetvis löjeväckande och det är tråkigt att en massa bra videor nu bara visas i modifierad form eller mitt i natten. ZTV:s Barnförbjudet hade ju en generellt sett betydligt högre standard på videorna än de flesta andra musikvideoprogram, även om det emellanåt bara var frossande i nakna bröst.
Citera
2005-02-12, 14:34
Medlem
T.R.I.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Gör de verkligen det? Är inte alkoholreklamen enbart på sådan sändningstid som man inte censurerar videorna?

Frågan är sedan också om det är MTV själva som beslutar om censuren eller ifall man bara följer instruktioner från någon övervakningsmyndighet.

I vilket fall är censuren givetvis löjeväckande och det är tråkigt att en massa bra videor nu bara visas i modifierad form eller mitt i natten. ZTV:s Barnförbjudet hade ju en generellt sett betydligt högre standard på videorna än de flesta andra musikvideoprogram, även om det emellanåt bara var frossande i nakna bröst.
Under primetime görs det reklam för Baileys och sån där sprit-på-ölflaska (smirnoff ice o dyl.).

MTV beslutar om sin egen censur (ja, det följer ju lagen som alla andra men) deras interna regelverk är helt baserade på deras egna funderingar kring vad som är hälsosamt för kidsen att se.
Citera
2005-02-12, 15:04
Medlem
Jag tror de censurerar för att understryka att artisten faktiskt är så tuff och gangsta att han använder svärord.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in