2012-03-19, 22:12
Medlem
Om man har en inkomst, vi tar som exempel 30 000kr

Och man skall, vid föräldrars frånfälle få ett försäkringsbelopp utbetalat.
Detta kan man då välja att få som en klumpsumma, eller uppdelat på 29 månader.

Det är en relativt stor summa, och kan jag då jämka detta på något sätt för att slippa ge bort allting i skatt?
Citera
2012-03-19, 22:45
Medlem
xDs avatar
Nja, det är väl standard att få allt i en klumpsumma.. Fast jag är inte så juridiskt insatt heller.
Citera
2012-03-19, 23:01
Medlem
Likferds avatar
Om jag förstår allt rätt, så har du fått en utbetalning från ett försäkringsbolag då en förälder har dött?

Den typen av ersättningar via försäkringar är i regel skattefria, dock lite beroende på vad för typ av försäkring det är. Likaså betalas försäkringsersättningar i regel ut som en klumpsumma.

Se 8 kap 15§ IL.

Inte heller har vi arvsskatt i Sverige, om det nu skulle vara så att du ärver pengar (rubriken är lite motsägelsefull).
Citera
2012-03-21, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Likferd
Om jag förstår allt rätt, så har du fått en utbetalning från ett försäkringsbolag då en förälder har dött?

Den typen av ersättningar via försäkringar är i regel skattefria, dock lite beroende på vad för typ av försäkring det är. Likaså betalas försäkringsersättningar i regel ut som en klumpsumma.

Se 8 kap 15§ IL.

Inte heller har vi arvsskatt i Sverige, om det nu skulle vara så att du ärver pengar (rubriken är lite motsägelsefull).

Jag frågar faktiskt åt en bekant, hon sa att det hette "föräldraförsäkring". Och det är då en inkomst som skall skattas.
Citera
2012-03-21, 13:26
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Jag frågar faktiskt åt en bekant, hon sa att det hette "föräldraförsäkring". Och det är då en inkomst som skall skattas.

Då kommer du inte undan den om den är straffskattad.

Har aldrig hört talas om en "föräldraförsäkring" dock andra namn på försäkringar till efterlevande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in