Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-19, 17:32
  #1
Medlem
Är jätteintresserad av att få en fullständig bild av olika länders historia från landets/områdets första början ända till nutiden. Har hittat flera bra sådana på TPB eller Youtube, som t.ex.

Jag har redan sett:

BBC's A History of Britain
BBC's Story of Ireland
CBC's Canada: A People's History
+
någon serie om USA:s historia vars namn jag inte just nu minns

och skall nu börja se på:

TV4's Sveriges Historia
BBC's A History of Scotland
BBC's Story of Wales

Jag skulle vara väldigt intresserad om någon av er kan rekommendera några andra serier om t.ex. Australien, Nya Zeeland, Sydafrika, Finland, Norge, Danmark, Island eller vilket som helst land. Tyvärr så kan jag endast svenska, finska och engelska, så jag förstår att det begränsar detta till en viss del. Kan möjligtvis klara av norska också om ljudkvalitén är av hög grad.

För en som mig, som sov på historietimmarna i skolan, är det mycket bättre att se serier där ett lands totala historia gås igenom istället för att se dokumentärer om några enskilda händelser. Jag hoppas att ni har några förslag att komma med, tack redan i förväg....
Citera
2012-03-19, 17:53
  #2
Medlem
Finans.killens avatar
Om du vill se mer om USA så kan jag rekommendera dramadokumentären (älskar när dokumentärer spelas ut med skådespelare, bästa som finns);
America the story of US (America the story of the U.S kallas den utanför USA, testa båda om du letar efter den på Internet).
Det är en mastodont serie på 12 avsnitt * 1 timme som går igenon USA från de första båten med nybyggare till 9/11.

http://www.youtube.com/watch?v=Wk1nrgm55gQ

Riktigt bra!
__________________
Senast redigerad av Finans.killen 2012-03-19 kl. 17:55.
Citera
2012-03-19, 17:53
  #3
Medlem
Imperators avatar
Ett ställe där du möjligen kan finna några serier är topdocumentaryfilms. Dock ska ett varningens finger höjas. Som alltid då det handlar om nätet måste man vara kritisk och det är inte alls självklart att en dokumentär är objektiv. Men om man använder sitt sunda förnuft så är den sidan guld värd.
Citera
2012-03-19, 18:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om du vill se mer om USA så kan jag rekommendera dramadokumentären (älskar när dokumentärer spelas ut med skådespelare, bästa som finns);
America the story of US (America the story of the U.S kallas den utanför USA, testa båda om du letar efter den på Internet).
Det är en mastodont serie på 12 avsnitt * 1 timme som går igenon USA från de första båten med nybyggare till 9/11.

http://www.youtube.com/watch?v=Wk1nrgm55gQ

Riktigt bra!

Det var just den jag har sett tidigare. Håller med om att den var väldigt bra, och tycker själv också om dokumentärer some spelas ut med skådespelare.

Jag vet att Kanada är ett rätt obetydligt land vad gäller världshistoria, men Canada: A People's History var väldigt informativ då man inte hade några större kunskaper om landet. På tal om mastodonter, så är den en serie på 17 avsnitt, och den innehåller totalt 32 timmar . Jag hade t.ex. ingen aning att Kanada var så pass brittiskt långt in på 1900-talet. Dessutom så tyckte jag att konflikten engelsmän-fransmän/protestanter-katoliker var väldigt intressant, och serien ger en bra överblick av historian bakom Kanadas nuvarande språkförhållanden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback