2012-03-19, 15:53
Medlem
Hejsan hejsan flashbackare!!
Kommer till er i hopp om att få lite hjälp om en effektpedal; det första nämnvärda är att jag själv är nybörjare till gitarr, jag kan spela men är fortfarande ganska dålig. Jag spelar genrerna METAL/HÅRDROCK och mina nuvarande instrument och tillbehör är dessa:

Elgitarr: Mean Lucifer FR med lic. Floyd Rose (De på kundtjänst sa att den var bra till att spela med mycket dist osv.)
Förstärkare: Fender Frontman 65R

Gitarren gick på 4000 eller 5000 kronor när jag köpte den (såg nu att den ligger på REA på 2500! helvete.) och förstärkaren gick på lite över 2000 kronor.
Länk till förstärkare
Länk till gitarr

Nu är det så att jag ska FÖRSÖKA ta mitt gitarrspelande till en högre nivå och frågade därför en hyfsat musikkunnig kompis om råd för jag vill ha en ny förstärkare med lite mer ös! (så man kan få lite "tyngre" stuk, nästan death metal liknande.) och han sa då att det är bättre om du köper en effektpedal istället för en förstärkare för det finns fler mojänger som man kan leka med, plus att man kopplade in den via ett vanligt AUX uttag. Han nämnde också någon om att man kunde ladda ner olika gitarrljud... men vetif*n.

Grejen är då det att jag kollade på en sån här: Länk till effektpedal.

Har kollat på review och grejer på Youtube och det visar sig att de flesta tycker att det är väldigt bra, och att man får fram ett härligt ljud med den. Men jag har INTE EN BLEKASTE ANING om den kommer att fungera bra tillsammans med min nuvarande gitarr. Behöver jag dessutom någonting annat än min gitarr och en kabel att plugga in den i effektpedalen (och självklart högtalare och dator)?

Mina frågor:

*Duger min gitarr?
*Borde jag satsa på en effektpedal istället för en ny förstärkare?
*Finns det något bättre mer prisvärd effekpedal runt samma prisklass?
*Varför ska man välja effektpedal framför förstärkare (eller tvärtom?)

Min polare sa också att det är bättre att ha en förstärkare om man spelar i band... vet inte varför.

Hjälp tack!
//-

EDIT: Låtar såsom Enter Sandman klarar jag av, de är rätt basic. Ska försöka spela lite solo'n och grejer framöver.
Citera
2012-03-19, 19:25
Medlem
Sådana här "effektpedaler" går inte att jämföra med vanliga förstärkare då dom fyller lite annorlunda syften. En Line6 POD HD 500 är alldeles ypperlig för den som sitter hema och spelar och inte repar med band osv, då den enkelt kan pluggas till datorn eller stereon och det låter väldigt bra om den.

Men det funkar ju då inte i t.ex. en replokal eftersom det inte är en förstärkare så den låter ju inget i sig utan den måste kopplas till något (t.ex. dator/stereo/PA)

Så du får fundera lite vad syftet med det hela är så blir det lättare att ge bra råd!
Citera
2012-03-20, 22:30
Medlem
Klimpsters avatar
Köp HD300 istället, så får du otroligt mycket mer för pengarna. Tror inte du behöver allt extra "lull-lull" som finns på HD500.
Citera
2012-03-21, 01:20
Medlem
Potatisburks avatar
Jag har själv en HD500 som jag uteslutet använder i alla situationer, och kan varmt rekommendera den. För att kortfattat sammanfatta fördelarna har du en otroligt flexibel allt-i-ett-lösning. För att träna hemma kan du använda den när helst på dygnet med hörlurar, för att spela in pluggar du bara in den till datorn med USB-kabeln som följer med och för att lira live/repa pluggar du bara in den direkt i PA't.

Som nybörjare är det väldigt svårt att urskilja vad som är prisvärt och vad man bör satsa på för utrustning, och det finns en fara i att köpa utrustning man egentligen inte har en aning om hur man ska hantera. Det som är väldigt positivt med POD's är att du har ett extremt stort utbud utav förstärkare och effekter, som i och med HD-serien faktiskt låter riktigt bra. Köp en POD, ladda ner POD HD500 Edit och pilla sedan tills öronen blöder. Istället för att köpa en halvt taskig stärkare för 5'000 har du ett extremt stort utbud av välljudande emuleringar som du kommer utvecklas med, om du så spenderar timmar med den. Det är kanske främst i det perspektivet jag vill yrka att den är perfekt för dig som nybörjare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in