• 1
  • 2
2012-03-19, 15:33
Medlem
Rommelsteins avatar
Varför inte? Livet är väldigt abstrakt och det finns ingen mening att leva egentligen. Om jag inte vill leva så borde jag bli accepterad för det.

Måste bara tillägga att jag inte har planerat att ta självmord, utan detta är bara spontana funderingar.
Citera
2012-03-19, 15:37
Medlem
Digifishs avatar
För att det kan anses själviskt har jag fått höra. Ett självmord drabbar inte bara den som utför självmordet utan det finns många som blir drabbade, kompisar och familj osv...
Citera
2012-03-19, 15:38
Moderator
Allaballawallas avatar
Vem påstår att du inte får göra det?
Citera
2012-03-19, 15:40
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Vem påstår att du inte får göra det?

Moralen som samhällets norm besitter, enligt denna moral är det fel. Javisst är det själviskt eftersom att de som står en nära kommer att lida.

Det som fascinerar mig som mestnär det gäller döden är hur vi kan döda vårat medvetna jag genom att bara stoppa blodflödet eller "döda" hjärnan så att säga. Väldigt fascinerande, jag funderar ofta på hur det kan komma sig att hjärnan är såpass stark som den är, att den faktiskt skapar ett sådant medvetande som vi besitter.
Citera
2012-03-19, 15:45
Medlem
JoliQuZs avatar
Jag tycker att varje människa har rätt att avsluta sitt liv om de vill. Men dina nära och kära kommer inte vilja det pga egoistiska själ
Citera
2012-03-19, 15:45
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoliQuZ
Jag tycker att varje människa har rätt att avsluta sitt liv om de vill. Men dina nära och kära kommer inte vilja det pga egoistiska själ

Kanske om de kunde få samma filosofiska insikt, så skulle de förstå möjligtvis?
Citera
2012-03-19, 15:48
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Moralen som samhällets norm besitter, enligt denna moral är det fel. Javisst är det själviskt eftersom att de som står en nära kommer att lida.

Det som fascinerar mig som mestnär det gäller döden är hur vi kan döda vårat medvetna jag genom att bara stoppa blodflödet eller "döda" hjärnan så att säga. Väldigt fascinerande, jag funderar ofta på hur det kan komma sig att hjärnan är såpass stark som den är, att den faktiskt skapar ett sådant medvetande som vi besitter.

Varför skulle du vara tvungen att följa en normativ moralisk regel om du inte är intresserad av att göra det?

Till syvende och sist bestämmer du själv vad du väljer att göra med ditt liv, om du väljer att avsluta det så kan det självklart påverka din omgivning och människor i den negativt men beslutet är ändå ditt.

Man kan vända lite på frågan och undra vilket som är mest själviskt; att tvinga någon som vill dö att leva eller att låta den fatta sina egna beslut om hur den vill göra med sitt liv?

Hur man än vänder och vrider på det hela så landar man ändå till slut på diskussionen om vem som bestämmer över vilket liv. Är det den som lever det liv som avses eller är det personer i dess omgivning?
Citera
2012-03-19, 15:52
Medlem
Rommelsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför skulle du vara tvungen att följa en normativ moralisk regel om du inte är intresserad av att göra det?

Till syvende och sist bestämmer du själv vad du väljer att göra med ditt liv, om du väljer att avsluta det så kan det självklart påverka din omgivning och människor i den negativt men beslutet är ändå ditt.

Man kan vända lite på frågan och undra vilket som är mest själviskt; att tvinga någon som vill dö att leva eller att låta den fatta sina egna beslut om hur den vill göra med sitt liv?

Hur man än vänder och vrider på det hela så landar man ändå till slut på diskussionen om vem som bestämmer över vilket liv. Är det den som lever det liv som avses eller är det personer i dess omgivning?

Jag följer inte den, jag är inte tvungen. Det inser dock inte de som känner sig tvingade till det.

Och det är väldigt intressanta frågor du lägger fram, enligt mig är den mest logiska förklaringen till den sista frågan att vi bestämmer över våra egra liv.
Citera
2012-03-19, 16:49
Medlem
MeineMeinungs avatar
Det är bara att tuta och köra.
Dock så har man förhoppningsvis en gnutta medömkan gentemot sina nära och kära och skiter i det.
Citera
2012-03-19, 16:55
Medlem
JoliQuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Kanske om de kunde få samma filosofiska insikt, så skulle de förstå möjligtvis?

Man kan ju förstå, men man vill inte acceptera.
Citera
2012-03-19, 17:39
Medlem
Det är väl inte så konstigt? Självmord går emot allt levandes natur (såvida det inte är för att skydda sin flock).

Själv är jag för nyfiken på framtiden för att välja döden framför att leva. Det vore synd att missa något bra för att man mådde kass och hoppade från en bro. Framtiden är alltid oviss.
Citera
2012-03-19, 21:57
Medlem
DarkBoyIsWhites avatar
Vill du att andra ska lida? Nej? Okej, gör det inte då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in