Citat:
Ursprungligen postat av Rommelstein
Moralen som samhällets norm besitter, enligt denna moral är det fel. Javisst är det själviskt eftersom att de som står en nära kommer att lida.
Det som fascinerar mig som mestnär det gäller döden är hur vi kan döda vårat medvetna jag genom att bara stoppa blodflödet eller "döda" hjärnan så att säga. Väldigt fascinerande, jag funderar ofta på hur det kan komma sig att hjärnan är såpass stark som den är, att den faktiskt skapar ett sådant medvetande som vi besitter.
Varför skulle du vara tvungen att följa en normativ moralisk regel om du inte är intresserad av att göra det?
Till syvende och sist bestämmer du själv vad du väljer att göra med ditt liv, om du väljer att avsluta det så kan det självklart påverka din omgivning och människor i den negativt men beslutet är ändå ditt.
Man kan vända lite på frågan och undra vilket som är mest själviskt; att tvinga någon som vill dö att leva eller att låta den fatta sina egna beslut om hur den vill göra med sitt liv?
Hur man än vänder och vrider på det hela så landar man ändå till slut på diskussionen om vem som bestämmer över vilket liv. Är det den som lever det liv som avses eller är det personer i dess omgivning?