• 1
  • 2
2012-03-19, 07:34
Medlem
kaffeargotts avatar
Jag har en Godman som har hand om mitt (lönekonto) och ett annat eget konto som hon sätter in en fast summa varje månad och hon säger jag inte kan få ett Visakort till det kontot så man kan handla på nätet för man måste ha internetbank och dosa, hon har det till kontot som hon betalar mina räkningar på för hon behöver väl bara beställa ett kort som är bundet till mitt konto och aktivera det för att kunna handla på internet?
Citera
2012-03-19, 07:35
Medlem
det är väl bara för dig och gå in på banken och beställa ett om du vill ha ett.
Citera
2012-03-19, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeargott
Jag har en Godman som har hand om mitt (lönekonto) och ett annat eget konto som hon sätter in en fast summa varje månad och hon säger jag inte kan få ett Visakort till det kontot så man kan handla på nätet för man måste ha internetbank och dosa, hon har det till kontot som hon betalar mina räkningar på för hon behöver väl bara beställa ett kort som är bundet till mitt konto och aktivera det för att kunna handla på internet?

Visst är kaffe gott! När du har God man disponeras dina konton antingen gemensamt eller enskilt. Gå in du på banken och beställ ett VISA-kort så ska det inte vara några problem. Om inte Goda mannen har full kontroll över din ekonomi och du inte har något att säga till om.
Citera
2012-03-19, 07:51
Medlem
Mister-urbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poxan
det är väl bara för dig och gå in på banken och beställa ett om du vill ha ett.

TS verkar ju ha en godman som sköter det ekonomiska. Antagligen måste alla beslut gå genom godmannen för att det ska fungera. TS kan alltså inte själv besluta över sin ekonomi.

Ett tips till TS är att du låter godmannen skapa ett s.k. E-kort åt dig och det E-kortet kan du sedan använda att handla på internet med precis som ett vanligt VISA-kort. När E-kortet skapas anger man en beloppsgräns på det.
Citera
2012-03-19, 08:25
Medlem
kaffeargotts avatar
Precis, hon har kontroll över min ekonomi så hon måste godkänna vissa saker. E-kort får bli sista lösningen men det borde ju vara så lätt att bara få ett visakort till ett annat konto som många andra har, jag förstår inte vad som är så krångligt?
Citera
2012-03-19, 09:01
Medlem
miqqqas avatar
På vissa banker måste man ha själva kortet och dosan för att kunna göra ett internetköp. T ex med ICA-banken så måste du sätta ditt kort i dosan för att kunna genomföra ett internetköp. Jag antar att TS har en sådan bank och den gode mannen behöver dosan och att det därför inte skulle fungera. Om man kan få dubbla dosor vågar jag inte svara på.
Citera
2012-03-19, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaffeargott
Precis, hon har kontroll över min ekonomi så hon måste godkänna vissa saker. E-kort får bli sista lösningen men det borde ju vara så lätt att bara få ett visakort till ett annat konto som många andra har, jag förstår inte vad som är så krångligt?

Om du nu har god man som du skriver, så LYCKA till att gå bakom ryggen på henne och överförmyndarnämnden. Du kan inte bara knalla in på banken och beställa, eftersom de sitter en spärr för att du ska kunna göra detta.

Anledningen till att de sköter om din ekonomi vet du bara om, och inget vi ska behöva gå in på. Men om du nu vill ha ett VISA-kort för att kunna shoppa saker på nätet, så behöver de inte vara så omständligt. Det är som hon säger, att du måste ha Internetbank och dosa, då de flesta använder detta som en lösning då man ska betala.

Lösningen för dig vore då att, helt beroende på din ekonomi och hur mycket du kan spendera fritt varje månad:

* Skriv ett brev till överförmyndarnämnden, där du framför ditt önskemål om denna lösning.
* Alt. så träffas ni och ni alla tre går igenom och ser att du har ekonomi för just detta.
* Din gode man, traskar sen in på banken och fixar detta.
Citera
2012-03-19, 10:37
Medlem
k4d9s avatar
ta hand om din egna ekonomi istället?
Citera
2012-03-19, 11:03
Medlem
kaffeargotts avatar
Hehe jo det vet jag, men det kontot jag får min resterande pension på får jag göra vad jag vill med, jag har swedbank men det borde väl vara lätt för henne att fixa ett kort knutit till det kontot och aktivera det för att handla på nätet genom internet banken? För alla saker hon har betalat för och beställt har hon bara behövt knappa in kortnummret och det kan jag ju göra själv bara det är till mitt andra konto, bara där är pengar på kontot som det är för det mesta numera för dricker inte varje dag längre för jag måste ha massor med nya saker och teknik :P
Bara spotify var det stora problem med för nåt år sen hon avaktivera det 3ggr och nu med de nya dumma lagarna för fildelning skulle jag behövt en Vpn förra året, det är så omständigt att lära henne allt och det kan ta flera dagar innan saker blir fixade som man själv kunde fixat på några minuter :P
Citera
2012-03-19, 11:04
Medlem
kaffeargotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
ta hand om din egna ekonomi istället?
Skulle jag kunna göra men det är så mycket mer :P
Citera
2012-03-19, 13:08
Medlem
storm79s avatar
En god man är utsedd av rätten eller överförmyndarnämnden att bevaka huvudpersonens rätt och hjälpa till. God man och förmyndare är helt olika saker, du kan utan problem gå in på ett kontor och fråga om du kan få ett visakort och din gode man har inget att säga till om det.

Däremot vore det ju bättre om din gode man är med på tåget.
Citera
2012-03-19, 13:40
Medlem
kaffeargotts avatar
Hon är en förmyndare som har typ all kontroll över mitt liv, men bara några saker jag behöver hjälp med som hon hjälper mej med som att alla räkningar betalas och sköter mej och lite annat som andra vanligtvis sköter
Hon ställer ju upp på så mycket hon kan men detta med ett kontokort har förbryllat mej ett tag, hon säger det går inte men efter allt snack överallt på nätet och Irl så visst går det som jag förklara för henne för ett år sen. Vi får ta ett möte med banken TILLSAMMANS för jag vet inte vad hon sysslar med eller ställer för frågor, det borde ju vara så enkelt :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in