Citat:
Ursprungligen postat av Extra
Men det är en viss skillnad i att ifrågasätta yttre påståenden/händelser jämfört med att ifrågasätta varför man satte ner höger fot istället för vänster fot när man vaknade upp på morgonen, varför man tog en skinkmacka istället för en ostmacka. Hela tiden gör vi saker där vi tror att vi vet anledningen till att vi gör som vi gör eller tänker som vi tänker, men oftast har vi fel.
Grejen är att jag redan som barn har ifrågasatt mitt val av ostmacka eller skinkmacka, vilken fot jag börjar gå med eller vilken annan som helst av alla tusentals basala saker jag lärt mig med åren. Det har inte hänt något som gör att jag behöver ifrågasätta dessa erfarenheter, men om det gör det har jag inga som helst problem att göra det. Bara för att jag ifrågasätter allt betyder inte att jag ifrågasätter samma sak om och om och om igen, fullt SÅ trög är jag inte.
Citat:
Det är dock sett ur dina subjektiva ögon, dessa människor tror ju faktiskt på det som de tror. Antingen vet de om att de lurar sig själva eller så tror de uppriktigt på det. I vilket av fallen så lurar de inte sig själva.
Grejen är att man KAN övertala sig själv att tro på något som inte är sant. Depression är ett bra exempel, man nedvärderar sig själv om och om igen tills man faktiskt tror på det man ljuger ihop om sig själv. Vi ÄR lättlurade dumhuvuden, det är inga som helst problem att lura hjärnan. Bara kolla på tricket med
"gummipennan" tillexempel. Om jag verkligen VILL se ett mirakel i det så gör jag det, även om varje rationellt fungerande synaps säger något annat. Precis allt vi uppfattar är en blandning av sinnesintryck och hjärnspöken och vi ägnar inte mer energi än absolut nödvändigt åt att registrera vår omgivning, så vi har ALL anledning att ifrågasätta vår uppfattning om verkligheten.